Nagyon durva: a Telekom telefonszámáról jelentkeznek be a csalók
Profi szintre emelte egy társaság a csalásnak azt a formáját, amelynek során a Telekom nevével élnek vissza.
Először felhívnak telefonon és elmagyarázzák, hogy összekuszálódott a szolgáltató adatbázisa, ezért fontos lenne újra összekötni az ügyfeleket és adataikat a készülékeikkel.
Majd egy sms-t küldenek, méghozzá pontosan a Telekom központi telefonszámáról, a 06 30 3444 500-ról!
- írja a hvg.hu. Ám mivel telefonos beszélgetésben nem kérhetnek el semmilyen adatot, nem is kérnek, így fent említett, a "központból" küldött sms-re válaszolva kellene majd elküldeni a visszaigazoló üzenetet, ugyanazzal a szöveggel.
Ha pedig ezt megteszed, már röppent is 15 000 forint a számládról. Egy "FELTÖLT" kezdetű üzenetet kapsz vissza, abból tudhatod, hogy átvertek.
Tehát, ha a Telekomtól hív fel valaki, és arról beszél, hogy zavar van a rendszerükben és jönni fog egy sms, amire választ kellene nyomnod, NE TEDD! Akkor se, ha az sms valóban a Telekom számáról érkezik.
Frissítés:
A hírrel kapcsolatban a Telekom kihangsúlyozta, hogy a feltöltési rendszerük zárt hálózaton működik, több ponton tűzfallal védve. Ennek elérhetősége kívülről nem lehetséges, a szolgáltatáshoz kapcsolódó feltöltési számról pedig semmilyen kimenő és semmilyen arra bejövő hang alapú kommunikáció nem lehetséges - mondták szerkesztőségünknek.
Feltöltőkártyás csalásra figyelmeztet a Telekom
A Telekom nevében követnek el visszaélést azok a csalók, akik ügyfélszolgálatosnak kiadva magukat, adategyeztetésre hivatkozva próbálják rávenni telefonon az ügyfeleket, hogy elküldjenek egy megadott kódot SMS-ben, amivel tulajdonképpen egy feltöltést indítanak el a csalók SIM-kártyájának egyenlegére. A szolgáltató kéri ügyfeleit, hogy fokozottan ügyeljenek személyes adataikra, és ismeretlen számra ne töltsenek fel egyenleget nyeremény reményében vagy adategyeztetés okán.
A csalók az ügyfélszolgálat nevében hívják fel az ügyfeleket, és nyeremény ígéretével vagy adategyeztetés ürügyén arra kérik őket, hogy a beszélgetést követően kapott SMS-t válaszolják meg úgy, hogy a kapott szöveget egy az egyben visszaküldik a feladó számra. Amennyiben a gyanútlan ügyfél eleget tesz ennek a kérésnek, az SMS elküldésével elindít egy feltöltési folyamatot, amelynek a végén, a megerősítő SMS-re küldött OK válasszal egy megadott összeget tölt fel a csalók hívószámának egyenlegére.
A szolgáltató azt tanácsolja, hogy gyanús, ismeretlen számról érkező hívás, vagy SMS fogadásakor fokozott óvatossággal járjanak el, nyeremény ígéretének ne dőljenek be! A fenti esetben gyanús jel lehet, hogy a „FELTÖLT” szót kell elküldeni SMS-ben a megadott számra. Az SMS elküldését követően az ügyfél minden esetben egy, a feltöltés részleteit tartalmazó jóváhagyást kérő SMS-t kap a +36303444440 telefonszámról, melynek szövege a következő:
„TELEKOM EGYENLEGFELTÖLTÉS! Felhívjuk figyelmét, hogy Ön pénzfeltöltést kezdeményezett egy mobiltelefonszámra. A megadott összeget a következő havi számlájában kell kifizetnie. Fizetendő: xxxxx Ft; Feltöltendő telefonszám: xxxxxxxxx; Ha jók az adatok, küldjön SMS-t (pl. OK) a +36303444440-re! Amennyiben mégsem szeretné a feltöltést végrehajtani, kérjük, NE válaszoljon. Üdvözlettel: Telekom”
A feltöltés kizárólag akkor történik meg, ha az ügyfél jóváhagyást kérő SMS-re válaszol, azaz jóváhagyja azt. Érdemes ezért a beérkező SMS-t figyelmesen elolvasni. Amennyiben az ügyfél nem akar feltöltést indítani a megadott számra, akkor ne válaszoljon erre az üzenetre.
Sajnos időről időre előfordulnak - jellemzően nagy ügyfélbázissal rendelkező - (nem csak távközlési) szolgáltatók nevében elkövetett visszaélések, ezeknek az ügyfelek mellett maguk a vállalatok is kárvallottjai. A szolgáltatók elsősorban ügyfeleik tájékoztatásával tudnak azért tenni, hogy a hasonló csalások száma visszaszoruljon. A Telekom honlapján több helyen nyújt ilyen jellegű tájékoztatást, illetve hívja fel ügyfelei figyelmét arra, hogyan kerülhetők el a visszaélések:
• http://www.telekom.hu/rolunk/telekom_vilaga/biztonsagi_tartalmak/csalas/
• http://www.telekom.hu/rolunk/vallalatrol/felhivasok/visszaelesekkel-kapcsolatos-felhivas
• http://www.telekom.hu/lakossagi/ugyintezes/gyakori-kerdesek/2923/telefonos_vagy_e_mailes_megkereses_alkalmaval_a_telekom_neveben_elkerhetik_e_a_bankszamla_adataimat__egyeb_jelszavaimat__illetve_kerhetnek_e_idegen_mobiltelefonszam_egyenlegenek_feltoltesere_?appid=tudasbazis&tudasbazis-eventType=2&tudasbazis-rlCode=1554e4c4c3f
• https://www.telekom.hu/lakossagi/ugyintezes/gyakori-kerdesek/1967/gyanus__adatkero__szamlabefizetesre_felszolito__levelet_kaptam_a_telekomtol__mi_a_teendom_ilyenkor__?utm_source=telekom_hu&utm_medium=chat&utm_campaign=gyik_gyanus_adatkero
Amennyiben egy ügyfél úgy érzi, hogy csalás áldozatává vált, érdemes - a szolgáltatója tájékoztatása mellett - a rendőrségen hivatalos feljelentést tennie. Természetesen a Magyar Telekom saját hatáskörében is együttműködik az érintett hatóságokkal a visszaélések visszaszorítása érdekében.
Címkép: Pixabay