hirdetés

KÖZÖSSÉG

Veszély fenyegeti az ország legnagyobb érintetlen erdejét

A Csarna-völgy fokozottan védett részén akarnak kisvasutat építeni, ami komoly károkat okozhat a helyi élővilágban.
Fotó: WWF/Gálhidy László - szmo.hu
2018. szeptember 13.

hirdetés

Ismét veszélybe kerülhet a Csarna-völgy, Magyarország legnagyobb érintetlen erdeje.

A WWF Magyarország honlapján azt írja, a börzsönyi Csarna-völgy jelenleg fokozottan védett részén hamarosan kisvasutat épülhet, ami komoly veszélyt jelent a ritka fajokat is magába foglaló helyi élővilágra.

„Az ország legnagyobb méretű fokozottan védett erdejéről van szó! Negyven éve nem történt itt fakitermelés, ami ekkora területen egyedülálló az országban. 2012-ben sikerült az erdő háborítatlanságát megőrizni, a fakitermelési szándék ellenére. Most azonban ismét veszélybe kerülhet a Csarna-völgy”

– mondta Gálhidy László, a WWF Magyarország erdővédelmi programvezetője.

A múlt század elején a fakitermelés hatékonyságának növelése érdekében erdészeti vasút épült a Csarna-völgyben, ahogyan a Börzsöny több más részén is. Az 1950-es évek végétől felhagytak a faanyag vasúti szállításával, a pálya egy része pedig a Csarna-patak gyakori áradásai következtében idővel használhatatlanná vált. Megmaradt szakasza ma turisztikai célokat szolgál, amelyen Kemence településétől egy rövid szerelvény a fokozottan védett terület határáig szállítja az érdeklődőket. A Csarna-völgy érintetlen, vadregényes tájai gyalogosan ma is megtekinthetőek, a kormányrendelet szerint azonban a vasút meghosszabbítása tervezés alatt van.

hirdetés

Az Északi-Kárpátok hangulatát idéző Csarna-völgy mindig is értékes természeti terület volt; a fakitermelés felhagyása utáni évtizedekben pedig új lendületet kapott az élővilágának teljes helyreállása.

Ritka növény- és állatfajok költözhettek vissza, mint a fekete gólya, a fehérhátú harkály, az uráli bagoly vagy a parlagi sas. A Börzsöny szalamandraállományának egyharmada található meg itt, a kristálytiszta vizű patakban pedig előfordul a Petényi-márna és a kövi rák. Néhány éve a hiúz is visszatért a völgybe – amely különösen alkalmas élőhely a korábban a kihalásig vadászott, ritka ragadozó számára.

A Börzsöny öt meglévő, könnyebben megközelíthető kisvasútja és a Kemencétől a Csarna-völgy bejáratáig tartó szakasz már biztosítja a vonatozás élményét. A fokozottan védett területen tervezett 3,5 kilométeres új pályarész nem hozna újszerű turisztikai élményt a hegyvidékre, negatív hatása azonban egyértelmű.

„Az új, turisztikai célú vasút megépítése jelentős természeti károkozással járhat, veszélyeztetve ezzel Duna-Ipoly Nemzeti Park egyik legértékesebb völgyének élővilágát. A WWF Magyarország sem a tervezett fakitermelést, sem a vasútépítést nem látja természetvédelmi szempontból fenntarthatónak a Csarna-völgyben”

– idézik a honlapon az erdővédelmi programvezetőt.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk