10+1 kedvenc dalunk Budapestről
A felsorolás ABC-sorrendben van, köztes rangsort nem tudtunk és nem is akartunk volna felállítani. Hozzászólásban várjuk a ti véleményeteket is, hogy mivel egészítenétek ki a listát!
Akkezdet Phiai – Budepesmód
Süveg Márk és Závada Péter együttese rövid idő alatt kultikus státuszra tett szert az underground hiphop kedvelői között, sőt még a műfaj iránt amúgy nem érdeklődők körében is sok rajongójuk akad. Ezt a számot a 10 legjobb magyar dalszöveg közé is beválogattuk, nem véletlenül: tényleg mestermunka. Már a címe is figyelemfelkeltő, maga a szöveg pedig olyan rímpárokkal fest egyedi hangulatképet fővárosunkról, mint a dús szád/duschbad, vagy a komplexus/konzervhús – de más téren is bővelkedik meglepő hasonlatokban.
Boogie Mamma – Kettes metró
A Boogie Mamma az egyik első hazai skazenekar volt, de a lejjebb sorra kerülő PASO-val szemben ők a jamaicai gyökerű műfaj kevésbé autentikus oldalát képviselték. Fő jellemzőjük a vicces, helyenként ironikus szövegvilág, valamint frontemberük, Zubreczki Dávid hihetetlen színpadi aktivitása: a koncerteket gyakorlatilag végigugrálta, sőt egy alkalommal még a színpad alá is bemászott, mondván egy igazi underground zenekarnak ott a helye. Nagy kár, hogy egy ideje teljesen felfüggesztették a működésüket, pedig mindig elképesztő bulikat csináltak. Kettes metró címmel egy egész albumot kiadtak, azonban ez csak lazán kötődik a vonalhoz, nem minden dalnak az állomások adják a témáját. A címadó szám viszont a kivételek közé tartozik, a teljes vonalat bejárjuk benne, kitekintéssel a felszínen található dolgokra.
Bors – Budapest
A Bors zenekar szintén már jó ideje feloszlott, ezt a dalukat viszont szerencsére rögzítették az utókornak, sőt klipet is forgattak hozzá. Mind a videóban, mind a szövegben a főváros emblematikus helyszínei jelennek meg, ám utóbbi több olyan utalást is tartalmaz, amely az eltelt időben túlhaladottá vált. Kedvencem a "talán 2028-ra beülhetünk az új metróba" sor, amit duplán ironikus módon azzal állítanak párhuzamba, hogy vannak azért jó dolgok is itt, például a Zöld Pardon. Mindez afféle igazi kordokumentummá teszi a számot, ma is jól esik meghallgatni.
Budapest Bár – Legyen a Horváth-kertben
A Budapest Bár eredetileg azzal a céllal alakult, hogy feltámassza a kávéházi cigányzene eltűnőben lévő műfaját, ám igazán nagyot akkor robbantottak, amikor felkérték énekesnek a hazai könnyűzene legnagyobb neveit. Lovasi Andrástól Németh Jucin és Kiss Tibin át Kollár-Klemencz Lászlóig összesen tízen csatlakoztak a csapathoz, meghozva nekik az országos ismertséget. Hasonlóan igaz ez az általuk játszott dalokra: a fiatal generáció legnagyobb része valószínűleg sosem hallotta ezelőtt azokat a XX. század eleji sanzonokat és kuplékat, amelyek így újra igazi slágerré váltak. A Legyen a Horváth-kertben című dalt a Heaven Street Seven frontembere, Szűcs Krisztián énekli, az eredeti verzióhoz teljesen méltóan.
Cseh Tamás – Budapest
Bár ahogy jeleztük is, a lista összeállításánál mellőztük a köztes rangsort, ha mégis lenne ilyen, valószínűleg ez a dal állna az első helyen. Cseh Tamás kétségkívül a valaha élt egyik legemblematikusabb magyar dalszerző-előadó, aki ezer szállal kötődött Budapesthez. Ezt a szerzeményét nagyon sokan dolgozták fel, főleg a művész halála óta - akadnak köztük jobban és rosszabbul sikerült darabok is, de ettől függetlenül mindig az eredeti, Másik Jánossal közösen előadott verzió marad a legautentikusabb. Egyszerűen megunhatatlan.
Frenk – Blaha
Frenk nevét először a hiperkarma dobosaként ismerhette meg a közönség, ám idővel saját jogon is egyre többet hallatott magáról. Tagja a fentebb említett Budapest Bárnak, de rengeteg saját dala is van, amelyeket szólóban és zenekarral egyaránt szokott játszani. A Blaha című szám a 2012-es Minden ellen című lemezen jelent meg, és különlegessége, hogy a stúdiófelvételen minden hangszert maga Frenk szólaltat meg. A dal elég érzékletes és őszinte képet fest Budapest egyik legforgalmasabb közteréről - aki akár egyszer is keresztülhaladt már ott, valószínűleg találkozott a szövegben szereplő jelenségekkel.
Pannonia Allstars Ska Orchestra – Budapest
Bár ahogy fentebb is írtuk, nem a PASO volt a ska műfaj hazai meghonosítója, mégis ők azok, akik minden addiginál több rajongót szereztek az addig csak egy szűk szubkultúra által ismert és és kedvelt irányzatnak. Repertoárjuknak viszonylag kis részét adják a magyar nyelvű számok, de a 2009-es lemezükön megjelent Budapest pont kivétel. A dal pesszimista hangvétellel indul ("már megint szmogriadó, bemondta minden adó"), végső kicsengése mégis pozitív: azt üzeni, hogy a problémák és kellemetlenségek ellenére is jó itt élni.
Petruska András – Szent Gellért tér
Az önmagát egyszemélyes zenekarként jellemző Petruska András idén adta ki első nagylemezét (korábban ITT írtunk róla), ami ráadásul különleges koncepcióra épül: a négyes metró állomásait, illetve a környékük által ihletett gondolatokat önti dalba. A Szent Gellért szövegében egyrészt a Duna, a Gellért-hegy és az itt elhaladó járművek, másrészt Cseh Tamás tavaly felavatott szobra jelenik meg. Az összes közül ez lett talán a legerősebb szám az albumon, legalábbis a közönség ezt szerette meg leggyorsabban. Nemrég különleges hangulatú klipet is forgattak hozzá, melyben Andris alvajáróként kóborol az utcákon, miközben az éjszakából lassan hajnal lesz.
Sweet Jane – Népünnepély
Legát Tibor a '80-as évek közepén a Kézi Chopin zenekar frontembereként tűnt fel, akikkel országos szinten is szép sikereket és ismertséget ért el. A csapat azonban a rendszerváltás után pár évvel feloszlott, Legát ezután jó időre teljesen abbahagyta a zenélést, inkább újságíróként hallatott magáról. Bár 2010 környékén volt egy rövid életű összeállás pár koncerttel, ekkor már sokkal inkább új, Sweet Jane nevű projektjére koncentrált. Ez a formáció a tavaly elhunyt Lou Reed dalait játssza, ám közel sem hagyományos módon: a számokat Legát nemcsak lefordította, de teljesen át is dolgozta őket. Az eredetileg New Yorkban játszódó történetek napjaink Budapestjén szólalnak meg, más szereplőkkel, de a szellemiséget megtartva. A Népünnepély alapja a Halloween Parade című dal, a váz itt is megegyezik, a körítés viszont teljesen más. Ráadásul zeneileg is dallamosabb lett.
Vasárnapi Gyerekek – Budapest egy test
A Vasárnapi Gyerekek zenéjét rendkívüli erejű ösztönösség, illetve a szokásosnál gyakrabban alkalmazott ismétlődő motívumok jellemzik. A csapat frontembere, Darvas Bence az a fajta zenész, aki minden alkalommal meghal a színpadon. Ez a szerzeményük elsőre elvontnak tűnhet, a koncerteken mégis remekül működik, ráadásul az idén tavasszal közzétett klipje is szuper lett.
+1: George Ezra – Budapest
Ez a dal több szempontból is kakukktojás: egyrészt egyedüliként külföldi a szerzője, másrészt amiatt is kilóg a többi közül, mivel lényegében nem is Budapestről szól. George Ezra a megírásakor még egyáltalán nem járt a magyar fővárosban, így nem itteni élményeit énekelte meg. Az ő Budapestje saját bevallása szerint afféle rejtélyes, mesebeli hely, ahová mindenkinek vágyódni kell, aki akár egyszer is hallott róla. A dalból mindenesetre hatalmas sláger lett, a youtube-on már 22 millió megtekintés fölött jár, így mindenképpen remek imázsépítés nekünk, hiába nem szerepel benne semmi konkrétum. A fiatal brit énekes egyébként azóta már kétszer is koncertezett itt, és mint mondta, épp olyan élményben volt része, amilyet előzetesen elképzelt.