KULT
A Rovatból
hirdetés

Aki 21 évesen adja ki első könyvét, arra gyanakodva néznek

Bak Zsuzsanna fiatal írónő három könyv, megannyi publikáció és egy színdarab után most filmek forgatókönyvén dolgozik.

Link másolása

Bak Zsuzsanna mögött harminc évesen három megjelent kötet, megannyi publikáció és egy színdarab áll, a Senki fája. Több készülő filmen is dolgozik egyszerre forgatókönyvíróként. Gyermekkorában színésznek készült, aztán az irodalmi pályázatok az írás felé terelték. 18 évesen újságcikkek alapján találta ki, hol lakhat Szabó Magda, fogta magát, és elment, hátha találkozik vele, amint a kutyáit sétáltatja. 21 évesen már megjelent az első könyve. Óriási adag húslevest főzött Pogány Juditnak és Rajhona Ádámnak, akik a színdarabjához készített filmeken szerepelnek.

Miért kezd el írni egy tinédzser? Hogyan juthat el valaki az első kötet megjelenéséig? Miért fontos, hogy a fiatalok is megjelenéshez juthassanak? Hogyan lehet egy kisregényt színpadra vinni? Hol bukhat el egy színházi előadás? Bak Zsuzsanna őszintén beszél minderről.

IMAG1116-1-1-1

jo_1

Középiskolai tanára adta a kezébe az első Szabó Magda-kötetet, így Bak Zsuzsanna hamar az írónő rajongója lett. Elhatározta, hogy valahogyan megismerkedik vele. A női magazinokban megjelent interjúk, illetve az írónő regényeiben szereplő utalások alapján nyomozta ki, hol lakik, és egy újságcikkből kivágta a fotót, amelyen Szabó Magda a kutyáival látható.

„Felkerekedtem Egerből, hogy megkeressem. Gondoltam, azokat a kutyákat egyszer le kell vinni sétálni. Leültem a háza elé, és vártam. Egyszer csak feltűnt egy férfi – mint később kiderült, a keresztfia – ezzel a két kutyával. Bár nem mehettem fel az írónőhöz, mert éppen akkor érkezett haza külföldről, a keresztfia elmondta neki, hogy ott jártam és pár napra rá megtörtént az, amire annyira vágytam.”

Szabó Magdától egy kézzel írt két oldalas levél érkezett, válaszul Zsuzsa korábbi, neki címzett írására. „Add át őszinte gratulációmat középiskolai magyartanárodnak, amiért egy ilyen levelet ennyi nyelvtani és stilisztikai hibahányad nélkül meg tudsz fogalmazni” - írta Szabó Magda. „Rajzolt is hozzá: egy virágot, és két cicát a lapok aljára! Megmutattam a levelet a magyartanáromnak, aki könnyekig meghatódva büszkélkedett aztán, hogy Szabó Magda levelezik velem."

jo_2

NÉVJEGY

Bak Zsuzsanna 1985-ben született, Egerben nőtt fel. Gyermekként színésznő szeretett volna lenni. Színészi karrierje ott ért véget, amikor 11 éves korában halott gyereket játszott a Kék madárban, négy évre rá a Bánk bánban főurakkal kacérkodó táncoslányt... „Úgy gondoltam, elértem a pályám csúcsát, itt kell abbahagyni” - meséli ironikusan Zsuzsi.

A középiskola utolsó három évében irodalmi pályázatokon vett részt, ezeket meg is nyerte. Akkor fogant meg benne a gondolat, hogy egyszer ezeket kötetbe rendezné. Mivel színházban nőtt fel, mindenképpen szerette volna, ha a színházhoz is kötődik. Ez a vágya a Senki fája című regényének megjelenése után teljesült. 2014-ben különleges színdarab készült a könyvből, Halmos Fatime főszereplésével, olyan más művészek asszisztálásával, mint Pogány Judit és Rajhona Ádám.

Érettségi után Az ELTE angol-esztétika szakán tanult tovább. Budapesten Spitzer Gyöngyi Soma vette a szárnyai alá, és mutatta be Zsuzsit az I.A.T. Kiadó igazgatójának, Brenyó Józsefnek, aki éppen akkor indította el a Magoncok sorozatot, amelyben elsőkötetes írókat foglalkoztatott. Bak Zsuzsanna és Tisza Kata az elsők között kapott megjelenési lehetőséget.

Megjelent kötetei: Tanulmányok, avagy miért szebb állat a teve, mint a ló, a Kabátodra füstöt és a Senki fája.

Az írókat sokan bajszos, őszülő férfiként képzelik el.

"
Kaptam is a fejemre az első kötet megjelenése után, hogy 21 évesen ugyan miről ír könyvet az ember?”

Bár nálunk furcsának tűnhet, és egyáltalán nem megszokott dolog, hogy valakinek ilyen fiatalon jelenjenek meg könyvei, Zsuzsi mégis jó dolognak tartja, ha huszonévesek írnak és ott vannak a köteteik a könyvesboltok polcain. Miért? Mert úgy gondolja, hogy az események akkori érzelmi lenyomata egészen más, mint későbbi életkorokban.

„Izgalmas időnként a húszévesek szemszögéből láttatni a világot. Egy 50-60 éves ember sokkal több tapasztalattal, de egészen másféle tapasztalatokkal és akár előítéletekkel ír ugyanarról. Úgy látom, a fiatalok másfajta látásmódjára is szükség van, nem értéktelenebb, mint kétszer annyi élettapasztalattal könyvet írni.”

senkifaja_borito

Bár személy szerint nagyon kemény kritikát nem kapott, elárulja, igen nagy támadási felület, ha valaki ilyen fiatal szerző művét jelenteti meg. Van, aki egyszerűen elvi kérdést csinált belőle. Azt viszont tesztelte, hogy valóban hátrányosabb helyzetben lennének-e a nők ezen a téren is.

Az egyik hazai kiadó korábban visszaküldte a kéziratát. Később más névvel újra elküldte ugyanazt. A kéziratot beválogatták.

„Természetesen édesanyámban máig ott van a félelem, hogy ebből nem lehet megélni, ez nem egy normális éltforma, mégis szerencsésnek mondhatom magam, mert nagyon korán támogatómmá, cinkosommá vált. Egyetlen kikötése volt, hogy azért valamilyen diplomát szerezzek. Ezért az ELTE-n elvégeztem az angol-esztétika szakot.”

A közönség meglepően jól fogadta az eddig megjelent műveit. Bár adódtak kisebb kellemetlenségei abból, hogy egyes szám első személyben írta az első könyvet, egy 15-16 éves kamasz szemszögéből. Nagyon sok „családi történetet" tartalmazott. „Kisvárosból származom, ahol mindenki azt hitte, hogy ez mind igaz. Otthon megállítottak az emberek az után, hogy anyukád tényleg azt mondta, amikor...? És neked tényleg 28 unokatestvéred van?"

Zsuzsi szerint, aki ír, az tudja, hogy minden történetnek lehet valóságalapja. Ha nem is ugyanaz történt meg, akkor annak valamilyen változata, vagy ha más nem, az érzelmi állapot kivetülése igazi, hiteles. Esetleg konkrét eseményhez köthetők az események, csak más helyszínen, más szereplőkkel történt meg. Ezért szereti visszaolvasni egy-egy korábbi írását, hogy megfejtse, mi a történet valóságalapja, mi inspirálta, mi mozgatta meg, amikor az adott mű megszületett.

bakzsuzsi2

A Senki fája

A három mű közül a Senki fája jutott a legmesszebb: különleges színdarab, egy filmes monodráma készült belőle.

A Senki fája egyetlen hosszú monológ. Egy negyven éves nő monológja. Sokan nem értik, hogyan tudta ezt megírni egy 22 éves lány, hogyan volt képes azonosulni egy egészen más korosztály problémáival, illetve azzal, ami foglalkoztathatja őket.

Az alapkonfliktus abból származik, hogy a főszereplő személyes kudarcaiért másokat okol, megpróbálja áthárítani a felelősséget a saját életében, hogy miért tart ott, ahol tart, vagyis sehol. „Az igazi nő feleség, szerető, anya és gyermek. Mindig valakinek a valakije...”

A belőle készült darab többszereplős monodráma. Hogyan lehetséges ez? Egyetlen szereplő áll ugyan a színpadon, ám a többi szereplő felvételről látható egy nagy kivetítőn, aki a színpadi színésszel folyamatos dialógusban állnak.

„A monológ adta magát, hogy a könyvből monodráma legyen. A könyvnek azonban az a sajátossága, hogy úgy folynak egybe a történetek, hogy nem mindig lehet tudni, hogy ki a mesélő, és néha azt sem, kiről mesél. Változnak a perspektívák, a szereplők is. Néha azt sem lehet tudni, hogy akiről beszélnek, illetve aki éppen beszél, az nő vagy férfi. Ez színdarabbá alakítani nemcsak játék volt, de igazi írói kihívás is egyben.”

A monológból a színházi előadásra karaktereket formált Zsuzsi. A szöveget kinyomtatta, bekezdésekre vágta, kiterítette a szőnyegre, és a bekezdéseket mondanivaló alapján csoportosította. Nyolc csoportot csinált, ezekből a szövegekből lett a nyolc szereplő. De minden Halmos Fatimével kezdődött.

Halmos Fatime

Halmos Fatime énekes, színésznő. Színész diplomát a Goór Nagy Mária Színitanodában szerzett Budapesten, filmművész diplomát a Bolognai Tudományegyetemen.

A klasszikus éneklést mindkét országban a legnevesebb mesterektől tanulta. Egyik alapítója és tagja a Budalol olasz színtársulatnak. Független színészként filmekben, sorozatokban játszik. 2013-ban jelent meg The Hungarian Songbook (magyar daloskönyv) című lemeze, melyen magyar népdalokat dolgozott fel Setafano Stravaglini olasz zongoristával.

Rendszeresen koncerteznek világszerte: Amerikában, Oroszországban Olaszországban, Ausztriában és terméstesen Magyarországon is. Legutóbbi filmjét (Uno, anzi due) 2015 áprilisában mutatták be Rómában a Universal Pictures gondozásában.

Mivel Zsuzsi közben elvégzett egy félévet forgatókönyvíró szakon, és akkor éppen filmes körökben mozgott, az az ötlete támadt, hogy ha egyszer színpadra vinnék a Senki fáját, csak egy szereplő állna a színpadon, a többiek játéka felvételről menne. Fatimével a vizsgafilmje kapcsán ismerkedett meg, ekkor fogalmazódott meg benne először, hogy itt az ideje a Senki fáját élővé tenni.

"
Soha nem a legkönnyebb utat választom, mindig megnehezítem a saját dolgomat,

ezért kitaláltam, hogy még egy csavart beletegyünk: a vetítések nemcsak hangulatvetítések, hanem a darab szerves részét képezik. Ami a filmeken látszódik vagy elhangzik, arra Fatime a színpadon reagál. Minden az időzítésen múlik. A színésznő nem mindig látja, hogy a vetítővásznon mi történik, ezért pontosan tudnia kell a lépéseket. Ha lemarad, már nagyon nehéz, szinte lehetetlen visszacsatlakozni. Azt hiszem a próbákon mind a rendezőnek, mind a színésznek ezzel kellett a legtöbbször megküzdenie.”

fatime - férj

Egyetlen baki fordult elő, ami megváltoztatta egy egész jelenet és a mű értelmezését.

Az egyik előadás előtt változtatni kellett valamit az egyik felvételen, de Zsuzsinak nem volt ideje ellenőrizni. Az egyik utolsó jelenet Rajhona Ádám és Pogány Judit kettőse: Rajhona Ádám éppen haldoklik, ez drámai pontja a színdarabnak. A kép pedig az előadáson fejjel lefelé jelent meg a kivetítőkön.

Pogány Judit fejjel lefelé lógott a plafonról, keresztrejtvényt fejtve, míg Rajhona Ádám fejjel lefelé haldoklott. Zsuzsit a szívroham környékezte, amikor meglátta. Élete első színdarabja, és máris bukásra van ítélve!

Nem szólt senki semmit, mintha mi sem történt volna, de az előadás után meleg kézfogással gratuláltak neki filmes szakemberek, hogy milyen remek ötlet volt, hogy fejjel lefelé ment ez a jelenetet, ez zseniális, így sokkal metaforikusabb a halál, sokkal elvontabbak az érzelmek.

kórház 2

„Milyen érdekes a közönség interpretációja” - jegyzi meg Zsuzsi.

"
Nekem ezt volt nehéz megtanulni: nem erőltethetem rá az olvasóra, a nézőre a saját értelmezésemet.

A könyveimben egyre inkább próbálok eltávolodni magamtól, és teret adni az olvasónak. Az odáig az én értelmezésem, hogy leírom. És mindenkinek más lesz a saját értelmezése, és mindenkinek más lesz a saját története.”

Mitől félt a legjobban a rendezővel, Menszátor Héresz Attilával együtt? Attól, hogy a darab egyáltalán nem vált ki reakciókat a nézőkből. Attól tartottak, hogy csöndben fogják végigülni a darabot, és nem ott fognak nevetni, ahol a poén van, hiszen a darab nem egy ironikus, szarkasztikus szövegrészt is tartalmaz – olyan témákról, amiről az ember nem biztos, hogy el tudja dönteni: szabad-e nevetni. Zsuzsi szerint a rendező és a színésznő zsenialitását mutatja, hogy pontosan ott jönnek a reakciók, ahol jönniük kell. Minden előadáson ugyanott. „És amikor nevetni kell, mert az segíti elő a darabban a továbblépést, akkor nevetnek, és amikor a monológ koncentrációt igényel, vágni lehet a csöndet a nézőtéren.”

52

Milyen volt két olyan ikonikus színésszel dolgozni, mint amilyen Rajhona Ádám és Pogány Judit? Amikor elvállalták az apa és az anya szerepét, akkor Zsuzsi csak ült, hogy úristen, Pogány Judit és Rajhona Ádám fognak játszani a darabjában. „Mindketten nagyon kedvesek voltak. Mindketten arról híresek, hogy támogatják a fiatal művészeket. A munka alatt tanácsokkal láttak el, például a szöveggel kapcsolatban is – mind igyekeztünk megfogadni.

„Egyszer hatalmas adag húslevest főztem a stábnak. A jelenet szerint Pogány Judit és Rajhona Ádám, mint anya és apa vacsoráztak együtt. Az elején nem szóltak egymáshoz. Csak ültek és ettek. Nos, a két színész rendíthetetlenül erős karakterét jellemzi, hogy ebből az összekötő kisfilmnek szánt jelenetből megvágva 10-12 perces önálló film született. Sajnos a darabba nem fért bele az egész, de a felvételt megőriztem emlékként. Gyakorlatilag szinte szemkontaktus és szavak nélkül két olyan sorsot mutattak, hogy amikor visszanéztük a felvételt, az egész stáb csak ült némán, hogy ez úgy tökéletes, ahogy van, egy szót sem kell szólniuk. Ilyenek a színészóriások!”

jo

stab

Ki ellenőrzi Zsuzsi szövegeit? Friedrich Juditnak (ELTE) adja oda minden írását, és úgy gondolja, kell is a külső kontroll minden szöveghez. „Mivel az írás magával ragad, egy ponton túl már nem veszed észre a hibáidat. Az írói kamaszdacot is Judittal sikerült legyőzni. Ez is egy folyamat: meg kell tanulni ezt a fajta alázatot, ezt a fajta belátást. Még emlékszem az első vitáinkra, és arra, hogy milyen óvatosan és tapintatosan közölte: egy szót húzzunk már ki a három oldalas novellából. Meghívott cukrászdába.

"
Forró csokit kért és süteményt rendelt nekem, aztán azt kérte, hogy húzzuk ki azt az egy szót. Úgy éreztem, amikor kimondta azt az egy szót, hogy az munkásságom addigi legszebb szava, azt nem lehet kihúzni.

Ez mára már jobban működik. Most már simán átpakolok részeket. Jót tett a színházi, filmes közeg, hogy másokkal együtt kellett dolgozni. Még mindig meggyászolok kimaradt szavakat, mondatokat de már csak otthon, magamban. Csendben. Ahogy az ember felnőttként gyászol. Ilyenkor érzem, hogy kezdek felnőni, íróként is.

Ha érdekes volt a cikk, oszd meg másokkal is!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


KULT
A Rovatból
20 éve halt meg Hofi Géza – Összegyűjtöttük kedvenc idézeteinket a nagy nevettetőtől
20 idézet a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakjától.
Forrás: Wikipédia, Címkép: Fortepan/Szalay Zoltán - szmo.hu
2022. április 10.


Link másolása

Húsz évvel ezelőtt, 2002. április 10-én halt meg Hofi Géza, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas magyar humorista, előadóművész, színművész, a magyar kabaré történetének egyik leghíresebb és legtöbbet emlegetett alakja.

Halálának évfordulója alkalmából most összegyűjtöttük a 20 kedvenc idézetünket a nagy nevettetőtől:

1. "A világon az emberi ész van a legjobban szétosztva. Mindenki meg van győződve róla, hogy neki egy kicsivel több jutott."

2. "A lét határozza meg a tudatot. Ha megisszuk a lét, a tudat elszáll..."

3. "Az életszínvonal olyan, mint a léghajó. Ha azt akarod, hogy emelkedjen, ki kell belőle dobálni mindent, és amikor a legmagasabban vagy, akkor jössz rá hogy nem maradt semmid. Többit számold ki!"

4. "Hidd el nekem, itt hármat foghatsz: A Kossuthot, a Szabad Európát meg a pofádat."

5. "Magyarországon az egy főre jutó bunkók száma: kettő."

6. "A korrupció az, amiből mi kimaradunk."

7. "Mindennek van határa, kivéve az emberi hülyeségnek és a Szovjetuniónak."

8. "Mielőtt bármi véleményed van, egyeztess!"

9. "...a barát olyan, mint az esőkabát az előszobában. Amikor nincs szükség rá, »csendesen« meglapul a polcon, de amikor esik, a sötétben is megtalálom, hiszen OTT VAN!"

10. "Soha nem elég annyit nyújtani, amennyit a közönség elvár. Sikert annyival is el lehet érni, csak éppen nem biztos, hogy legközelebb is kíváncsiak lesznek az emberek. Ezért kell a többi."

11. "A rohadt kommunizmust megúsztam, aztán most a polgári demokrácia visz el."

12. "Nem vagy hülye, csak nincsen szerencséd amikor gondolkozol."

13. "Az igazságból elveszett az »i«."

14. "A fociban a lényeg, hogy amikor megkapod a labdát, baromi gyorsan olyannak kell passzolni, akinek a meze ugyanolyan színű, mint a tied! Ja, és futni kell. A vízilabdában ezt már megoldották, aki nem úszik, megfullad."

15.

Videó: Hofi Géza Orbán Viktorról

16. "– Te képzeld, a feleségem krumplipürét akart csinálni a rántott húshoz, de amikor kiment a kamrába krumpliért, összeesett, és meghalt.

– S’te, mit csináltál?

– Há’ rizst."

17. "A temetőre az van kiírva: FELTÁMADUNK! Akkó má' jobb a kocsma, me' oda meg az, hogy SOSE HALUNK MEG."

18. "Van egy öreg orvos haverom, azt mondja: „Tudod, Géza, az a fontos, hogy egészség legyen...meg beteg"

19. "– Művész úr, régen láttam!

– Ja, régen én is."

20. "Anyósom fekszik az ágyon:

– Jaaaaj...Meghalok...Egy pók mászik a plafonon...

– Anyuka! Egyszerre csak egy dologgal tessék foglalkozni!"

Link másolása
KÖVESS MINKET:

KULT
Szakács Gergő új klipjétől mindenkinek utazni támad majd kedve
Ahogy ő fogalmazott, a Nincsen út című szerzemény spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tízévnyi zenei- és érzelmi evolúció állomásaiból.

Link másolása

Újabb dalt mutat be a hamarosan érkező nagylemezéről Szakács Gergő, ráadásul olyan klippel, amelytől mindenkinek utazni támad majd kedve.

Fantasztikus környezetben forgatta le profi csapattal friss videóját az énekes, aki április 28-án az Akvárium színpadán mutatja be Evolúció című új albumát. Ahogy fogalmazott, a

Nincsen út című szerzemény egy spiripop stílusú dal, amely egy a több mint tíz évnyi zenei–és érzelmi evolúció állomásaiból, amiket a lemezen mutat majd be.

A magával ragadó klip ötlete Gergő egyik utazása során született meg benne: „Piran az egyik kedvenc kocsival is elérhető helyem, úgyhogy januárban kiutaztam oda pár napra, hogy adjak egy utolsó lökést a lemez befejezéséhez. Egyik reggel néztem a tengert, és egyszer csak jönni kezdtek a Nincsen út első versszakának szavai.

Mivel elég vizuális típus vagyok, így a klip is egyből elkezdett pörögni a fejemben: egy dzsungelt láttam magam előtt.”

Annyira beégett az előadó fejébe a dzsungel képe, hogy aztán az egész lemez vizualitását is meghatározza a motívum – ezt nemsokára láthatja is a közönség.

Gergő elárulta, hogyan is forgott a klip, amelynek izgalmas munkálataira Nagy Bence, Lévai-Hangyássy Bence, valamint László Péter drónpilóta tartott vele. „Tavaly nyáron egy barátom mesélt Madeiráról, és beugrott, talán arra is alkalmas lehet ez a hely, hogy ott készítsük el a klipet. Rákerestem a képekre, és pont azt láttam, amit szerettem volna. Végül négy napig tartott a forgatás: a hegyekben 3 fok volt, az óceánparton pedig 24. Rövidnadrágban, átázott cipőben jártuk be az egész szigetet. Az időjárás is mellénk szegődött: amikor ködre volt szükségünk, köd volt, de amikor napsütésben nézett volna ki a legjobban az adott helyszín, akkor ragyogott a nap. Az egész sziget olyan volt, mintha egy giga stáb bevilágította és berendezte volna előre, csak nekünk.”

Az énekes hozzátette, a legjobb helyszínekért sokszor le kellett térniük az útról, és felkapaszkodni a hegyekre, vagy éppen egy vízesés alá bemászni. Pont ezek a kitérők adták meg a forgatás vezérelvét: „Amerre mennék, nincsen út.”

VIDEÓ: Szakács Gergő - Nincsen út


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
A Rovatból
28 év után új számmal jött ki a Pink Floyd, a dalt Ukrajnának ajánlották
A Hey Hey Rise Up című dalt az ukrán Boombox zenekar énekese, Andrij Hlivnyuk vokáljaival vették fel.

Link másolása

A Pink Floyd 28 év után új számot adott ki, a dalt Ukrajnának ajánlják. A Pitchfork azt írja, hogy a dal klipjében Andrij Hlivnyuk (az ukrán Boombox együttes tagja) is vokálozik.

Az ukrán énekes amerikai turnén volt épp a zenekarával, amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát. Hlivnyuk azonnal visszatért Kijevbe, hogy beálljon katonának, az ukrán főváros főterén vette fel az „Ó, a vörös kányabangiták a réten” című hazafias dalt.

Ezeket a részleteket emelte át a Pink Floyd a Hey Hey Rise Up című új számába, amit tegnap publikáltak.

A zenekar lényegében 1994 óta nem adott ki új felvételt, az azóta megjelent lemezeiken korábbi feldolgozások és remasterelt számok hallhatóak.

A mostani felállásban David Gilmour és Nick Mason eredeti tagok mellett Guy Pratt basszusgitáros és Nitin Sawhney billentyűs játszik.

A szám bevételeit az Ukrajnai Humanitárius Alapnak ajánlották fel, Gilmour elmondta: azt reméli, hogy a zenéjükkel minél nagyobb nyilvánosságot és támogatást tudnak szerezni az ukránok ügyéhez:

„Pénzt szeretnénk gyűjteni humanitárius szervezetek számára, és erősíteni a morált. Szeretnénk kifejezni támogatásunkat Ukrajnának, megmutatni, hogy a világ nagy része elítéli, ha egy szuperhatalom megtámadja azt a független demokratikus országot, amellyé Ukrajna vált.”

A klipben felvételek vannak az orosz tankokkal szemben fegyvertelenül kiálló ukránokról a kijevi függetlenségi szoborról, a harcokról, a romokról és az ukrajnai menekültekről is.

A Pink Floyd már márciusban is tett egy gesztust Ukrajnának: azt közölték, hogy minden, 1987 után kiadott szerzeményüket elérhetetlenné teszik digitálisan Oroszországban és Fehéroroszországban.

Íme, az új Pink Floyd-szám:


Link másolása
KÖVESS MINKET:


KULT
Madártestű emberevő, papucsvitorlás és a kalapos gyíkszörny a Szépművészetiben
Hieronymus Bosch különös festményeiből nyílt nagyszabású kiállítás. Nézd meg velünk a legbizarrabb képeket!
Orosz Emese cikke - szmo.hu
2022. április 09.


Link másolása

"Menny és pokol között. Hieronymus Bosch rejtélyes világa" címmel nyílt nagyszabású tárlat a Szépművészeti Múzeumban. Ez kétség kívül az év legmenőbb kiállítása Magyarországon, emellett pedig az elmúlt fél évszázad egyik legjelentősebb Bosch kiállítása nemzetközi szinten is.

Nagyon vártam már a megnyitót, mert mindig lenyűgöztek Bosch képei. Amikor állok egy-egy festménye előtt, és azt hinném, mindent részletet jól megnéztem, mindig észreveszek egy újabb érdekességet. Ráadásul ez általában valami meghökkentően bizarr dolog. Hogy is szól a vicces meghatározás? "Ha egy festményen rengeteg apró emberi alakot látsz, de egyáltalán nem tűnik normálisnak, mert furcsa helyeken furcsa dolgokat csinálnak, akkor Hieronymus Bosch a festő."

A tárlaton 10 eredeti Bosch festményt nézhetsz meg, ami a mester teljes életművének közel fele.

Ennek megszervezése hatalmas teljesítmény a Szépmű részéről. A sajtóbejáráson a főigazgató, Baán László elmondta, szinte lehetetlen vállalkozásnak tűnt a kiállítás megszervezése, amikor belevágtak. Féltve őrzött festményeiket végül olyan múzeumok adták kölcsön, mint a Louvre, a Rijksmuseum, a Prado, a New York-i Metropolitan Museum vagy a londoni The National Gallery.

Az eredeti Bosch remekművek mellett hét szekcióban közel 90 alkotást csodálhatsz meg, amik a németalföldi mester művészetéhez kapcsolódnak. A kiállításon megelevenedik Bosch világa, megismerheted, miként látta Bosch saját társadalmát, hogyan ábrázolta az emberi gyengeségeket és bűnöket.

Jó példa erre a kiállítás egyik szenzációja, a Bolondok hajója. Bosch hajójának utasai az élőfa-árbóc körül mulatoznak, az egyik tébolyult vízben hűtött bőrtömlőt szorongat, egy másik a kifogott hal közvetlen közelében okád.

A kiállított alkotásokon keresztül bepillanthattunk a késő középkor emberének gondolkodásmódjába is. Úgy hitték, a hívő lelkének túlvilági sorsa saját döntésein múlik, az egyén szabad akarata révén választhat jó és rossz, erény és bűn között. Bosch művészete ehhez nyújtott elgondolkodtató, hol fenyegető, hol humoros kapaszkodót.

A Túlvilági látomások táblaképeken egyértelműen megfesti, mely két lehetőség vár a hívőkre. Az üdvözültek mennybemenetelén az őrangyalok a fény felé emelik a lelkeket. A Pokolba vezető folyón azonban démoni szörnyalakokkal körülvéve sodródnak a kárhozottak.

Bosch alkotásainak egyediségét rémítő és bizarr túlvilági ábrázolásai adják.

Kivételes tehetségével hátborzongatóan különös démoni lényeket teremtett meg. Az utolsó ítélet című festményt vizsgálva láttunk például madártestű emberevőt, papucsvitorlást, és kalapos gyíkszörnyet is.

A kiállítás bemutatja azt is, honnan eredeztethető ez a különös világ. Biztos te is belefutottál már olyan mémekbe, amik abszurd középkori illusztrációkat parodizálnak. Ezek jutottak eszembe, amikor a festmények mellett kiállított irodalmi, teológiai műveket, miniatúrákat nézegettem. Nos, ezekből meríthetett Bosch is.

Érdekesség, hogy a kiállított alkotások témájának hangulatát a szekciók falszíne is leköveti. A túlvilági utazás sötét tónusai után világosabb terekbe léphettünk át, és megismerhettük, miként állította Bosch követendő példának a szentek és Krisztus életét.

Bosch minden bizonnyal jól ismerte a szentek történetét, kompozícióit azonban szokatlan részletekkel egészítette ki. Szent Kristóf vándorbotjára például véres halat festett. A Királyok imádása festményen pedig az idilli jelenet hátterében lócsontvázat fedeztünk fel.

Ezek a részletek nem csak számunkra hatnak nyugtalanítóan. A mester célja az elbizonytalanítás volt.

Bosch a baljós szimbólumokkal hívta fel a figyelmet arra, hogy a gonosz mindenhol jelen van, így éberséggel kell élni a mindennapokat.

Bosch legnyugtalanítóbb, legelgondolkodtatóbb és egyben legismertebb alkotása, a Földi gyönyörök kertje–triptichon. A táblaképegyüttes középső elemén színes és érzéki világban fiatal nők és férfiak hódolnak különféle testi élvezeteknek. Körülöttük túlméretezett madarak, gyümölcsök és egzotikus virágok teszik még különösebbé a látványt.

A sokrétű műalkotás üzenetét a mai napig sem tudták teljes egészében megfejteni. Van olyan teória, amely szerint a fiatal III. Nassaui Henrik és a vele együtt nevelkedő Szép Fülöp számára készült, akiket az emberi ösztönök féken tartására intett.

A Gyönyörök kertje rendkívüli hírét és hatását jelzi, hogy már a 16. században is több másolat készült róla.

Eredetijét sajnos nem láthattuk, de a kiállítás ezt a remekművet is megidézi az egyik legkvalitásosabb korabeli másolattal, illetve egy lenyűgöző arany- és ezüstszálakkal átszőtt falikárpittal.

A kiállításra mindenképp sok időt szánj, mert ezeken az alkotásokon annyi érdekes részlet van, hogy egy-egy képet órákig is nézegethet az ember. Ha kifejezetten az eredeti Bosch festmények érdekelnek, viszonylag könnyen megtalálhatod őket a tárlaton, mert mindegyiket kordon vagy üvegbúra védi.

Legtöbb esetben kisméretű alkotásról van szó, ami megnehezíti a bogarászást. Ötletes segítség ehhez, hogy a tárlat végén lévő vetítés kilenc Bosch alkotást is bemutat "nagyító alatt".

A kiállítást július 17-ig nézheted meg. Részletek és jegyvásárlás a Szépművészeti múzeum honlapján.

Link másolása
KÖVESS MINKET: