Örökéletű, de olcsó bútorok gyártására állna át az IKEA

Az éttermek kínálata is változik a következő években, de azért a húsgolyó és a hot dog nem tűnik el.
Fotó: Pixabay/mastrminda - szmo.hu
2021. február 13.


Link másolása

Egyre nagyobb erőfeszítéseket tesz az IKEA, hogy a lehető legkisebb ökológiai lábnyomot hagyja a bolygón. Tavaly bejelentették a papíralapú szezonális katalógus megszüntetését, idén pedig 11 hektárnyi erdőt vásároltak Georgia államban, hogy megakadályozzák a több védett faj otthonául szolgáló terület beépítését. A legújabb ötletük pedig az, hogy a vonzó árakat megtartva örökéletű bútorokat gyártsanak, írja a HuffPost.

A svéd lakberendezési vállalat ambíciózus célja, hogy 2030-ig ne pusztán klímasemleges, hanem egyenesen klímapozitív legyen az IKEA. Ezt úgy érnék el, hogy jobban csökkentik az üvegházhatásúgáz-kibocsátást, mint amennyit a teljes cégcsoport a levegőbe juttat. Mindezt ráadásul úgy, hogy közben tovább folytatják a bővülést: új piacokra akarnak belépni, és az új termékek bevezetése sem állna le. Csak idén 50 különböző méretű és formátumú üzlet nyitását tervezik világszerte.

Van is miből lefaragni: 2019-ben az IKEA 24,9 millió tonna széndioxidot bocsátott ki, ami a világ teljes éves mennyiségének 0,1 százaléka volt. De úgy tűnik, hogy sikerrel járhatnak: tavaly a gyártástól kezdve az éttermek működéséig bezárólag összesen 7 százalékot már faragtak az energiafogyasztásból. Ezt kellene számításaik szerint 2030-ig további 70 százalékkal megfejelni, hogy sikerüljön elérni a kitűzött célt.

Éppen ezért találták ki, hogy az évtized végéig "100 százalékban körkörös gazdaságra" állnak át. Az Európai Unió által is támogatott üzleti modell lényege, hogy a környezetszennyező és pazarló egyszeri fogyasztás (ún. lineáris gazdaság) helyett a termékek élettartamának maximalizálásra helyezik a hangsúlyt. Elavulás esetén pedig az alapanyagokból új terméket állítanak elő.

Az IKEA elképzelései szerint bútoraik a jövőben kizárólag ilyen vezérelv mentén készülnének, ráadásul mindezt úgy, hogy ezzel párhuzamosan megtartanák a cégre jellemző alacsony árakat, magas minőséget, stílusos és funkcionális formatervezést is.

A svéd bútorgyártó vállalása már csak azért is merész, mert bár egyre több vállalat jelenti be, hogy 2040-re vagy 2050-re már klímapozitív lesz, a 2030-as céldátumot még senki nem tűzte ki. Mindezt ráadásul úgy, hogy a meghatározó piaci szereplőkkel szemben az IKEÁ-nak rengeteg külföldre kiszervezett gyártást is össze kell hangolni a cél elérése érdekében, szemben mondjuk egy logisztikai szempontból kevésbé összetett tech-óriás működésével.

Az IKEA fenntarthatóságért felelős vezetője egy decemberi podcastban hangsúlyozta: a vállalat ökológiai lábnyomának 70 százaléka az alapanyagok használatához köthető. Logikus tehát, hogy ezt a területet vizsgálják felül azzal a céllal, hogy 2030-ig több mint 9500 terméküket kizárólag újrahasznosított vagy megújuló alapanyagokból állítsák elő. Napjainkban az IKEA termékpalettájának csak 10 százaléka tartalmaz valamilyen újrahasznosított, 60 százalék pedig megújuló anyagot.

Nem csak a bútorok előállításában terveznek fundamentális változást: az éttermekben is érezhető lesz az IKEA előremutató gondolkozása. Miközben a lakberendezési cég manapság a milliárdot is meghaladó darabszámban ad el húsgolyót évente, már 2025-ig bezárólag úgy tervezik, hogy az étlap fele növényi eredetű, a maradék 80 százaléka pedig ne vörös hús legyen.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk



Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk