/kult/feher-ejszakak-film-kritika/
hirdetés

KULT
A Rovatból
hirdetés

Fehér éjszakák: könny hull, vér fröccsen, tűz a nap és elrohad egy kapcsolat az év horrorjában

Magyarországon forgott az Örökség rendezőjének filmje, amiben számos tabudöngető dolog történik, de nem öncélúan.
Link másolása

hirdetés

Ari Aster 1986-os születésű, szakmájában fiatalnak számító rendező, aki számos rövidfilm után 2018-ban hirtelen megrendezte az Örökséget, amivel meglehetősen felforgatta a horrorfilmes műfajt. Állóvíznek azért mondjuk nem nevezném a zsáner tavaly előtti állapotát, hiszen időről időre felbukkannak markánsan egyedi darabok, de amit Aster csinált az Örökségben, az egyedibb volt az egyedinél is.

Egyszerre volt gyomorforgató és szívszorító, irritáló és mélyen elgondolkodtató, drámai horror és horrorisztikus dráma. Az Örökség egy családban történt, az elképzelhető legborzalmasabb tragédia utóéletét mesélte el, de igazából azt mutatta meg egy kis okkult csavarral, hogy

milyen az, amikor az élet legszorosabbnak szánt közössége, a család valójában széttartó

és csak a felszínen működőképes, a mélyben valójában rothadó, nihilista közeg, amiben egy kisgyereknek is csak a legiszonyatosabb sors juthat.

Az Örökség Aster elmondása szerint eredetileg drámának indult, végül a horror zsáner-fiókjában kötött ki egyes erős jelenetei miatt, pedig valójában beskatulyázhatatlan. A Fehér éjszakák is nehezen bekategorizálható - mint amúgy számtalan fontos film a filmtörténetből - , de azért érződik rajta a szerzői szándék, vagyis az, hogy Asternek elvileg ez lett volna az első horrorfilmje. De azért drámából is van bőven.

hirdetés

LET THE FESTIVITIES BEGIN. From @Ari.Aster, writer and director of @HereditaryMovie​, this is #MIDSOMMAR ? Join us - July 3

5,486 Likes, 761 Comments - Midsommar (@midsommarmovie) on Instagram: "LET THE FESTIVITIES BEGIN. From @Ari.Aster, writer and director of @HereditaryMovie​, this is..."

A film erős jelenetsorral indít, ami rendesen megadja az alaphangot. Spoilermentesen: a főszereplő lánnyal, Danival (Florence Pugh fantasztikusan megrázó alakítást nyújt) egy borzalmas családi tragédia történik, ami szinte feldolgozhatatlan. Ő is küzd vele. Közben van egy pasija, Christian (Jack Reynor), aki nem épp az érzelmi intelligenciájával menőzhetne, és már a baj előtt is szakítani akarna a lánnyal, és ráadásul van egy haveri köre, akik arra biztatják, hogy hagyja már ott a csajt, keressen egy másikat, aki biztos nem depizne ennyit, viszont jókat akarna szexelni.

Christian azért még annyit tesz a kapcsolatért és a lányért - és kábé ez az utolsó dolog, amit megtesz érte - , hogy elviszi magával Svédországba, ahová eredetileg a fiú baráti társaságával indult volna. Egyikük, Pelle a helyi faluból származik, ő vezeti be a társaságot a közösség hagyományaiba. Igazából egy nyári fesztivál miatt jöttek, ez lesz az az esemény és a hosszú, véget nem érő svéd nappalok és fehér éjszakák, valamint a csodás magyar - khm, bocsánat, svéd - táj, zöldellő-virágos dombok, fehér ruhás férfiak-nők képe, ami magával ragadja Danit.

A lány már érkezésekor hallucinálni kezdi a lábába kapaszkodó füvet-természetet, és ezek a képek - például a lélegző virágok képei - végig fel-feltűnnek a filmben, vizuálisan még emlékezetesebbé téve azt.

Közben azonban elég ellentmondásos ez a természetközeli univerzum: a közösség - ami valójában egy szekta - törvényei, szabályrendszerei sokszor erőltetettnek, erőszakosnak, épp természetellenesnek hatnak. Persze a film tele van utalásokkal, szimbólumokkal - például a szereplők bibliai nevei, illetve a Christian nevű karakter sorsa -, de egyes motívumok néhol kimódoltnak tűnnek.

A Fehér éjszakák olyan látványvilággal bír, amit nem felejt el egyhamar az ember. A vakító világosban, napsütötte, idilli környezetben történő borzalmak új szintre emelik a horrort, és bár a film rokonságot mutat bizonyos svéd folk-horrorokkal, az idei érkező amerikai főhősök kívülállósága az ő szemszögükből ábrázolja ezt a nagyon furcsa univerzumot.

Az érkező társasággal ugyanis már egészen hamar szokatlan dolgok történnek, és mire a végére ér a történet, egyértelmű lesz, hogy mi miért történt, minden körbeér, és hogy Dani miért tudja meghozni úgy a végső, drámai döntését, hogy azt érezzük: az ő figurája, az ő háttértörténetével az egyetlen, akitől el tudjuk fogadni a megdöbbentő tettet.

☼ "WICKED" (@vanityfair) ☼ "FEROCIOUS" (@variety) ☼ "DELIRIOUSLY FUN" (@thrillist) ☼ "LIVES UP TO THE HYPE" (@wmag) On the longest day of the year, let the countdown to #MIDSOMMAR⁠ ⁠ begin. Happy Solstice! ?

3,680 Likes, 261 Comments - Midsommar (@midsommarmovie) on Instagram: "☼ "WICKED" (@vanityfair) ☼ "FEROCIOUS" (@variety) ☼ "DELIRIOUSLY FUN" (@thrillist) ☼ "LIVES UP TO..."

Előtte azonban még látunk szerelmi mágiát a gyakorlatban, rituális öngyilkosságot, darabokra hasadó koponyákat és loccsanó vért, tradicionális nemi erőszakot és eközben egy olyan jelenetet, ami talán a leghatásosabb mind közül: nők veszik körbe a hősnőt és mélyről üvöltenek, sírnak vele, őserővel. Asternek már két filmjében hallottam ugyanazt a szörnyű, női gyászüvöltést, amit úgy tűnik, csak ő tud kihozni a színésznőiből.

Reposting from @thehaxancloak ?? - - - - - - In early 2017 I met @ari.aster on the premise that he had written a script almost entirely while listening to my music. What followed, I don't think either of us could have anticipated. Writing the music for @midsommarmovie has been an amazing experience and true collaboration. The film is a truly unique vision, executed by a true artist, and it's a complete joy to have been invited on the journey of its creation. Soundtrack out 5 July @officialmilanrecords and @archaicdevices

2,634 Likes, 49 Comments - Midsommar (@midsommarmovie) on Instagram: "Reposting from @thehaxancloak ?? - - - - - - In early 2017 I met @ari.aster on the premise that he..."

Ari Aster szándékai szerint ez volt az utolsó horrorfilmje. Viszonylag gyorsan megvolt vele, egyből az Örökség tavalyi premierje után zöld utat kapott, majd

röpke egy év alatt el is készült vele, mintha le akarta volna tudni ezt a fajta filmnyelvet.

Talán tényleg mindent elmondott így, amit akart, és lehet, hogy ezt nem is tudta volna fokozni. Mindkét film a szeretetvágyról, a szeretet haláláról és valamiféle sötét újjászületésről mesél, és meglehetősen borúlátóan beszél az emberi természetről. Kíváncsi vagyok, mit mond majd rólunk legközelebb.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk

hirdetés

Link másolása

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk