JÖVŐ
A Rovatból

Szél Bernadett: Paks 2-t és a Fertő-tavi beruházást is leállítaná az új kormány, az épületek szigetelése az egyik legfontosabb cél

Az ellenzék klímapolitikai felelőse szerint már nem azt kell nézni, mennyibe kerül nekünk, ha zöldek vagyunk, hanem azt, hogy mennyibe kerül, ha nem vagyunk azok. Interjú.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. március 25.


Link másolása

Zöld szempontból teljes csőd az elmúlt 12 év, Orbánt egyáltalán nem érdekli ez a téma, miközben okos fejlesztésekkel akár kifejezetten nyereségesen is ki lehetne jönni belőle – mondja Szél Bernadett, akire az Egységben Magyarországért, vagyis az ellenzéki pártok közös kampányában a klíma- és közlekedéspolitika képviseletét bízták.

A független képviselőt arról kérdeztük, mire elég ezen a területen egy négyéves ciklus, hogyan lehetne a szegénységben élőket is érdekeltté tenni a környezetbarát életmódban, és reálisnak tartja-e, hogy hamarosan klímamenekültek tömegei érkeznek majd Európába.

A szakpolitikai vezetők közül korábban Hadházy Ákossal (korrupció elleni küzdelem, elszámoltatás), Inkei Péterrel (kultúra) és Polyák Gáborral (média) is beszélgettünk.

– Amikor Karácsony Gergely visszalépett Márki-Zay Péter javára, sokan aggódtak, hogy nem lesznek megfelelően képviselve a zöld elvek a programban. Őn szerint jobb lett volna ebből a szempontból, ha a főpolgármester nyer?

– A történelemben és a politikában a „mi lett volna, ha” ritkán vezet eredményre. Ugyanakkor örömmel látom, hogy az ellenzéki oldalon nincs olyan politikai erő, amely a zöld szempontok fontosságát bármilyen szinten megkérdőjelezné, sőt inkább kiemelt prioritásként tartja számon mindenki. Nagyon konstruktív programalkotás zajlott az elmúlt hónapokban ezen a területen is, én azt éreztem, hogy minden párt részéről az együtt gondolkodás és a helyzet komolyan vétele dominál.

Orbán azért is múlt századi politikus, mert ő mindig azt a kérdést teszi fel, mi az ára annak, ha egy adott lépést megteszünk. Viszont soha nem nézi, mivel jár, ha nem tesszük meg. Egyáltalán nem gondolkodik abban, milyen következményei lehetnek egy intézkedés elmaradásának, pedig ilyen téren igazi paradigmaváltás zajlott le a világban az utóbbi időben.

Már nem azt kell nézni, mennyibe kerül, ha zöldek vagyunk, hanem azt, hogy mennyibe kerül, ha nem vagyunk azok. Őt viszont nem érdekli, hogyan lehet okosan zöld fejlesztéseket csinálni az országban, pedig ebből kifejezetten nyereségesen is ki lehetne jönni.

A modern zöldpolitika leginkább ilyen megoldásokat kínál mindenki számára, csak élni kellene vele.

– Milyennek látja a kormány jelenlegi klímapolitikáját? Mekkora hangsúlyt fektetnek rá a jelentőségéhez képest?

– Semmifajta klímapolitikát nem látunk a kormány részéről, de jelenleg egyébként kormányzás se nagyon történik. Orbán Viktor egyszemélyes döntései határozzák meg az ország sorsát, a legtöbb miniszter inkább szóvivő-kategória. Zöldügyi miniszter pedig egyáltalán nincs is, az egyik első intézkedés volt 2010-ben, hogy megszüntették a környezetvédelmi tárcát, majd szétverték a kontrollfunkciókat biztosító hatóságot. Kikapcsolták azokat a mechanizmusokat, amelyek segítségével a beruházásoknál érvényesíteni lehetett a zöld szempontokat, vagy garantálni a helyiek beleszólását. Itt valószínűleg az volt a logika, hogy az oligarcháik profitorientált beruházásai minél gyorsabban megvalósulhassanak. Zöld szempontból teljes csőd az elmúlt 12 év.

Valószínűleg meglepetésként érte Orbánt, hogy a világ közben abba az irányba fordult, amit mi, zöldpolitikusok már jó ideje jeleztünk. Amint a klímaválság ránk rúgta az ajtót, a kormány is próbált bevezetni néhány intézkedést, de ezek egyáltalán nem voltak hatékonyak, inkább imázsépítés lehetett a céljuk.

– A köztársasági elnöki posztról leköszönő Áder János jó ideje harcos klímapolitikusként igyekszik pozicionálni magát. Ön hogyan értékelné a tevékenységét ezen a területen?

– Én azt látom, hogy nála ez alapvetően PR-tevékenység volt, egy alapvetően tétlen közjogi méltóságról beszélünk. Sokszor szólalt ugyan meg a témában, de ezen túlmenően valódi tettek nem igazán köthetőek hozzá.

– Az ellenzék zöld programjában szerepel, hogy 2050-ig elérnék a klímasemlegességet. Mit lehet ezért tenni egy négyéves ciklus alatt?

– Ezt a problémakört alaposan felforgatta Putyin háborúja. Itt és most nagyon fontos intézkedéseket kell megtennünk, amelyek egyszerre segítenek az országnak szuverénnek sé zöldnek lenni. Nézzük például a földgáz-kitettségünket: a jelenlegi helyzetben rendkívül jól látszik, mennyire sérülékennyé tesz ez bennünket Oroszországgal szemben. És mivel elmaradt a lakóingatlanok szigetelése (hiába szerepelt a 2010-es kormányprogramban), gyakorlatilag az utcákat fűtjük orosz gázzal.

A forint látványos beszakadása is azt mutatja, hogy ha rosszak a gazdasági kilátások, egyszerűen nagyobb lesz a bizalmatlanság az országgal szemben. És mivel Orbán nem tette meg azokat a kijelentéseket, hogy más nyugati országokhoz hasonlóan mindent megtesz a függőség csökkentéséért, a kvázi piacok kvázi elkönyveltek bennünket kockázatos országnak, amit a nemzeti valutánk azonnal megérzett. Ha szigetelünk és az energiafüggetlenséget választjuk, nemcsak a klímasemlegességhez kerülünk közelebb, de válságállóbbá is válik az ország. Mindent meg kell tennünk ezért, amihez épület-energetikai beruházásokra van szükség.

Az a vállalásunk, hogy 2030-ra legalább 15 százalékkal csökkentjük az energiafelhasználást az országban, ennek az egyik fontos lába, hogy a lakóingatlanokon spóroljunk. Kedvezményes hitelek helyett vissza nem térítendő támogatásokra van szükség uniós forrásból, mivel a háztartások többségének semmilyen megtakarítása nincs erre a célra.

– Mi a terv Paks 2-vel, reális forgatókönyv-e a beruházás leállítása? Ha igen, milyen következményekkel járna ez?

– Paks 2 rengeteg időt elvitt tőlünk: az elmúlt 8 évben, amióta aláírták róla a szerződést, egyáltalán nem ezzel kellett volna foglalkoznunk, sokkal inkább azzal, hogy alternatív energiaforrásokat építsünk ki. A szélerőmű-farmokat kvázi ellehetetlenítették, a napelemeket megadóztatták, tehát gyakorlatilag bezártak minden más kaput az atomenergián kívül. Ezzel készítették az elő a terepet Paks 2-nek, hogy meglegyen a helye a rendszerben. De látni kell, hogy ez valójában soha nem energetikai, hanem sokkal inkább korrupciós projekt volt. A mai napig aktív pereim vannak a kormánnyal például azért, hogy megtudjam, milyen kockázatbecslések készítették elő ennek a nagyon fontos szerződésnek az aláírását. A magyar energiarendszernek ez sosem volt reális alternatíva, Putyinnak viszont presztízsberuházás, hogy atomerőművet építhet az EU-ban.

A mostani háborús helyzetben nem lehet egy ilyen projektet továbbvinni. Az a Roszatom, amivel leszerződött az Orbán-kormány, mellékesen atomfegyvereket is gyárt, ez a kapcsolat pedig egyszerűen vállalhatatlanná vált. A programunk első verziójában még a szerződés felülvizsgálata szerepelt, de a háború felülírta ezt a forgatókönyvet. Fel kell állni az asztaltól, ehelyett a szigetelésre, illetve alternatív energiák csatasorba állítására kell koncentrálnunk.

Voltak és vannak is zöld alternatívák, ezeket kell elővenni és nagyon gyorsan elkezdeni a megvalósításukat. Rengeteg időt vesztettünk, de még nem késő újra a nyugati kapcsolatrendszerre helyezni a fókuszt.

– A szegénységben élőknek sokszor kisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy figyelni tudjanak a környezetbarát életmódra. Hogyan lehetne őket is segíteni, érdekeltté tenni ebben?

– Erős szociális és béremelési programmal is készülünk a választások utánra, hiszen gyakorlatilag az Európai Unió egyik legszegényebb országa lettünk. A zöld gondolkodás mindig a társadalom egybentartásáról szól, fel kell zárkóztatnunk a leszakadott rétegeket. Kimondott célunk, hogy az emberek jobban keressenek, és zöld munkahelyeket is szeretnénk létrehozni, amelyek többsége nem a sok iskolával rendelkezőknek kínál majd megélhetést, hanem inkább a kétkezi munkásoknak. Ezáltal is segítjük, hogy gazdaságilag megerősödjön ez a réteg.

– A fővárosban állandó vitatéma 2019 óta, hogy az autósokat vagy a bicikliseket részesítsék előnyben. Az új kormány hogyan állna ehhez a kérdéshez, mi az ideális egyensúly?

– A kulcs az, hogy minden változtatást megfelelő egyeztetések előzzenek meg a szakmai szervezetekkel és a lakossággal.

Budapesten annyira rossz a levegő minősége, hogy évekkel korábban halnak meg az itt élők, tehát lényegében az életünk múlik azon, hogy zöldítsünk. Ugyanakkor fontos, hogy nem sokkterápiára készülünk, semmi olyasmire nem kell számítani, hogy egyik napról a másikra mindenkit kötelezünk, hogy szálljon ki az autójából és üljön át vonatra vagy buszra. Inkább szeretnénk annyira korszerűvé tenni a közösségi közlekedést, hogy önszántából is megérje mindenkinek amellett dönteni.

A sikeres zöldpolitikához el kell nyerni az emberek együttműködését. Karácsony Gergely elindította az Egységben Magyarország szívéért programot, aminek fontos eleme, hogy ne zárjuk le Budapest közigazgatási határainál a fővárost, sorsára hagyva az agglomerációt. Itt 3 millió ember él együtt, a határokon átnyúló problémáinkat muszáj közösen megoldanunk.

– A benzines autók lecserélését támogatnák?

– Idővel szeretnénk áttérni környezetbarát megoldásokra, de alapvetően itt sem az azonnali sokkterápia a cél. A következő időszakra reálisan inkább a legszennyezőbb autók lecserélését lehet kitűzni, valamint minél több embert átcsábítani a közösségi közlekedésre. Településfejlesztési programunk része a „15 perces város” koncepció, aminek lényege, hogy mindent, amire az embereknek szükségük lehet, el tudjanak érni negyed órán belül. A car sharing programok is jó megoldást jelentenek, ha ezeket egyidejűleg elkezdjük működtetni, az érezhető könnyebbséget hozhat,

– Megadóztatnák-e a légitársaságokat, cél-e a vasút előtérbe helyezése?

– A vasútfejlesztés cél, adóztatást viszont nem tervezünk. A magyar viszonyok rendezésével kell kezdeni, nagyon fontos lenne egy országos, integrált, ütemes menetrend.

Bevezetnénk a klímabérletet, amivel kedvező áron lehetne igénybe venni a környezetbarát közösségi közlekedési eszközöket. A cafeteria rendszerben is szeretnénk előtérbe helyezni a közösségi közlekedést, a vasútnál pedig felújítani és versenyképessé a meglévő infrastruktúrát. A Budapest-Belgrád vonalra rengeteg pénzt elkölt a kormány, ezt sokkal okosabban is fel lehetne használni.

– A Fertő-tavi beruházást leállítanák?

– Természetesen. Sőt, a Balaton, a Fertő-tó, a tatai Öreg-tó és a Velencei tó parti sávjában építési moratóriumot vezetnénk be, inkább minél több szabadstrandra van szükség, a természetes partszakaszok megőrzésével. A vízkincsünk védelméért is kiemelt erőfeszítéseket kell tennünk, ennek a századnak ez a terület az egyik központi kérdése.

– Mennyire tartja reálisnak, hogy belátható időn belül klímamenekültek tömegei érkeznek majd Európába, például Afrikából?

– Minden létező tudományos evidencia arra utal, hogy nagyon felgyorsultak ezek a folyamatok. Az új kormány 2030-ig legalább 60 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását az 1990-es szinthez képest, ezzel 2050-re elérhető a klímasemlegesség. Nagyon fontos, hogy az Unió erős maradjon, mivel ez a közösség gyakorlatilag példaként funkcionál Kína, az Egyesült Államok és a többi jelentős kibocsátóval szemben. Amíg az EU klímacéljai erősek, húzzuk magunkkal a világ többi részét, és lassítjuk az olyan katasztrofális folyamatokat, mint amire a kérdés utalt. A válságot teljesen megállítani már nem tudjuk, de az ellen tehetünk, hogy egy kiégett sárgolyót hagyjunk magunk után.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
New York a saját súlya miatt is süllyed, mert a rajta lévő felhőkarcolók annyira nehezek
Manhattan süllyed, körülötte a vízszint emelkedik, ez nem a legszerencsésebb kombináció. Mintha a jégkorszak következményei és a klímaváltozás nem volna elég baj.

Link másolása

A New York-i épületek súlya is hozzájárulhat a metropolisz süllyedéséhez, állítják kutatók. Ugyanakkor ennek más okai is lehetnek, például a bolygón végbemenő változások, és az utolsó, mintegy tízezer évvel ezelőtti jégkorszak következményei.

Ha sikerül megérteni, hogy a New Yorkhoz hasonló területek miért kerülnek egyre alacsonyabbra, az segíthet felbecsülni, hogy a jövőben mekkora ezeken az áradás kockázata a klímaváltozás miatt.

Az Atlanti-óceán észak-amerikai partvidékén a vízszint a globális átlagnál máris három-négyszer gyorsabban emelkedik.

„A tengerszint-emelkedés hamarosan áradási problémákat fog okozni New Yorkban és világszerte” – figyelmeztet a tanulmány vezető szerzője, Tom Parsons geofizikus.

A jégkorszak érdekes utóhatása

GPS-adatok szerint a város déli része, Lower Manhattan évente nagyjából 2,1 milliméterrel kerül lejjebb.

Ennek egyrészt természetes oka van. Az utolsó jégkorszak leghidegebb időszakában a bolygó nagy részét vastag jégtakaró fedte. A jégtáblák alatt lévő talaj süllyedni kezdett, ez azt jelentette, hogy a földtömegek szélei magasabbra kerültek. Miután a jég elolvadt, egy idő után ez utóbbi területek indultak süllyedésnek.

Egy korábbi kutatás szerint a keleti part mentén ez a jelenség 2100-ra akár 48-150 centiméteres süppedést is okozhat.

A süllyedésnek emellett a természetes oka mellett Parsons és csapata meg akarta vizsgálni a mesterséges okok, például az ember alkotta épületek lehetséges hatását is.

Parsonsnak akkor ugrott be az ötlet, amikor meglátogatta felesége családját Belgiumban 2019-ben.

„Az antwerpeni katedrális mellett volt a szállásunk, figyeltem az épület alapzatának hatalmas köveit, és azon töprengtem, hogy hogyan hozhatták ide ezeket nagy távolságokból, majd hogyan rakták őket össze, mint egy kis hegyet. Kíváncsi lettem arra, hogy ez milyen hatással lehet a kövek alatt húzódó talajra” – idézte fel az ötlet kipattanásának körülményeit.

A baj az, ha összeadódik

A megépítés után minden épület besüllyed egy kicsit a födbe, még azok is, amelyeket keményebb kövekre építenek. Azok, amelyeket puhább talajra emelnek, természetesen jobban.

A tudósok becslése szerint New York City öt kerületének több mint egymillió (pontosan 1.084.954) épülete összesen 762 milliárd kilogramm súlyú, és egy 778 négyzetkilométeres területen helyezkedik el.

Ezután számítógépes modellt fejlesztettek ki annak megállapítására, hogy ez a súly különféle talajviszonyok esetén miképpen süllyed.

Műholdfelvételekből az derült ki, hogy a város átlagosan évente 1-2 milliméterrel kerül lejjebb. Ez megegyezett azzal az adattal, amit a számítógépes modell jelzett a jégkorszak utáni természetes mozgás következményeként.

Bizonyos városrészek azonban az adatok szerint sokkal gyorsabban süppednek, mint mások. Ez feltehetően az épületek súlya miatt van, de nem zártak ki más lehetséges indokokat sem, amelyek egyelőre még ismeretlenek.

New York tehát átlagosan csupán egy picikét süllyed évente. Parsons ugyanakkor rámutatott, hogy eközben New York körül a tengerszint emelkedés évente 1-2 milliméteres, így aztán minden milliméternyi süppedés plusz egy évet jelent a tengerszintnél.

(Forrás: Live Science, Earth's Future)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
A földi élethez nélkülözhetetlen nyolc határértékből hetet már átlépett az emberiség
Veszélyes zónában van a földi élet. Már csak a légszennyezettség esetében nem léptük át a kritikus értéket.

Link másolása

Nyolc olyan határértéket tartanak számon a tudósok, melyek nélkülözhetetlenek az élet fenntartásához, ám ezek közül már hét esetében az emberiség átlépte a határt, írja a Nature. A több mint 40 szakértőből álló Az Earth Commission nemzetközi tudóscsoport által megállapított értékek azt mutatják, mennyire biztonságosak és méltányosak a földi élet feltételei.

A határértékek az éghajlatot, a légszennyezést, a műtrágyák túlzott használata miatti eredő foszfor- és nitrogénszennyezést, a felszín alatti vízkészleteket, a felszíni édesvizeket, a beépítetlen természetet, illetve a természetes és az ember építette környezetet vizsgálja. Ezek közül egyedül a légszennyezettség az, ahol még nem léptük át az egész bolygót figyelembe véve a küszöbértéket. Egyes területeken azonban már a levegő minőségének megítélése is a káros tartományba esik.

A tanulmányban kitérnek arra, hogy amennyiben a Föld évente orvosi vizsgálaton venne részt, a doktor most azt mondaná, hogy a bolygó annyira beteg, ami már a földlakók életét is érinti.

A tudósok túlnyomó többsége egyetért abban, hogy az éghajlatváltozás az ember hibája, mely elsősorban a bolygó erőforrásainak hatalmas mértékű fogyasztása miatt következett be. Több mint 88 ezer klímaváltozásról szóló tanulmány vizsgálata során arra jutottak, hogy ezek 99,9 százaléka az emberiséget teszi felelősség a globális felmelegedés miatt.

A tudóscsoport szerint „ugrásszerű fejlődésre lenne szükség annak megértésében, hogy a jog, a gazdaság, a technológia és a globális együttműködés” hogyan tudna együttesen egy biztonságosabb és boldogabb jövőt eredményezni. Az Earth Commission tagjai szerint a helyzet megmentése érdekében létfontosságú lenne a globális hőmérséklet-emelkedés 1,5 Celsius-fokra való korlátozása és a világ ökoszisztémáinak védelme.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Megölte emberi kezelőjét a mesterséges intelligencia vezérelte drón egy szimulációs gyakorlatban
A drón feladata az volt, hogy semmisítse meg az ellenség légvédelmi rendszerét, és mindenkit támadjon meg, aki akadályozni próbálja a misszió végrehajtásában.

Link másolása

Az amerikai hadsereg egyik szimulációs gyakorlata során a légierő mesterséges intelligencia által vezérelt drónja meggyilkolta az irányítóját, mert csak ezzel tudta biztosítani a misszió végrehajtását.

Az erről szóló információt Tucker ‘Cinco’ Hamilton ezredes, az amerikai légierő AI-tesztelésért és bevetésért felelős vezetője osztotta még májusban egy londoni szakmai konferencián.

Hamilton elmondása szerint a drón feladata az volt, hogy semmisítse meg az ellenség légvédelmi rendszerét, és támadjon meg bárkit, aki ezt megpróbálná megakadályozni.

A rendszert eredetileg úgy alakították ki, hogy az emberi kezelőé volt a döntő szó, a megerősítéses tanulás során a mesterséges intelligencia a megerősítést jelentő pontokat az ellenséges célpontok megsemmisítéséért kapta, amit az emberi kezelő többször is megakadályozott.

A drón ennek megfelelően végül arra a következtetésre jutott, hogy a kommunikációs torony ellen kell fordulnia, ahonnan a kezelője kommunikált vele.

Hamilton az eset ismertetésével arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy nem szabad túlzottan az MI-re bízni a gépeket a légierőnél.

(via 444, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Egy évig élnek egy iszapból nyomtatott 3D-s házban, hogy teszteljék, milyen lesz a Mars-expedíció
Gőzerővel folynak a holdutazáshoz és a Mars meghódításához szükséges NASA kísérletek, amelynek eredményei a Földön is hasznosak lehetnek.

Link másolása

A tervezett újabb holdutazások és a Mars felfedezése olyan területen is találkoznak, amelyre ma még kevesen gondolnak: az építkezés. Ha megvalósul az a ma még álomnak tűnő elképzelés, hogy településeket hozzunk létre bolygónkon kívül, akkor rendelkezni kell a helyszínen a szükséges anyagokkal. Nyilvánvalóan fel sem merül az a megoldás, hogy ezeket az anyagokat a Földről szállítsák a hozzánk univerzális méretekben „közeli”, de valójában mégis távoli bolygókra. Éppen ezért már megindult az utat lerövidítő, egyben költségkímélő módszerek tanulmányozása.

Az egyik lehetséges megoldásnak a 3D-s nyomtatású olvasztott regolit látszik – írja a WIRED.

A következő napokban egy négy fős csapat érkezik a NASA houstoni Johnson űrközpontjának hangárjába, ahol egy évet töltenek el egy 3D-s nyomtatású épületben. A Mars Dune Alpha nevet viselő, 157 m2 alapterületű épület iszapból készült, színe mint a Mars talaja, a lakóterén túl még orvosi szolgálat és konyhakert is van benne. A Big-Bjarke Ingels Group építette, a 3D-s nyomtatást pedig az Icon Technology végezte.

A benne folyó kísérletek középpontjában azok a fizikai és viselkedési-egészségügyi kihívások állnak, amelyekkel az embereknek szembe kell nézniük a hosszú távú űrtartózkodás során. Egyben ez az első olyan struktúra, amelyet a NASA Holdra és Marsra szánt autonóm építési technológia-projektjéhez (MMPACT) építettek.

Amikor az ember visszatér a Holdra az Artemis-program keretében, az űrhajósok kezdetben keringő űrállomásokon, holdkompokon, vagy pedig felfújható felszíni épületekben laknak. Az MMPACT csapata azonban hosszú távon fenntartható struktúrák építésére készül.

Hogy elkerüljék a Földről való anyagszállítást, amelyhez hatalmas rakéták és óriási mennyiségű üzemanyag kellene, a Holdon található regolitot előbb masszává alakítanák, amelyet 3D-vel vékony rétegeket vagy különböző alakzatokat nyomtatnának.

Az első ilyen Földön kívüli projektet 2027-re tervezik. A küldetés során egy markolóval felszerelt robotkart kapcsolnak majd egy holdkomp oldalára, ezzel az eszközzel bányásszák ki és halmozzák fel a regolitot. A későbbi missziók félautomata exkavátorokat és más gépeket használnak majd lakóházak, utak, üvegházak, erőművek és olyan robbanástól védő pajzsok építésére, amelyek körülveszik a rakétakilövőket.

A Holdon történő 3D-s nyomtatáshoz vezető első lépés lesz, hogy lézerekkel vagy mikrohullámokkal megolvasztják a regolitot – árulta el Jennifer Edmundson, az MMPACT-csapat vezetője. Aztán lehűtik, hogy a gázok elillanhassanak, különben az anyag tele lesz lyukakkal, mint a szivacs. Ezután már ki lehet nyomtatni a kívánt formákra. Azt még nem dolgozták ki, hogy miként lehet ezeket a darabokat összeállítani. Edmundson szerint a lehető legjobban automatizálni akarják az építkezést, de nem zárható ki az emberi beavatkozás a jövőben sem a karbantartásoknál és a javításoknál.

A csapat egyik nagy feladata, hogy miként változtassa a Hold regolitját olyan erős és tartós építőanyaggá, amely képes megvédeni az emberi életet. Gondot jelenthet például, hogy a regolit jeget tartalmaz, mivel az Artemis-missziók a Hold déli pólusának közelébe indulnak.

Ráadásul a NASA-nak nem állnak rendelkezésre nagy mennyiségben holdkőzetek, hogy kísérletezzenek velük, csupán az Apollo 16 által hozott mintákkal dolgozhatnak. Tehát az MMPACT-csapatnak saját szintetikus verzióikat kell elkészítenie.

Corky Clinton, a kutatás egyik irányítója felhívja a figyelmet arra, hogy nehéz építeni a regolit geokémiai tulajdonságaira és egyberakni az apró részeket, mert meteoritokkal és más égitestekkel való ütközésekből jöttek létre több mint 4 milliárd évvel ezelőtt.

Vannak más bizonytalansági tényezők is. A Holdon sokkal kisebb a gravitáció, akár 45 percig tartó holdrengések is elképzelhetők, a déli póluson napsütésben elérheti az 54 C fokot, éjszaka viszont lehet akár mínusz 240 C fok is.

A holdpor beivódhat a gépek illeszkedéseibe és leállíthatja a hardvereket. Az Apolló-missziók idején a regolit megrongálta az űrruhákat és a belélegzett portól az űrhajósoknál szénanátha-szerű tünetek jelentkeztek.

Ugyancsak kétségeket kelthet a Mars Dune Alpha esetében, hogy az ember még soha nem hozott Mars-talajmintát a Földre, így az Iconnak szimulálnia kellett ezt az anyagot, feltételezésekre hagyatkozva, például arra, hogy bazaltban gazdag.

A struktúra 3D-s nyomtatása egy hónapot vett igénybe. Ehhez egy óriási nyomtatókart használnak, amelyen egy fúvócső vonja ki egyenletesen a lávakrétát. A struktúra alaprajzának körvonalazásával kezdik, majd jönnek a rétegek és úgy építik felfelé, mint egy agyagedényt.

A Mars Dune Alpha az Icon által épített első olyan struktúra, amelyre 3D-s nyomtatott tetőt tettek. A tető oldalai úgy találkoznak az építmény tetején, mint két hullám az óceánban. A paneleket külön nyomtatták ki, majd hozzáadták a tetőszerkezethez.

Az Icon, amelynek 57,2 millió dolláros szerződése van a NASÁ-val a holdépítkezésekkel kapcsolatos kutatásokra és fejlesztésekre, olyan épületterveket rendelt, amelyek megvédhetnek egy négy fős csapatot a meteoritoktól, holdrengésektől, sugárzásoktól és a gyors hőmérséklet-változásoktól.

Közben vákuumkamrákban folynak a kísérletek a regolit megolvasztásával. Ezek a kamrák a Hold levegő nélküli körülményeit szimulálják, és egyben lehetőséget biztosítanak a kutatóknak, hogy teszteljék az extrém hőmérsékleteket. Ballard szerint láthatóan működnek a nagyobb mechanikai rendszerek és most megpróbálják egyensúlyba hozni az anyag erejét és merevségét.

Tesztelik az olvasztáshoz használt lézerek erejét, a hűtés időtartamát és a regolit geokémiai összetételét, amely változhat lelőhelyétől függően, mert a különböző alkotóelemeinek más és más az olvadási hőfoka. Jelenleg az MMPACT-csapat külön teszteli a lézeres és a mikrohullámos olvasztást, a tervek szerint idővel megkísérlik e két technológiát együtt alkalmazni.

A vákuumkamrában a 3D-s nyomtatással is kísérleteznek, először egy leszállópálya darabjaival. Ennél az infraktruktúránál fontos szempont, hogy az űrhajó által felkavart por ne tegyen kárt olyan fontos építményekben, mint a sugárzástól védő pajzsok, garázsok, utak, és hogy a porfelhő ne zavarja a leszállási körülményeket.

A Holdra és a Marsra szánt építkezési tervek hasznosak lehet a Földön is, például alternatívákat adhatnak a betonra, amelynek egyik alkotóeleme, a cement gyártása súlyosan környezetszennyező, a globális karbonlábnyom 8%-át jelenti.

Ugyanígy haszos lehet a földi építkezéseken az a tapasztalat, amit a 3D nyomtatások során megszereznek.

A kutatók olyan építőanyagon is dolgoznak, amelyben a holdbéli regolitot vegyítenék szarvasmarha-proteinnel, mert ennek súlya a beton tizede. Az anyagot tavaly nyáron a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén tesztelték először.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk