JÖVŐ

Kegyetlenül végeznek az elefántokkal, a közösségi oldalakon pedig virágzik az illegális elefántcsont-kereskedelem

Az oldalakon ugyan elvileg tilos elefántcsontot adni és venni, de az eladók folyamatosan gyártják az újabb és újabb kamuprofilokat.

Link másolása

A WWF 2019-ben ismét riadót fújt, azt állítva, hogy az afrikai elefántok néhány évtizeden belül a gyapjas mamutok sorsára juthatnak.

A szervezet szerint a faj teljesen eltűnhet a Földről 2040-re, ha nem kapnak intenzívebb védelmet, ugyanis évente 20 ezer állatot ölnek le az agyaruk miatt, és az 1980-as évek óta az afrikai elefántpopuláció 70 százaléka már elpusztult.

A vadászok ráadásul mindezt kegyetlen módszerekkel teszik, gyakran használnak Kalasnyikovot vagy mérgezett nyilakat. Az is előfordul, hogy levágják az elefántok ormányát, hogy gyorsabban elvérezzenek, vagy a még élő állatokról vágják le az agyarakat.

Tavaly decemberben az eBayen eladtak két miniatűr szobrot: az egyik egy parányi tojás volt, amelyből egy kiscsibe bújt ki, és egy hagyományos japán öltözéket viselő finoman faragott férfit, akinek a vállán egy patkány ül. Ez utóbbi egy „necuke”, ami különösen a 17. században volt divatban a távol-keleti országban. A tojás 195, az emberalak 1345 dollárért kelt el. Csakhogy ezek elefántcsontból készültek, amelynek árusítása elvileg tilos ezen a portálon.

David Roberts, a kenti Durrell Intézet (DICE) szakértője és volt tanítványa, Sofia Venturini a közelmúltban tették közé egy tanulmányt az eBayen folyó illegális elefántcsont-kereskedelemről, amely ellentmond a platform szabályainak: elméletben a veszélyeztetett vadon élő állat- és növényfajok nemzetközi kereskedelméről 1973-ban megkötött washingtoni egyezmény (CITES) előírásainak megfelelően tilos rajta keresztül az elefántcsont eladása és vétele.

A kutatók az eBayen 2018-ban eladásra kínált 3214 tárgyat vizsgáltak meg és megállapították, hogy 2,2-4,5% körül volt az elefántcsont-tárgyak aránya, bár többségükről azt írták, hogy marhacsontból készültek.

Roberts és Valentini az úgynevezett Schreger-vonalak alapján azonosították be az elefántcsontot, amely – mint a tanulmányban olvasható - az egyetlen olyan, koncentrikus körökből eredő minta, amelyből keresztvonalas rajzolatok alakulnak ki.

Viszonylag könnyű kiszúrni az eBayen az elefántcsontot, elég csak beírni a „netsuke” szót – mondta Venturini a Mongabay-nek . A gond az, hogy a portál, és a hasonló tevékenységet folytató oldalak többnyire csak akkor törlik az árucikkeket, ha tetten érik a csempészeket, ahelyett, hogy eleve kinyomoznák a kilétüket.

Éppen ezért a tanulmány szerzői felszólították az eBayt, hogy tegyenek komolyabb erőfeszítéseket az oldalukon folyó illegális kereskedelemmel szemben és működjenek együtt szorosabban a bűnüldöző szervekkel. Roberts egyúttal felhívta a figyelmet a működtető technológiai cégek felelősségére is.

A Mongabay megkeresésére az eBay szóvivője emlékeztetett arra, hogy a cég alapítója volt az online vadkereskedelem megszüntetésére létrehozott szövetségnek (Coalition to End Wildlife Trafficking Online), amelyben 38 e-kereskedelmi, kutató és közösségi médiacég, valamint három nemzetközi civil szervezet – a WWF, a TRAFFIC, és az Állatok Jólétéért létrehozott Nemzetközi Alap (IFAW) vesz részt. Az mondják, az elmúlt két évben zároltak vagy töröltek több mint 265 ezer olyan eladási oldalt, amelyek sértették az állati termékekre vonatkozó tilalmaikat.

Giavanna Grein, a WWF vezető programfelelőse úgy nyilatkozott, hogy a 2018-as állapothoz képest valóban sok minden változott az online szférában.

Az illegális vadkereskedelem és az abból származó termékek fő színterei immár nem az e-kereskedelmi oldalak, hanem a közösségi médiaplatformok.

Az eladók, akik tisztában vannak tevékenységük törvénytelenségével, folyamatosan törlik profiljaikat, majd újakat nyitnak helyettük. Éppen ezért az érintett cégeknek állandóan új módszerekkel kell őket becserkészni, miközben globálisan egyre nő az online felhasználók száma. Az ellenük folytatott harcot a koronavírus miatti zárlatok is nehezítik, hiszen gyakorlatilag mindenféle kereskedelem a világhálón folyik.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk