JÖVŐ

Országos összefogás: Für Anikó és Udvaros Dorottya is kiállt a természet védelméért

A biológiai sokféleség világnapja alkalmából az ország négy nagy tavánál, a Fertő tónál, a Balatonnál, a Velencei-tónál és a tatai Öreg-tónál demonstráltak a helyi civilek.

Link másolása

A Greenpeace és a Civil Kollégium támogatásával létrejött Nagy Tavak Koalíció Udvaros Dorottyával, Földes Eszterrel és Für Anikóval együtt álltak ki nagy tavaink védelmében a Fertő tónál, a Balatonnál, a Velencei-tónál és a tatai Öreg-tónál. Az ismert színészek a civilekkel közösen üzenték a döntéshozóknak: „Megvédjük a tavainkat, megvédjük a természetet.” A biológiai sokféleség világnapja alkalmából szervezett országos rendezvény arra hívta fel a figyelmet, hogy a természetromboló nagyberuházások helyett az élővilág védelmére van szükség, és arra, hogy természeti értékeinket minden ember élvezhesse, ne csak egy kiváltságos elit.

A Nagy Tavak Koalíció nevű országos összefogás azért alakult meg még áprilisban a Civil Kollégium támogatásával, hogy környezet- és természetvédelmi szempontok alapján figyelemmel kísérjék a jelenleg is zajló tóparti, elsősorban turisztikai beruházásokat, valamint az ezeket lehetővé tevő helyi és országos szabályozást és döntéshozatalt. Az alapítók szerint ugyanis mind a négy fent említett tavat olyan beruházások veszélyeztetik, amelyek kizárólag szűk gazdasági érdekkörök rövid távú érdekeit helyezik előtérbe és nem a közösség, a természet megóvásának szempontjai érvényesülnek.

„Az élővilág és a klíma ilyen válságos időszakában nagy tavainkat, a tájat tönkretenni, partjaikat betonba önteni, az élővilágot a nagy beruházásokkal elüldözni, a strandokat az emberek elől elzárni nem lehet. Bízunk benne, hogy az Országgyűlés is felismeri ebben a felelősségét és mihamarabb megszavazza „Magyarország nagy tavai természeti és kulturális értékeinek védelméről” szóló országgyűlési határozati javaslatot”

– mondta Németh Krisztina a Nagy Tavak Koalíció képviseletében.

A Greenpeace úgy látja, az elmúlt 10 évben fokozatosan ellehetetlenítik Magyarországon a természet- és környezetvédelem korábban hatékony intézményrendszerét. A fél évszázad alatt felépített rendszer ma már sokszor nem tud gátat szabni a természetet pusztító rövid távú gazdasági érdekek túlzott térnyerésének. A biológiai sokféleség világnapján a környezetvédő szervezet ezért két olyan anyagot is nyilvánosságra hoz, amellyel támogatja az emberek, közösségek természetet védő tevékenységét.

A „Lépj fel a természetkárosítás ellen! – Mit tehetsz, ha természetkárosítást észlelsz?” című útmutató a jogi intézkedési lehetőségeket veszi sorra, egy másik összeállítás pedig a közösségi kiállás, fellépés módszereit mutatja be. A kiadványok muníciót és tudást adnak ahhoz, hogy az emberek jobban a kezükbe tudják venni az irányítást, meg tudják védeni a közösségi érdekeket, és így fel tudjanak lépni a hazai élővilág pusztítása ellen.

„Minden természetért aggódó honfitársunkra szükség van ahhoz, hogy változást érjünk el. Az emberiség történelmének legnagyobb kihalási hullámát éljük. Most minden területre, ahol még jó állapotban van az élővilág, vigyáznunk kell. Sőt, amit csak lehet, vissza kell adnunk a természetnek. Ez pont ellentétes folyamat azzal, ami ma Magyarországon zajlik. Hazánk élővilága veszélyben van. A csodálatos hazai erdeink, tavaink, folyóink, vagy a hatalmas füves puszták, gyepek, sosem látott mértékben tűnnek el, mert beépítik, lebetonozzák, feldarabolják, és átalakítják a természetes élőhelyeket. Azt akarjuk, hogy a kormány és a nagyvállalatok álljanak el a szűk csoportérdekeknek kedvező, de közös értékeinket pusztító, a tájat és a helyi emberek érdekeit, véleményét semmibe vevő, sokszor törvényeinket is sértő terveiktől”

– mondta Rodics Katalin a Greenpeace biodiverzitáskampány-felelőse.

Földünk élővilágának eddigi legátfogóbb felmérése (IPBES) drámai adatokkal szembesítette a döntéshozókat és az emberiséget. A Földön élő ma ismert 5-6 millió fajból 1 millió faj fog eltűnni 10-15 éven belül, ha azonnal nem cselekszünk, és nem változtatunk az eddigi pusztító tevékenységeken. A Föld felszínének már 75%-át átalakította az emberiség, ezzel a természetes élőhelyeket már most is minimálisra csökkentettük. Különösen veszélyben vannak a vizes élőhelyek, amelyeknek globálisan már 85%-át tönkretettük, és háromszor gyorsabban pusztulnak, mint az erdők.

Hazánkban is egyre döbbenetesebben pusztul az élővilág.

Olyan emblematikus fajaink közelednek az eltűnéshez, mint a fecskék, de drámaian fogyatkoznak a gólyák és a kétéltűek is, mint például a levelibékák. Hazánk átlaghőmérséklete már 1,4 °C-kal emelkedett, és egyre jobban szárazodik az ország,

ezért kiemelkedő fontosságú Magyarországon is minden vizes élőhely természetes állapotban történő megőrzése, különösen nagy tavaink, folyóink, mocsaras és lápos területeink teljes védelme.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk