JÖVŐ

Mikor vehetik át a robotok az emberek szerepét a mezőgazdaságban?

A váltás nem megy egyik napról a másikra, ami ugyanis az embereknek egyszerű dolog, az a robotoknak gyakran egy nagyon komplex feladat. Alexy Márta agrármérnökkel beszélgettünk.

Link másolása

Ahogy arról az IOT magazin is beszámolt, Ausztráliában olyan farmot hoznak létre, amit teljes mértékben emberi közreműködés nélkül szeretnének működtetni. Robotok alkalmazása a mezőgazdaságban már nem újkeletű dolog, jelenleg is megtaláljuk őket a különböző szektorokban akár beporzó drónként, akár fejőrobotként. A robotok idővel kétségelenül átveszik majd az ember szerepét bizonyos munkafolyamatokban, ahhoz viszont nem kizárólag a technikának kell felzárkóznia.

"A jelenlegi technológiai fejlődési ütemet tekintve becslések szerint 20-30 évre van szükség, amíg eljutunk odáig, hogy az ember kizárólag irányítóként legyen jelen az élelmiszertermelési folyamatban.

- mondja Alexy Márta, agrármérnök, az ELTE Informatikai Karának adjunktusa.

"Ahhoz ugyanis, hogy a robotok teljes mértékben át tudják venni a fizikai munkafolyamatokat, a termelési feltételeknek is változniuk kell. Például az üvegházakban a termesztéstechnológiát úgy kell módosítani, hogy a zöldségbetakarítás a robot számára megoldható legyen minimális veszteség mellett."

A robotok pontosan definiált, előre meghatározott feladatokat képesek elvégezni. Hatalmas feladat lesz az informatikusoknak az emberi érzékszervek tevékenységét az informatika nyelvére lefordítani, majd ezt a robotokba programozni.

"Mi megfogunk egy paradicsomot és levesszük. Tapasztalatból tudjuk, milyen erővel szedjük le azt. Nekünk egyszerű feladat, de a robotkar számára ez közelsem triviális. A környezet, amiben a robotnak dolgoznia kell, egy bonyolultan definiálható rendszer. Nem szabad elfelejteni, hogy a mezőgazdasági termelésben – bármilyen feladatról legyen is szó - a robotok élő szervezetekkel dolgoznak, akár növényekről, akár állatokról beszélünk" - mondja Alexy Márta.

Az egyes protokollokat jelentősen befolyásolni fogja a robotok bevezetése, hiszen a döntéseket is a kezükbe adjuk. "A robotok szenzorokkal ellátva adatokat gyűjtenek. Az előzetes tanítási folyamatot követően, a működésük során is folyamatosan tanulnak, azaz a gyűjtött adatokat felhasználják a további munkájuk során.

A robotok önállóan nem gondolkodnak, nem mérlegelnek. Nagyon sok adatot - fényképet, szenzor-adatot - kell készíteni és tanítani például egy gyomírtó robotnak egy gyomnövényről ahhoz, hogy pontosan, hiba nélkül felismerje."

Az állat- és növénytermesztés minden területe speciálisnak mondható. Gondoljunk csak bele, hogy például egy szőlőmetsző robotnak mennyi adatra lesz szüksége a munkavégzéséhez.

“Először is értelmeznie kell majd a megfelelő érettségi állapotban lévő, leszüretelendő szőlőfürt fogalmát. Nagyon sok adatra és információra van szüksége a robotnak ahhoz, hogy pótolhassa a kézimunkaerőt. Az informatikai nehézségen túl a megvalósítás mérnöki tervezése, kivitelezése és működtetése is nagyon komoly feladatot jelent. De ez az izgalmas a robotikában. Van egy bonyolult munkafolyamat, például a szüretelés, amihez a komlexitása miatt lesz nagyon nehéz robotot fejleszteni. Vannak erre vonatkozólag kezdeményezések, amelyek a szőlőt tartó huzalokra tennének robotot, amely teljesen más szemszögből látná a szőlőfürtöket, mint az ember és így takarítaná be azokat" - magyarázza Alexy Márta.

A techika fejlődése során többször tapasztalhattuk, hogy az embereket félelemmel töltheti el a technológiai újítások alkalmazása. A robotok használatával szemben is felmerülhet, hogy elveszik az emberek munkáját. Ez bizonyos szempontból igaz, ugyanis a veszélyes vagy monoton, szakképzettséget nem kívánó termelési feladatokban előfordulhat. Ugyanakkor Alexy Márta szerint ezzel egyidőben új foglalkozások, készségek és képességek igénye is megjelenik.

A robotok alkalmazása a mezőgazdasági termelésben inkább megváltoztatja a munkerőpiac szerkezetét. Felértékelődik a szaktudás, a mezőgazdászok informatikai tudása éppen úgy, ahogyan az ebben a szektorban dolgozó informatikusok mezőgazdasági ismerete is.

Az ELTE Informatikai Karának részvételével idén indul egy robotikával foglalkozó izgalmas oktatási projekt. Az IFROS (Intelligent Field Robotics) nevet viselő projekt keretén belül a robotika iránt érdeklődő informatikus hallgatók betekintést nyerhetnek a robotika kültéri alkalmazásába, mint amilyen az élelmiszertermelés is. Szerencsére vannak már hazai vállalkozások, amelyek gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek. Ezeket szeretnénk a hallgatóknak megmutatni.

“A covid okozta világjárvány rámutatott arra, hogy a termelési fázisok tehermentesítése a kialalkult idénymunkaerő-hiány miatt is szükségessé válhat a jövőben. A robotokat nem akadályozzák a szélsőséges időjárási körülmények, sőt, éjjel is képesek dolgozni. Egy betakarító robotra akár napelemeket is lehetne szerelni, amivel az áramellátását is lehetne biztosítani."

A különböző szektorokban fokozatosan vehetik majd át az ember szerepét a robotok, amelyek kifejezetten tehermentesítésére lesznek kifejlesztve. Általuk egy fenntarthatóbb, könnyebb jövő várhat az emberiségre, amelynek alkalmazkodnia kell valahogyan a bolygó megváltozott körülményihez.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk