JÖVŐ

Starship: a Mars-rakéta prototípusa újra és újra tűzgolyóként robban fel, de Elon Muskot ez nem zavarja

A SpaceX filozófiája, hogy minden kudarcból tanulnak. Musk biztos benne, hogy öt év múlva már a Marson leszünk.

Link másolása

A Starship, ha elkészül, a világ legerősebb rakétája lesz. Elon Musk reményei szerint forradalmasítja majd az űrutazást, lehetővé téve a Naprendszeren belüli bolygóközi utazásokat, és már akár 2026-ban embereket juttatva el a Marsra.

A rozsdamentes acélból készülő, 118 méter magas, 9 méteres átmőrével rendelkező, újrafelhasználható elemekből álló rakéta fejlesztése akár 2-3 milliárd dollárba is kerülhet.

A rakétarendszer két fokozatból áll, az alsó rész egy 68 méteres hordozórakéta, amely a Super Heavy nevet viseli. 37 darab, folyékony metánnal és oxigénnel üzemelő Raptor hajtómű emeli el földről, 72 MN tolóerőt generálva. A felső rész az 50 méter Starship, amelynek szintén lesz 6 raptor hajtóműve. Ezek közül hármat az űrben uralkodó viszonyokra optimalizálnak, a tolóerejük pedig elegendő lesz ahhoz, hogy a Starship felszálljon akár a Holdról vagy a Marsról is. De használnák interkontinentális utazásokhoz is, 30-40 perc alatt lehetne vele eljutni egyik kontinensről a másikra.

VIDEÓ: így képzelték 2017-ben

A tervek szerint ha a Starship elkészül, képes lesz 100 tonnányi terhet alacsony Föld körüli pályára juttatni, vagy akár 100 embert is elvinni a Marsra, és ezt az utat többször is megteheti majd.

A SpaceX filozófiája: "tesztelés, repülés, kudarc, javítás, ismétlés"

- és ez jól látszik a Starship fejlesztésén is. A cég rendszeresen teszteli a prototípusokat, azt sem bánva, hogy megsemmisülnek, mert a lényeg számukra a folyamatos adatgyűjtés, ami alapján tökéletesíthetik az újabb rakétáikat.

Úgy tűnik Musk örök optimizmusa itt is rányomja a bélyegét mindenre. Igaz, szokása szerint már többször is módosítani volt kénytelen a határidőket. 2019-ben például bejelentette, hogy néhány hónapon belül végrehajtják a nagymagassági teszteket és 2020 elején megindulnak az orbitális repülések. Ehelyett több csúfos kudarc következett az üzemanyagtartályok rossz hegesztése miatt. Tavaly szeptemberben azonban az egyik egy hajtóműs prototípus már 152 méter magasra emelkedett, majd visszaszállt a tesztpályára.

Az SN8 kódjelű rakéta tavaly decemberben pedig három raptor hajtóművel 12,5 kilométeres magasságot ért el, majd a leszálláshoz függőleges helyzetbe manőverezte magát, mielőtt az utolsó pillanatban felrobbant. A kudarc fő oka az volt, hogy a rakéta nem lassított eléggé a tervezett leszállás előtt.

VIDEÓ: az SN8 tesztrepülése

Február 2-án az óriás rakéta útja közel 6 és fél percig tartott. Mintegy 7,5 km magasságot ért el, majd oldalára fordult és elindult lefelé a Texas állambeli Boca Chica tesztállomásra. Másfél kilométeres magasságban azonban, amikor begyújtotta motorjait, hogy visszanyerje függőleges állását, az egyik motor lángra lobbant és a Starship darabokra hullva tűzgolyóként zuhant alá.

„Még dolgoznunk kell a landoláson”

– mondta John Insprucker, a Space X mérnöke a teszt webcastja során, és mindjárt bejelentette, hogy a következő, immár tizedik rozsdamentes acélból készült prototípus már a kilövőállásban van, és még ebben a hónapban felbocsátják.

VIDEÓ: az SN9 tesztrepülése

Úgy tűnik, Muskot semmi sem állíthatja meg. Összetűzésbe került például az amerikai Szövetségi Repülési Hivatallal (FAA), amely a december 9-i kísérletre nem adott engedélyt. Ennek ellenére végrehajtották a tesztrepülést.

Musk tweetjében azt írta, hogyha mindig betartanák a hivatal kilövési előírásait, az emberiség soha nem jutna el a Marsra.

A legutóbbi esetben az FAA az utolsó pillanatban jóváhagyta a tesztet. De egyúttal felszólították a Space X-et, hogy vizsgálja felül biztonsági előírásait. A robbanás után pedig a Repülési Hivatal rögtön bejelentette, hogy vizsgálatot indítanak. A kormányszerv szerint most kell kiküszöbölni a biztonsági kockázatokat, még mielőtt űrhajósokat szállítana a Starship – írta a New York Times.

Bár Musk álma a Mars meghódításáról még távolinak tűnhet, cége, a SpaceX már így is hatalmas utat járt be. Mára a világ rakétaiparának meghatározó szereplőjévé vált. Manapság az ő Falcon 9 típusú rakétáikat veszik igénybe a leggyakrabban, hogy műholdakat Föld körüli pályára juttassanak. Rendszeresen visznek teherszállítmányokat a Nemzetközi Űrállomásra, tavaly kétszer a NASA űrhajósait is vitték. Az idén még több utat terveznek. A Transporter-1-et már két nappal a legutóbbi Starship-teszt előtt fellőtték, amely többek között 10 Starlink internetes műholdat állított Föld körüli pályára.

A Falcon-rakéták részlegesen újrafelhasználhatóak, de Musk célja, hogy a Starship teljes egészében az legyen, és a kereskedelmi repülőgépekéhez hasonló gyakorisággal indítsák.

„Jövünk, Mars!”

- ígéri.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk