Vitorlással utazza körbe a Földet egy magyar pár
Paulheim Kinga nyolc évvel ezelőtt ismerkedett meg Péterrel, a londoni Trafalgar téren. Mindketten kint dolgoztak, aztán az ismeretségből szerelem, majd összeköltözés lett. Péternek egyik első dolga volt, hogy közölje Kingával, venni fog egy vitorláshajót, és utazni fog vele a Föld körül.
Egyszerű naiv, talán könnyelmű álmodozásnak tűnhetett ez sok embernek akkor - de ő tényleg tántoríthatatlan volt! Három évig mindennap ezzel a gondolattal kelt fel. "Semmilyen körülmény, nő, anyagi nehézség, monoton munka, vagy a mindennapok fáradalmai nem térítették le erről az útról. Tudom, mert ott voltam vele" - mondja Kinga.
Minden kezdet nehéz: padlósikálás szép plasztik köpenyben, 30 fokban
De egyáltalán nem volt egyszerű megvalósítani ezt az álmot, emlékszik vissza Kinga: "Péter mindig látta maga előtt ezt a célt, olyan határozottan mondta mindig, szinte már el is hittem, hogy a Bahamákon vagyunk. Pedig nagyon nem ott voltunk még. A hajnali 4 órai kelésekben voltam éppen benne, és hogy túléljem a konyhán az aznapi padlósikálást a szép plasztik köpenyemben, kék hajhálóval a fejemen és kék gumikesztyűvel a kezemen, 30 fokban. Majdnem egy évig ez volt a ruhaszettem. De Peti is tudna erről mesélni, neki is volt pár aranyos munkája, aranyos főnökkel.
Persze idővel könnyebb lett. Én később egy kávézóban kezdtem el dolgozni, mint barista, ahol kitanultam a kávéfőzés csínját-bínját, és ezzel együtt jött a feljebb jutás lehetősége is, de akkor már tudtuk, hogy karrierépítés helyett mi világot megyünk látni.
Az volt a célunk, hogy az összespórolt pénzünkből nem házat, hanem egy hajót veszünk."
Így vágott bele a nagy tervbe Kinga és Péter:
Horgonyt fel!
"Szóval eltelt jó pár év, és végre összejött annyi pénz, hogy megvegyük a hajót. Kutattunk, fürkésztük az igazit, míg választásunk végül egy Westerly Longbow 31 típusú hajóra esett Angliában. Ő volt az igazi! 2014 decemberében megvettük. A hajó neve: »Irreversible« azaz »Visszafordíthatatlan«.
Innentől kezdve adva volt a helyzet. Felmondtunk a munkahelyünkön és belevágtunk. Leköltöztünk a hajóba, (ami még ekkor nem volt vízen), ott éltünk, közben újítgattuk a hajót - festés, csiszolás, navigációs rendszer felépítése...stb. -, hogy nyár elejére vízre tudjuk tenni, és megkezdhessük az utazást. Ez a nap is eljött és vízre is raktuk a hajót.
Nekem nulla, azaz NULLA tapasztalatom volt vitorlázásból. Fogalmam sem volt a dolgokról. Peti - nagyapja révén - rendelkezett egy alaptudással a vitorlázásról, később pedig Angliában - heti rendszerességgel - elkezdett versenyezni Laser versenyhajóval. Így az általa megszerzett tapasztalatokból már tudtunk építkezni.
A kezdeti nehézségek után egyre jobban beleszoktunk a hajós életbe, egyre több tapasztalatot szereztünk nyílt vízen, óceánon, egyre több volt az éjszakai menet, egyre hosszabb távokat tettünk meg és így az út során megtanultunk közösen együtt dolgozni. Egy csapatta kovácsolódtunk. A hajó körül mindig akad valami, ami elromlik, meghibásodik, így a mindennapi kihívások adva voltak, kiszélesítették a határainkat és még most is szélesítik. Anglia bizarr időjárása, esős, hideg szelei, áramlatai és a Vizcayai-öböl átkelése rendkívül jó tanuló pálya volt. Sok emberrel találkoztunk az út során, és ebből szép barátságok is szövődtek."
Anglia: Emswort - Portsmouth - Keyhaven - Swanage - Portland - Brixham - Plymouth – Falmouth
Franciaország: Roscanvel/ Breszt
Spanyolország: La Coruna - Camarinas - Muros - Baiona
Portugália: Leixoes/Porto – Nazare - Berlengas - Peniche - Ericeira - Cascais - Sesimbra - Porto Santo - Madeira
Vitorlázás Korfuból Dugi Otokba:
A hajó jelenleg Madeirán, Porto Santóban horgonyzik. Madeira után irány a Kanári-szigetek, "ami csupán csak egy röpke 340 mérföld, kb. 4 napos hajóút :)" - mondja félig viccesen Kinga.
És mi a helyzet a pénzzel?
Nyilván sokakban felmerült az a kérdés, hogy miből és hogyan finanszírozható egy ilyen út. "Ha valaki egy ilyen életformára adja a fejét és könnyen tud improvizálni, könnyű vagy legalábbis könnyebb dolga lesz. Persze még ötezer másik jó tulajdonságodra is szükséged lesz, de alapvető tulajdonságoddá kell formálnod, hogy mindig improvizálj (ha sok pénzed van, akkor te más tészta vagy)" - magyarázza Kinga.
"Hozzáteszem, a hajós élet nem jár nagy költségekkel, legalábbis messze nem akkora a rezsije, mint például egy háznak. Hiszen gondolj csak bele, a napelem fedezi az áramellátást, se hűtő, se mosógép, és ki tudja még, milyen wattokat szívó berendezésünk nincs, így a fogyasztás is kisebb. Nyilván így az életszínvonal is alacsonyabb valamivel, de ha egy kicsit is fel tudod adni az igényeid, bőven megtérül.
Fűtésre nem szorulsz rá egy mediterrán éghajlaton, így a gázszámlád is kilőve. Vizet szerzel a kikötőből, amivel a víztartályt fel tudod tölteni a hajón, ez fedezi az ivóvízkészletedet, fürdéshez, főzéshez elegendő. Kiadás az élelmiszer, a kikötődíj és az esetlegesen felmerülő, nem várt meghibásodások a hajó körül. Ez szinte rendszeres. Például ilyen nem várt dolog lehet a vitorla elszakadása - ahogy velünk is történt.
Ha van egy kis spórolt pénzed, az segít eljutni A-ból B-be. Ebben a történetben mi ezt a kis spórolt pénzt még Angliában szedtük össze, de el lehet képzelni, mennyi maradt a hajó vásárlása után.
A lényeg, hogy mindig annyi pénzed legyen, hogy a következő szakaszig eljuss
"Közben felépítettük honlapunkat, Facebook-oldalunkat, ahol heti rendszerességgel frissítettük fotóinkat, videóinkat az útról, és akit érdekelt követhette utunkat vagy olvashatta blogunkat az éppen aktuális élményeinkről. Megszerkesztettünk egy külön oldalt a honlapon ahol aki szeretne támogathatja utunkat. Angolul és magyarul történik a tájékoztatás. Kialakult egy 'követő tábor' és ezzel együtt egy kisebb támogatói kör is. Az online támogatás nem fedezi a váratlan meghibásodások kiadását, így plusz munkákat is kell vállalni útközben, ez azt jelenti, hogy megállunk a Kanári-szigeteken egy kisebb időre dolgozni, a kimerült készleteinket feltöltjük.
A lényeg, hogy mindig annyi pénzed legyen, hogy a következő szakaszig eljuss. Aztán majd ott is improvizálsz valamit :). Én például majd a kávékészítéssel szeretnék valamit kezdeni. Természetesen a hajón, hiszen nincs jobb egy jó kávénál a fedélzeten egy napfelkelte csillogásában! Ezt minden halandó ember tudja értékelni!
A történet itt nem áll meg, (egyik) hosszútávú célunk, hogy az óceánt átszelve eljussunk a Karib-szigetekre, és személyesen fedezzük fel a karibi világ szépségeit (na és persze kávéit :). Most már tudjuk, hogy ez sem lehetetlen. Vannak más terveink is, de mindent azért mi sem árulhatunk el. :)
Végül a történetünket egy saját gondolattal szeretném zárni: Merj nagyot álmodni, tanulj meg küzdeni érte és a küzdőtéren ne add fel!"
Ha tetszett Kinga és Péter története, nyomj egy lájkot!