hirdetés

KARÁCSONY

Miért esznek KFC-t a japánok karácsonykor?

Minden együtt volt a hetvenes évek közepén, hogy a KFC letarolja Japánban a karácsonyi ételek piacát. Azóta sincs konkurenciája a csirkés cégnek.
Szeretlek Magyarország - szmo.hu
2020. december 26.

hirdetés

December 24. a Kentucky Fried Chicken (KFC) hagyományosan legforgalmasabb napja Japánban. Ekkor egy átlagos nap bevételének legalább ötszörösét, de olykor akár tízszeresét is termeli a gyorsétterem-hálózat a távol-keleti országban. A mára japán karácsonyi tradícióvá vált jelenség mögött egy jól sikerült reklámkampány áll még a hetvenes évek közepéről, írja a CNN.

A japánok nagyjából 1 százaléka vallja magát kereszténynek, ezért messze nem ez a legnagyobb ünnep az országban. A hetvenes években a legtöbb japán családnak egyáltalán nem is voltak kialakult karácsonyi szokásai, ezt ismerte fel az országban egyre inkább terjeszkedő Kentucky Fried Chicken. 1974-ben elindították a cég rövid elnevezésére (KFC) rímelő "Kentucky for Christmas", azaz "Kentucky karácsonyra" elnevezésű marketingkampányt, melynek során ünnepi rántott csirkés kosarakat kínáltak a vásárlóknak.

Állítólag az eladások növelése érdekében Takeshi Okawara, az első japán KFC étterem vezetője, később a japán hálózat vezérigazgatója úgy állította be, mintha a rántott csirke hagyományos amerikai karácsonyi étel lenne.

Egy másik eredettörténet szerint Okawara Mikulásnak öltözött be egy karácsonyi parti kedvéért. A gyerekek szabályosan megőrültek érte, ekkor látta meg az üzleti lehetőséget a karácsonyban. De olyan verzió is kering a össznépi japán karácsonyi rántottcsirkézés hátteréről, mely szerint egyszerűen szükség volt az országban kevésbé elterjedt pulyka helyett egy másik ételre, amivel azonosítani lehet az egyre inkább világi ünnepet, Okawara pedig ezt használta ki nagyon ügyesen.

Akárhogyan is, a karácsony környéki csirkefalás odáig fajult, hogy 2018-ban a KFC már 6,9 milliárd jenes (20 milliárd forint) forgalmat bonyolított december 20-25. között.

hirdetés

Pedig nem is olyan egyszerű hozzájutni egy klasszikus japán karácsonyi KFC-kosárhoz. Az ünnepi menüt célszerű jó előre megrendelni, majd az átvétel napján a megadott időpontban átvenni. Azok, akik ezt elmulasztják, többórás sorban állásra készülhetnek, hogy este végül ott legyen az ünnepi asztalon a rengeteg rántott csirkét, salátát és süteményt tartalmazó kosár, amiből nem hiányozhat a karácsonyi képpel díszített tányér sem a gyűjtők kedvéért.

Ebben az időszakban a gyorsétterem-lánc ismert kabalafigurája, Sanders ezredes Mikulásnak öltözve jelenik meg a kosarakon, de a legtöbb étterem előtt jókora ünnepi mikulásruhás műanyagfigura is fogadja a sorban állókat.

Részben a karácsonyi kampánynak, részben pedig az amerikai életstílus iránti hatalmas érdeklődésnek köszönhetően 1981-re 324 éttermet nyitott a csirkés étteremhálózat az országban. Ekkor úgy tűnt, hogy szinte mindenhol van egy KFC, hiszen évente átlagosan 30 új helyet nyitottak, összesen pedig minden egyes évben 200 millió dollárt kerestek csak Japánban.

Ha ekkoriban forgattak volna KFC-reklámfilmeket, valószínűleg egy olyan családot ábrázoltak volna, akik az ünnepi asztalnál aranybarnára sült rántott csirkét ropogtatnak, miközben a háttérben szól a "My Old Kentucky Home" című dal. Az senkit sem zavart volna, hogy a dalnak és a csirkének sincs semmi köze valójában a karácsonyhoz. A cél éppen az lett volna, hogy valahogyan megteremtsék a kapcsolatot a panírozott csirke és a karácsonyfa között. Mindezt úgy, hogy a filléres junkfoodot fényűző ételként ábrázolják.




hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk