JÖVŐ

„Nyolc évünk maradt megváltoztatni a jövőt” – közel ezer fiatal tüntetett a klímáért Budapesten

A Fridays For Future mozgalom eseményét a Globális Klímasztrájk keretében szervezték meg. Elhangzott, hogy jó lenne leszoknunk a földgázról és a kőolajról, mert egy ketyegő bomba, és hogy alig nyolc évünk maradt arra, hogy változtassunk a jövőnkön.

Link másolása

Tavaszi napsütés, igazi bulihangulat, nagyjából ezer fiatal a klímavédelem jegyében. Ez az idei globális klímatüntetés budapesti mérlege. Greta Thunberg hívta életre a Fridays For Future nemzetközi klímavédő mozgalmat 2018-ban. A svéd diáklány ekkor döntött úgy, hogy iskola helyett a stockholmi parlament elé megy tüntetni, hogy felhívja a döntéshozók figyelmét a közelgő klímakatasztrófára.

A környezetükért tenni akaró fiatalok a Deák téren gyülekeztek, majd onnan a Parlament elé vonultak, hogy felhívják a döntéshozók figyelmét: a fiatalok zöld és békés jövőt akarnak.

Mező János Bálint, a Greenpeace Magyarország igazgatója a tüntetésen elmondta:

„Egy hét múlva választások következnek. A tudósok szerint 8 évünk maradt arra, hogy egyáltalán esélyünk legyen még megválasztani a jövőnket. Ha addig nem változtatunk radikálisan, az elszabaduló klíma- és ökológiai válság olyan kényszerpályára küldi a bolygónkat, ahonnan nem lesz többé letérés. A vezetőink, akiket jövő vasárnap megválasztunk, ennek az időnek a felében fogják kormányozni az országunkat. Így ez a választás klímaválasztás lesz.”

A klímasztrájkon beszédet mondott még Puskás Peti énekes, Fehér Zoltán, a WWF Magyarország természetvédelmi vezetője, és Kamrás Orsolya a sztrájkoló tanárok nevében. Macskássy Éva szervező szerint ez egy újbóli találkozási lehetőség is volt a fiataloknak a hosszú pandémiás időszak után.

- Mi volt az idei tüntetés központi témája?

- A "people not profit" volt most nemzetközileg is a tüntetés témája. Ezzel a mozgalom azt akarja megmutatni, hogy nem helyes - nem csak Magyarországon, hanem minden államban -, hogy a politikai és gazdasági döntéshozók a rövid távú profitot hajszolják, és sokszor olyan döntéseket hoznak, ami a természetnek és az embereknek is rossz. Mindezt pedig csak a gazdasági érdek miatt. Azt akartuk kiemelni, hogy ezt nem lehet folytatni. Azt szeretnénk, hogy minden ilyen döntésnél, minden ilyen beruházás előtt a természet, az élőlények és az emberek egészségét helyezzék előtérbe.

- Bő egy hét múlva választ az ország. Melyek azok a beruházások, amelyeket mindenképpen át kell gondolnia a következő kormánynak?

- Amire folyamatosan felhívjuk a figyelmet, az a Fertő-tavi beruházás, ami szerintünk nagyon helytelen lenne. Nagyon értékes vízi élőhely és nem szeretnénk, hogy ott építkezések folyjanak. Egyébként minden képviselőjelölttől azt várjuk, hogy beszéljen ezekről a kérdésekről és hozzon döntéseket. Tényleg azt szeretnénk, hogy minden politikai szereplő, minden döntés előtt figyelembe vegye azt a tényt, hogy ökológiai válság van, és ennek megfelelően cselekedjen.

- Mennyire vagyunk veszélyben?

- Mindig arra szoktuk felhívni a figyelmet, hogy folyamatos a fajelhalálozási hullám. Naponta tűnnek el fajok, természetes élőhelyek. Károsanyag-kibocsátásnál pedig nagyon durva visszafogásra volna ahhoz szükség, hogy meg tudjuk állítani a hőmérséklet-emelkedést.

- 12 pontot is megfogalmaztak a tüntetés során. Melyek ezek?

- Figyeljünk a klímára, figyeljünk az élőhelyekre, ezt próbáltuk így megfogalmazni ebben a 12 pontban, amiben vannak olyan politikai követelések, mint például:

Legyen környezetvédelmi minisztérium. Csökkentsük a kibocsátást. Foglalkozzunk az épületszigeteléssel, a tömegközlekedés használatával, a közlekedés fejlesztésével. Természetvédelmi jogszabályi keretre is van követelésünk, hogy a védett élőhelyek kapjanak erősebb védelmet. Illetve olyan társadalmi dolgok, hogy az önkormányzatok, helyi közösségek erősítsék a környezetvédelem iránti elhivatottságukat. A vegyszermentes mezőgazdaság is egy nagyon fontos cél és hogy a helyi termelőket is támogassák.

- Magyarországon lehet zöld jövőt álmodni?

- Én azt gondolom, hogy Magyarország még viszonylag jól áll természetes élőhelyekből. Arra kellene koncentrálni, hogy ezeket minél inkább megtartsuk. A fiatalok nagyon lelkesek és szabálykövetőek tudnak lenni, ehhez kellene a politikának is igazodni. Azt mi is megtehetjük, hogy a saját környezetünkben kevesebb hulladékot termelünk, szelektíven gyűjtjük, válasszunk csomagolás-mentes boltot, spóroljunk a vízzel és az energiával. Mindenhol keressünk olyan alternatívát, ami kevésbé megterhelő a bolygóra nézve. Aki pedig még többet szeretne tenni, keresheti bátran a Fridays For Future csapatát, amely segít majd a további tudatos döntések meghozatalában. Klímatüntetés lesz még öt héten keresztül, minden pénteken. Ezek kisebb rendezvények, bárki tud beszélgetni ezek alatt a környezetvédelmi aktivistákkal a fővárosban. Vidéki helyszíneken egyelőre nem szerveznek hasonló eseményeket, a mostani, globális klímatüntetéshez is egyedül Pécs csatlakozott csak.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk