ViddL: a magyar startup, amelyik ki tudott törni és bővült a járvány alatt
Míg voltak olyan cégek, amelyeket nehéz helyzetbe hozott vagy egyenesen padlóra küldött a kijárási korlátozás és az, hogy az emberek bezárkóztak a koronavírus-járvány kezdetekor, egy sor üzlet vagy vendéglátóhely bezárt, akadt, akinél éppen most lendült fel az üzlet.
A ViddL csomagküldő startup forgalma kétszer-háromszor akkora lett, és bővült a futárközösségük is.
Pedig márciusban az első hazai koronavírus-fertőzések megjelenése még számukra is ijesztő volt, hiszen olyan helyzet állt elő, amit senki sem látott előre.
„A folyamatban lévő tárgyalások megszakadtak, elérhetetlenné váltak a partnerek” - mondta Tüske Tamás, a ViddL ügyvezető igazgatója.
Az első eset bejelentése után nem akarták átvenni a csomagot a címzettek. Ott volt a futár, ott volt a címzett is, de utóbbi nem akarta megfogni a futár telefonját, hogy azon írja alá az applikációban a csomag átvételét.
"Szerencsére olyan csapattal dolgozom együtt, akik szeretik a kihívásokat, és rögtön azt kezdtük vizsgálni, erre a helyzetre hogyan lehetne reagálni, és a problémákat hogyan lehetne megoldani.”
Naponta 40-45 futár dolgozik náluk, napi 800-900 csomagot visznek ki. Rugalmas munkabeosztást biztosítanak a futároknak, akik egy mobilapplikáció segítségével szállítanak a címekre, a címzetteket pedig egy több szintes rendszeren keresztül értesítik a kiszállításról. Mivel folyamatosan optimalizálni próbálják a csomagok útvonalát, képesek szinte órára pontosan megmondani, mikor érkezik a futár. A címzettnek sms-ben, e-mailen és Facebook Messengeren küldik ki az infót. Ha az ügyfél módosít a csomagján, és minden módosított információ megjelenik a futárnál az applikációban.
Az elmúlt években több elismerést is elnyertek, amelyek közül az Innovációs és Technológiai Minisztérium kitüntetésére a legbüszkébbek - ezt a csomagszállításban bevezetett innovációért kapták.
Márciusban a koronavírus-járványra reagálva a ViddL gyorsan váltott és kijött az aláírásmentes küldeményátadással, aminek az a lényege, hogy amikor kimegy e-mailen az értesítés a címzettnek, e-maiben tudja aláírni. Okostelefonon az ujjai segítségével, laptopon az egérpadon. Generálnak neki egy 6 számjegyű kódot, és csak ezt a kódot mondja a címzett a futárnak.
„A futár beírja, látja, hogy a kód helyes, a futár pedig lerakja a csomagot. Mivel a címzettek örülnek ennek a megoldásnak, ezt a koronavírus-járvány lecsengése után is megtartjuk” - mondja Tüske Tamás.
„A másik tapasztalatunk az volt, hogy hihetetlen mértékben megugrott a futárregisztrációk száma. Márciusban 220-an, áprilisban 280-an jelentkeztek csak Budapesten. Láttuk, hogy többféle területről jöttek, például az idegenforgalomból, a vendéglátásból, olyanok, akiknek egyik napról a másikra szűnt meg a munkájuk. Egyfelől nagy számban jelentkeztek a futárok, másfelől hatalmas lett az igény az ügyfelek részéről egy másik szolgáltatásra, így új szolgáltatást indítottunk, ez lett a HozdL.
Mivel nem lehetett elmenni bevásárolni, egyes nagy üzletláncoknál pedig több hetes várólista is volt a házhoz szállításra, jött a következő ötlet, hogy erre is megoldást kínáljunk. A HozdL lényege, hogy a ViddL futár nem csak csomagot visz ki, hanem egyes ügyfeleknek elmegy és bevásárol, akár több helyről is – 9 kilóig vagy 10 ezer forintos összeghatárig.”
Az egyik szempont az volt, hogy minél több futárnak adhassanak munkát, a másik az, hogy segítsenek azokban a körzetekben, ahol jelen vannak. Miután az alkalmazást lefejlesztették, a HozdL-t a partnereik segítségével nemcsak Budapesten, hanem Szombathelyen, Győrben és Debrecenben is el tudták indítani.
"Mi, a ViddL tulajdonosai szerettük volna a társadalmi felelősségvállalásból is kivenni a részünket, ezért a HozdL szolgáltatásban a nyugdíjasoknak ingyen szállítunk."