JÖVŐ

Valóra vált rémálom: orvosnak szánt gyerekfotók miatt jelentett fel egy apát a Google

A fotókat automatikusan ellenőrizték, amikor a telefon biztonsági másolatot készített a Google felhőjébe. Az apát minden szolgáltatásból kizárták, hiába tisztázta a rendőrség.

Link másolása

2021 februárjában, a koronavírus-járvány kellős közepén Mark észrevette, hogy kisgyermekének megduzzadt a pénisze és fáj neki. Fotókat készített róla Android okostelefonjával, hogy követni tudja a probléma alakulását. Az egyik fotón a keze is rajta volt, mert azt akarta elérni, hogy jól látszon a képen a duzzanat. Felesége felhívta egészségügyi szolgáltatóját, hogy videókonzultációt tartsanak, mert személyesen nem mehettek be. Az asszisztens kérte, hogy küldjenek fotókat az orvosnak. Az orvos a képek láttán antibiotikumot írt fel, és a gyerek hamar meg is gyógyult.

Az apa kálváriája azonban a New York Times szerint csak ezután kezdődött.

A férfi telefonján tárolt képekről ugyanis automatikusan biztonsági másolat készült a Google felhőjébe.

A fotók a feltöltéskor fennakadtak a Google biztonsági szűrőjén. Egy olyan mesterséges intelligencia szúrta ki őket, amelyet a gyerekekkel szembeni szexuális visszaélések kiszűrésére hoztak létre.

A Google a lap szerint csak 2021-ben 600 ezer ilyen tartalmat szűrt ki, és emiatt 270 ezer felhasználót tiltott le. Markkal is ez történt, meglepve tapasztalta, hogy letiltották a fiókját. Többé nem fért hozzá az e-mailjeihez, képgalériájához, amiben gyermeke első évét dokumentálta, és elvesztette azokat a biztonsági jelszavakat is, amelyekkel be tudott volna lépni a többi, általa használt internetes felületre – jószerével bezárult előtte digitális élete. Sőt, még új telefonszámot is kellett kérnie, mert ezt az előfizetését is a Google kezelte.

A történet érdekessége, hogy Mark maga programozó, aki korábban szoftvermérnökként egy nagy cég automata videós szűrőrendszerén dolgozott, így pontosan tudta, hogy a rendszerben mindig van egy ember, aki felülvizsgálhatja a mesterséges intelligencia döntését. Megpróbált kapcsolatba lépni a Google-lel, és elmagyarázni, miért is készültek a képek. De felülvizsgálati kérelmét indoklás nélkül elutasították.

Nem tudott róla, de ekkor az ügyében a Google már feljelentést tett a rendőrségen.

A felülvizsgálat során ugyanis megállapították, hogy korábban is készült egy problémásnak talált videó. Ezen Mark gyereke meztelen édesanyja mellett feküdt az ágyban. A privát albumban tartott videóhoz a Google rendszere ugyanúgy fért hozzá, mint a fotókhoz, a felhőbe történő szinkronizálás miatt.

Mark nem emlékszik pontosan a videóra, de a New York Timesnak azt mondta, egy olyan reggelen készülhetett, amikor egy meghitt, családi pillanatot akart megörökíteni. Hozzátette, minden bizonnyal semmi gond nem lett volna belőle, ha pizsamában alszanak.

A rendőrség gyorsan lezárta a nyomozást az ügyben, a körülmények alapján számukra egyértelmű volt, hogy nem történt semmilyen bűncselekmény.

Mark ennek ellenére a mai napig nem kapta vissza a hozzáféréseit. Az ügyben nyomozó rendőr hiába adta át neki a rendőrségi akta másolatát, semmire sem ment vele.

Két hónappal ezelőtt kapott egy értesítést, hogy a fiókját végleg törölték. Akkor ügyvédhez fordult, hogy beperelje a Google-t, de végül úgy döntött, hogy nem ér meg neki a bizonytalan kimenetelű per 7000 dollárt.

Tény, hogy a technológiai óriások sokat tesznek a gyermekpornográfia megfékezése érdekében. Az első hatékony eszközük a Microsoft által 2009-ben forgalomba hozott PhotoDNA volt, amelyet a Facebook és más cégek is használtak az illegális és káros képek kiirtására.

A mesterséges intelligencia azután ezen a téren is ugrásszerű fejlődést hozott. A Google 2018-ban kifejlesztett egy programot, amelynek segítségével nemcsak a már korábbról ismert áldozatok képeit tudták kiszűrni, hanem azokat az ismeretlen gyerekekét is, akik szexuális bántalmazás áldozatává válhattak.

A gépi tanulás során a Google visszaélés-felismerő mesterséges intelligenciáját olyan képekkel tanítják be, amelyek egy része erőszakra utaló momentumokat ábrázol, a másik része nem. Addig edzik a szoftvert, amíg képes lesz nagy biztonsággal megkülönböztetni a kettőt.

De a mesterséges intelligencia nem tévedhetetlen, nem mindig könnyű egy fotó mögött húzódó szándékokat helyesen megítélni, és a nagy számok törvénye alapján a több milliárd kép átvizsgálásakor óhatatlanul előfordulnak Markéhoz hasonló esetek.

A projekt támogatói szerint ennek ellenére hasznos a szoftver alkalmazása. Csak tavaly 4260 „potenciális új áldozatot” találtak az Egyesült Államokban.

Kate Klonick, a New York-i St.John’s egyetem jogászprofesszora szerint azonban a techcégeknek kötelességük lenne az ártatlanul megvádoltakat tisztázni és visszahelyezni őket jogaikba. Emellett a kritikusok szerint sokkal jobban kellene figyelni a privát szféra védelmére, mert sokan egész biztosan nem tudják, hogy a telefonjukon tárolt magánképeiket a biztonsági mentés során idegenek is szemügyre vehetik, és emiatt akár bűnvádi eljárás is indulhat ellenük.

A New York Times megszólaltatta az amerikai gyermekorvos-akadémia elnökét, dr. Suzanne Haney-t is, aki azt javasolja, hogy a szülők, ha lehet, ne fotózzák gyermekük intim testrészeit, vagy ha ez orvosi okból indokolt, figyeljenek rá, hogy ne kerüljenek fel a képek a felhőbe, és azonnal töröljék azokat, amint az orvos látta őket.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk