JÖVŐ

Idő előtt jöhetnek világra és tartós egészségkárosodást is okozhat a babáknál a globális felmelegedés

Újabb tanulmányok bizonyítják, hogy milyen komoly egészségügyi következményei vannak a klímaváltozásnak és a légszennyezettségnek.

Link másolása

A klímaválság világszerte károsítja a magzatok és a csecsemők egészségét – derült ki hat új tanulmányból, amelyeket Guardian ismertetett.

A tudósok megállapították, hogy

a megnövekedett hő összefüggésbe hozható a csecsemők gyors súlygyarapodásával, ami felnőttként növeli az elhízás kockázatát. A magasabb hőmérséklet összefüggésbe hozható a koraszüléssel is, aminek egész életen át tartó negatív egészségügyi hatásai lehetnek.

Más tanulmányok azt találták, hogy az erdőtüzek füstjének való kitettség megduplázta a súlyos születési rendellenességek kockázatát. A fosszilis tüzelőanyagok égetéséből származó légszennyezés pedig összefügg a termékenység csökkenésével, még ha alacsony szinten is.

A Pediatric and Perinatal Epidemiology című folyóirat különszámában megjelent kutatásokat az Egyesült Államokban, Dániában, Izraelben és Ausztráliáiában folytatták.

Izraeli tudósok például a hőség és az első életévben tapasztalható gyors súlygyarapodás között mutattak ki összefüggést. Összesen mintegy 200 000 szülést elemeztek, és megállapították, hogy az éjszakai hőmérséklet legmagasabb 20 százalékának kitett csecsemőknél 5 százalékkal nagyobb a gyors súlygyarapodás kockázata. A tanulmány eredményei az éghajlatváltozás és az elhízás "járványa" szempontjából is fontosak a Jeruzsálemi Héber Egyetem kutatói szerint, mert a csecsemőkor kritikus fontosságú a felnőtt súly meghatározásában, és mert az elhízott emberek jobban szenvedhetnek a szélsőséges hőségben.

Világszerte a gyermekek 18%-a túlsúlyos vagy elhízott. A gyors csecsemő súlygyarapodás egyik lehetséges mechanizmusa az, hogy kevesebb zsírt égetnek el a testhőmérséklet fenntartása érdekében, amikor a környezeti hőmérséklet magasabb.

Egy kaliforniai tanulmány megállapította, hogy az anya által a fogantatás előtti hónapban az erdőtüzeknek való kitettség megduplázta a gastroschisis, magyarul hasfalhasadék nevű születési rendellenesség kockázatát.

A tudósok kétmillió születést vizsgáltak meg, ezek 40%-a olyan anyáké volt, akik egy erdőtűztől 15 mérfölden belüli távolságra éltek. Azt már eddig is tudták, hogy az erdőtüzekből eredő légszennyezés káros a terhes nőkre és magzataikra, most azonban azt is megállapították, hogy

a terhesség első trimeszterében erdőtüzek közelében élő anyáknál 28%-kal nőtt a születési rendellenességek kockázata.

A magzati gastroschisis ritka, az Egyesült Államokban évente mintegy 2000 eset fordul elő. Az esetek száma azonban ennek ellenére világszerte növekszik.

„Az emberek erdőtüzeknek való kitettsége várhatóan növekedni fog az elkövetkező évtizedekben" – mondta Bo Young Park, a Kaliforniai Állami Egyetem munkatársa. „Ezért kritikus fontosságú az erdőtüzekkel kapcsolatos negatív egészségügyi eredmények alapos megértése."

Két új tanulmány foglalkozott a magas hőmérséklet és a koraszülés közötti kapcsolattal. Az első 2005 és 2014 között közel egymillió terhes nőt vizsgált az ausztráliai Új-Dél-Walesben, akik három százaléka a várandósság 37. hete előtt szülte meg gyermekét.

Kiderült, hogy az állam legmelegebb 5 százalékában a születés előtti héten 16 százalékkal nagyobb volt a koraszülés kockázata.

Korábbi kutatások hasonló eredményt találtak a melegebb szubtrópusi városban, Brisbane-ben is. De a fenti tanulmány volt az első, amely Ausztrália mérsékeltebb régiójában is kimutatta, hogy a hőmérséklet és a koraszülés összefügg.

„A koraszülés kockázata valószínűleg növekedni fog a globális hőmérséklet és hőhullámok várható emelkedésével – ez pedig komoly aggodalomra adhat okot" 

– figyelmeztet Edward Jegasothy, a Sydney-i Egyetem kutatója.

A másik tanulmány 200 000 születést elemzett 2007 és 2011 között a texasi Harris megyében – beleértve Houstont is –, ahol az emberek hozzászoktak a hőséghez. A 2011. évi volt Texas legmelegebb nyara.

A kismamák negyede volt kitéve legalább egy extrém forró napnak a terhesség alatt olyankor, amikor a hőmérséklet elérte a valaha mért nyári hőmérsékleti maximum felső 1 százalékát. A koraszülés kockázata 15 százalékkal magasabb volt az extrém forró napokat követő napokon. A nagyon korai szülések kockázata viszont még magasabb volt: a 28 hét előtt született csecsemők száma megháromszorozódott.

Ez az új, összegző kutatás során 68 korábbi tanulmányt vettek górcső alá. Összesen 34 millió születést vizsgáltak, és összefüggést találtak a hő- és légszennyezés, valamint a koraszülés, az alacsony születési súly és a halvaszületés növekvő kockázata között. Bruce Bekkar, a tanulmány szerzője és nyugalmazott szülész azt mondta:

„A hő- és légszennyezés következtében a csecsemők már legyengült állapotban jönnek a világra."

A melegebb hőmérséklet is növeli a sürgősségi osztályra kerülő kisgyermekek számát egy újabb tanulmány szerint. A tudósok nyolc év alatt 2,5 millió esetet vizsgáltak, és azt találták, hogy a maximális hőmérséklet 7 fokos emelkedése 2,4 százalékkal növelte az öt év alattiak sürgősségi osztályra való felvételét. A kisgyermekek arányosan több folyadékot veszítenek, mint a felnőttek, és a testhőmérsékletük szabályozásának képessége még kezdetleges.

Végül egy tanulmány során Dániában felmérték a szennyezett levegő hatását tízezer pár esetében, akik természetes úton próbáltak teherbe esni. Azt találták, hogy a menstruációs ciklus során a fosszilis tüzelőanyagok légkörbe került részecskéinek néhány egységnyi növekedése a fogantatás körülbelül 8 százalékos csökkenéséhez vezetett.

A vizsgálatok egyik fontos eredménye, hogy kimutatták: a leginkább veszélyeztetett emberek gyakran valamelyik hátrányos helyzetű csoport tagjai, például a színes bőrűek. Illetve alacsony jövedelműek, akik nem rendelkeznek légkondicionálóval, vagy az átlagosnál jóval szmogosabb területeken élnek.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk