JÖVŐ

Niszkács Anna: A tradíciók mellett nagyon fontos számunkra az innováció

A Gerbeaud Gasztronómia Kft. tulajdonos-ügyvezetőjével beszélgettünk a közel két évszázados Gerbeaud Cukrászda történetéről és terveiről.

Link másolása

Ki ne csodálná meg a Vörösmarty téren álló Gerbeaud cukrászdát és annak épületét? Évszaktól és évszázadtól függetlenül a Gerbeaud ház mindig is a belváros egyik ékköve volt. Mind a késő szecessziós stílusban épült ház szépsége, mind pedig a földszinten található Gerbeaud cukrászda máig vonzza a turistákat és az édesszájú látogatókat. A Gerbeaud történetéről, a pandémiás helyzetről és a jövőbeli tervekről Niszkács Annával, a Gerbeaud Gasztronómia Kft. tulajdonos-ügyvezetőjével beszélgettünk.

- Meséljen nekünk a cukrászda történetéről.

- Kávéházunk története 164 évvel ezelőttre nyúlik vissza, amikor 1858-ban Kugler Henrik megnyitotta a József Nádor téren. Két éven belül országos hírnevet szerzett, hiszen itt lehetett először süteményeket elvitelre vásárolni. 160 évvel ezelőtt ez nagy újdonságnak számított. Kuglernek nem volt gyermeke, ezért elindult a nagyvilágba, hogy keressen egy méltó utódot, így találkozott 1880-ban Gerbeaud Emillel Párizsban, akit meghívott Magyarországra. Gerbeaud idelátogatásakor egyből beleszeretett az akkor már Vörösmarty téren álló cukrászdába. Családjával Magyarországra költöztek és 1884-től ők üzemeltették a kávéházat. A személyzetre mindig nagyon odafigyeltek. Volt külön alapítvány a cukrászoknak, de a nyugdíjazott kollégák öregkori jólétéről is gondoskodtak.

- És mi a helyzet ma?

- A Gerbeaud még ma is őrzi ugyanazokat a hagyományos értékeket. A tradíciók mellett viszont nagyon fontos számunkra az innováció, ami alapvetően Gerbeaud Emiltől és Kugler Henriktől jön, hiszen ők a maguk korában innovátorok voltak. Tehát a mi hagyományunk az, hogy folyamatosan újítsunk. A családunk 2000-ben vette át az üzemeltetést.

Ma már nem csak a Gerbeaud Kávéház tartozik hozzánk, hanem például az Onyx Étterem is, melyet 2007-ben nyitottunk meg. Ez Magyarország első 2 Michelin-csillagos étterme. Ezenkívül hozzánk tartozik az Émile Étterem is, ami egy gyönyörű kis villaépület Budán, itt elsősorban reggelit és ebédet kínálunk.

Saját termelőüzemünkben készítjük az összes süteményt, péksüteményt, csomagolt terméket, csokoládét és édességet, és elindult saját webshopunk is sütemény, torta és csomagolt termékek házhoz szállításával.

- Hogyan érintette a céget a világjárvány?

- Minket nagyon erőteljesen érintett, de én mindig szeretem pozitív oldaláról megközelíteni a dolgokat. Soha ilyen összetartó és erős csapatunk nem volt, mint most. 210-en voltunk, jelen pillanatban már csak 105-en vagyunk a cég alkalmazásában. Ez a 105 ember hihetetlenül összetartó, mert együtt éltük túl ezt a nehéz időszakot, és mindenkiben benne van a tenni akarás. Nyolc és fél hónapra kellett bezárnunk, és ez minden szempontból nagyon megterhelő volt. Az elmúlt másfél évet arra használtuk, hogy a belső folyamatainkon javítsunk és fejlődjünk.

- Mik voltak a legfontosabb szempontok?

- A legfontosabb mindenképpen az volt, hogy az embereinket megtartsuk. Azt a szaktudást, amit mi az elmúlt 10-20 évben felhalmoztunk a kollégákkal, azt nem lehet csak így egyik napról a másikra elengedni. Mivel szinte minimális volt a bevételünk, nem tudtuk volna fizetni a munkatársainkat.

Ezért is volt hatalmas segítség a Széchenyi Munkahelymegtartó Hitel, amiből finanszírozni tudtuk az alkalmazottak bérét. Továbbra is nagy segítséget jelent, mert még most is messze vagyunk a pandémia előtti forgalmunktól, függetlenül attól, hogy szépen mennek fel a számaink.

- Milyen kilátásokkal, tervekkel néznek a jövő felé?

- A hitelnek köszönhetően hosszú távú célokat valósíthatunk meg, ugyanis két nagy projektünk fut most, az egyik az Onyx Étterem átépítése és megújítása, melynek első része az Onyx Műhely idén januárban el is készült és kinyitotta kapuit a nagyközönség felé. A másik cél pedig a termelőüzemünk felújítása és gépesítése. Abban bízom, hogy ez 2022 végén – 2023 elején meg is valósul, de ez még a jövő zenéje. A Kavosznak köszönhetően hosszú távú célokat valósíthatunk meg, amivel jövedelmező és megbízható vállalkozások tudnak épülni a nagy álmokból, kis pénzzel, nagy vízióval és nagy segítséggel.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk