Budapesti iskoláknál méri a légszennyezettséget a Greenpeace
A baj nagy: noha még alig telt el 90 nap 2019-ből, máris többszörösen túlléptük a hazai jogszabályok által egész évre megengedett, nitrogén-dioxidra vonatkozó órás határértékeket.
"A megengedett maximum 18 alkalom helyett az ország több nagyvárosában többszörösen átléptük az órás határértéket: a budapesti Teleki téren már 48-szor, a budapesti Kosztolányi Dezső téren 43-szor, a pécsi Szabadság utcában 36, míg a debreceni Hajnal utcánál 35 alkalommal", idézik Tömöri Balázst, a Greenpeace kampányfelelősét.
A szervezet a régi dízelautók fokozatos kivezetését kéri a városvezetéstől (2026. szeptember 1-ig bezárólag), mert szerintük ezzel lehetne a leggyorsabban és leghatékonyabban tenni a tiszta levegőért. Ez a dízelüzemű buszokra is vonatkozik.
"A nitrogén-dioxid városi környezetben legalább 50%-ban a dízelüzemű, illetve régebbi egyéb járművekből származik, a trendek pedig riasztóak:
2005-ről 2017-re megduplázódott a dízeljárművek száma és aránya Magyarországon, és az autók átlagéletkora is jelentősen nőtt.
A Központi Statisztikai Hivatal szakstatisztikái szerint a dízelautók száma 2005-ről 2017-re 447 854-ről 1 055 268-ra, és 2007-2017 között a hazai autók átlagéletkora 10,3 évről 14,1 évre nőtt", magyarázza Tömöri.
Az általuk egy hónapja elindított petíciót már több mint 17 ezren aláírták a greenpeace.hu/levego oldalon.
"Miközben a budapestiek túlnyomó többsége szerint a légszennyezettség a legnagyobb környezetvédelmi probléma, a városvezetés évek óta képtelen hatékonyan fellépni ellene. Sajnos a helyzet egyáltalán nem javul: egyre több használt dízelautót importálunk és az autók átlagéletkora is egyre növekszik", kommentálta a helyzetet a kampányfelelős.