JÖVŐ

Most vagy soha! – Ürge-Vorsatz Diána az IPCC új jelentéséről a Másfélfok sajtóklubjában

A napenergia mára a legolcsóbb energiaforrássá vált, és a szélenergia is olcsóbb lett, mint a szén vagy az olaj. De a kulcs az elsősorban az igényeink csökkentése – mondta a CEU professzora.

Link másolása

Messze nem vagyunk még azon az úton, ami a legfeljebb 1,5 C fokos globális hőmérséklet-emelkedést biztosítja – ez áll az ENSZ éghajlatváltozási kormányközi testülete (IPCC) 3. munkabizottságának legutóbb nyilvánosságra hozott jelentésében. A Másfélfok sajtóklubjában Ürge-Vorsatz Diána, a CEU professzora, a 3. munkacsoport alelnöke ismertette és értékelte a dokumentumot.

A bevezetőben Vigh Péter, a Másfélfok vezetője hangsúlyozta, hogy a jelentés több mint 18 ezer tanulmány megállapításait összegezte és a benne foglaltak hosszú évekre meghatározzák a világ országainak teendőit a klímaváltozás megfékezésére.

Már a jelentés címlapja is sokat mondó: egy olyan 0 energiás, napelemes vidéki házat mutat, amelyet nehéz szociális helyzetben lévő lakói saját kezükkel építettek. Tehát egyszerre hasznos a klímaváltozás ellen és az emberi életminőség javítása terén.

Most vagy soha – összegezte három szóban a jelentés lényegét dr. Ürge-Vorsatz Diána és emlékeztetett arra, hogy minden figyelmeztetés ellenére a 2010-es években több szén-dioxid került a légkörben, mint valaha. Pedig már az 1992-es riói egyezményben kimondták, hogy a kibocsátásoknak tetőzniük és stabilizálódniuk kellene.

2019-ben a kibocsátások 12%-kal voltak magasabbak, mint 2010-ben és 54%-kal, mint 1990-ben. Jó hír viszont, hogy egyre több a társadalmakban a klímatudatosság és az ebbe az irányba mutató cselekvés.

Előrelépés mutatkozik az energia, az ipari és az épületszektorokban, ezeknél a kibocsátás növekedésének aránya lefeleződött.

A 1,5 C fokost célt azonban csak akkor lehet elérni, ha minden szektorban azonnali és mélyreható csökkentést hajtunk végre.

Jelenleg 826 város és 103 legalább megyeszintű régió kötelezte el magát a nettó zéró kibocsátás célja mellett, és 56 országnak, köztük Magyarországnak van olyan klímatörvénye, amelyek az összkibocsátások felét lefedik.

Ugyancsak biztató, hogy egyes klímabarát technológiák - napelemek, szárazföldi energia, elektromos autók akkumulátorai – esetében az elmúlt évtizedben jelentős árcsökkenés ment végbe.

Például a napenergia ára 85%-kal csökkent. Ma már ez az energiaforrás a legolcsóbb a világ legtöbb országában, de már a szélenergia ára is a fosszilis energiahordozóké alatt van.

A jelenlegi tendenciák azonban csak a 3,2 C fokos emelkedés tartására elegendőek – figyelmeztetett a klimatológus.

A másfél fok tartásához 2025 előtt el kellene érni a kibocsátási csúcsot – tehát van rá három évünk – és 2030-ra a csökkentésnek 43%-osnak kell lennie, de még így is valószínű, hogy túllépjük ezt a határt. A hőmérséklet stabilizálását csakis nettó zéró CO2-kibocsátással tudjuk elérni. A jelentés ugyanakkor megállapította, hogy megvannak a lehetőségek az élet minden területén arra, hogy 2030-ra lefelezzük a kibocsátásokat.

Az energia terén nemcsak az elektromos áramra kell koncentrálnunk, hanem az üzemanyagra is, a jelenlegi energiaválság is rávilágít az olaj és a földgáz mielőbbi kiváltásának szükségességére

– hangsúlyozta a professzornő, hozzátéve, hogy a mostani és a továbbiakban tervezett fosszilis infrastruktúra csak akkor térülne meg, ha azokat még évtizedekig használnák.

A váltás a repülés és a szállítás területén látszik a legnehezebbnek, mert a jelenlegi elektromos motorok, akkumulátorok ezekre még nem alkalmasak. Tudnunk kell, hogy épületeink állapota, felújításuk eredményessége évtizedekre meghatározza azok kibocsátását.

Mivel a mezőgazdaság adja a kibocsátásoknak 1/5-ét, ennek ellensúlyozására a legjobb módszer a természetes ökorendszerek, erdők, mocsarak, tőzeglápok, szavannák, füves területek helyreállítása. Ugyanakkor nem lehet elvárni azt, hogy a föld kompenzálja a más szektorok kibocsátás-csökkentését.

Az IPCC első ízben foglalkozott behatóan az egyéni cselekvés potenciáljával, ez az évszázad közepére 40-70%-kal is csökkentheti a kibocsátásokat.

Ebben szerepet játszhatnak az aktív közlekedési formák, az ezzel összefüggő jobb várostervezés, ahol nincsenek nagy távolságok munkahelyek, lakások, iskolák, bevásárlóközpontok között, a távmunka és távtanulás ösztönzése.

Minél jobban vissza kell integrálni a természetet a városokba. Így kevesebb lesz a közlekedési dugó, csökken a légszennyezés, nő viszont a termelékenység és életminőség. Sokat tehetünk azzal is, ha egészségesebb, kiegyensúlyozottabb étrendre váltunk, helyi termékek fogyasztásával segítünk az élelmiszertermelés fenntarthatóságában.

A jelentés szerint 3-6-szorosára kell emelni a klímaváltozás mérséklését célzó befektetéseket. Ez nem kidobott pénz, mert gazdaság-fellendítő hatásuk lesz, és globálisan rendelkezésre is áll ehhez a szükséges tőke – mondta dr. Ürge-Vorsatz Diána.

Kérdésekre válaszolva a professzornő kifejtette, hogy egyfelől a leggazdagabb országok leginkább felelősek a kibocsátásokért, ugyanakkor ezek az államok és milliárdos polgáraik tehetnek a legtöbbet ellene, példamutatásképpen is. Emellett társadalmi feszültséget okozhat, ha olyan adókat vezetnek be, amelyekből a fejlődő országok fenntarthatóságát segítik.

Az egyéni cselekvés fontosságát abban is látja, hogy megadhatja az üzenetet a rendszerszintű cselekvésnek. Mindenképpen lesznek olyan szakpolitikai döntések, amelyek először kellemetlenül érintik a társadalmat és a döntéshozók ódzkodnak is tőlük – akár a városi közlekedés átalakításáról, vagy a karbonadókról van szó – de ha az első pillanattól kezdve bevonják az összes érintettet, könnyebb azok elfogadtatása.

Az esetleges kompenzációkkal kapcsolatban a klimatológus úgy vélekedett, hogy nem az energiaárak csökkentése a megoldás, hanem a jobb energiafelhasználásra való ösztönzés. De a fenntarthatóság egyik záloga az is, hogy csökkentsük az igényeinket.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk