JÖVŐ

III. Tisza-tavi PET Kupa: Rekordszámú csapat indul neki a folyó megtisztításának

Június 16-19. között a környezetvédelmi programon 14 pillepalackokon lebegő hajó és kenus különítmény tisztítja a tó 50 különböző szennyezettségű helyszínét, köztük jónéhány súlyosan szennyezett petbányát.

Link másolása

Immáron tizedik éve szervez folyami pethajós hulladékgyűjtő versenyeket a Tiszán és mellékfolyóin a PET Kupa ötletgazdája, a Természetfilm.hu Egyesület.

A június 16. és 19. között megvalósuló környezetvédelmi programon ezúttal 14 pillepalackokon lebegő hajó és kenus különítmény tisztítja a tó Tiszafüred és Tiszanána-Dinnyéshát közötti szakaszát.

A Tisza-tó térsége az elmúlt években fontos központjává vált a folyótisztító programoknak, a nádasok és ártéri erdők jelentős része megtisztult, az áradásokkal érkező hulladék azonban újabb feladatok elé állítja a petkalózokat. A III. Tisza-tavi PET Kupa a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) támogatásával valósul meg.

Idén három versenyt hirdetett meg (III. Tisza-tavi, X. Tiszai, III. Bodrogi PET Kupa) a Természetfilm.hu Egyesület. A 10 éves működésük alatt a PET Kupa neve azonban jóval túlnőtt a folyami pethajós eseményeken: határon innen és túl egész évben szervezik a folyótisztító akciókat, az ismeretterjesztő programokat és a szakmai eszmecseréket.

Az évek során nagylelkű támogatók és komoly szakmai közösség csoportosult a Tiszai PET Kupa köré, e fejlődés részeként vált a Tisza-tó térsége a folyótisztító környezetvédő programok egyik nélkülözhetetlen központjává.

Két éve a Tisztítsuk meg az országot! program keretében gyűjtötték a hulladékot a környéken a Közép-Tiszai-Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) közreműködésével, majd elindították a Mosolygó Zsák programot, a közelmúltban pedig több száz zsák hulladék gyűlt össze a rendszeres céges csapatépítő eseményeknek köszönhetően. A térség szerepvállalása a folyótisztító munkában már korábban felértékelődött: a vízügy oldaláról a Kiskörei duzzasztógát a hulladék megállításának egyik kiemelt eszközévé vált, miközben a PET Kupa folyamatosan fejlődő kiskörei Folyómentő Központja - az ismeretterjesztésen túl -, a hulladék szakszerű szelektálásáról gondoskodik. A folyamatosan fejlődő és különleges természeti adottságú Tisza-tavon helyi szervezetek is sokat tesznek a tisztaság megőrzéséért. A Tisza-tavi Sporthorgász Kft. immáron 12 éve lát el halgazdálkodási feladatokat a Tisza-tavon és alaptevékenységükön túl, önkéntesen, heti rendszerességgel gyűjtik és szállítja el a hulladékot a helyi hulladékkezelőnek.

Előzetes hulladéktérképezés segít megtalálni a „petbányákat”

A III. Tisza-tavi PET Kupán június 16. és 19. között Tiszafüredtől Tiszanána-Dinnyéshátig tisztul meg a vadvilág. A verseny első napján megépített, saját készítésű tutajaikkal három napon keresztül gyűjtik a hulladékot a petkalózok. A tavi versenyek korábban a kisebb PET Kupa rendezvények közé tartoztak, míg idén a nagy érdeklődésnek engedve, 14 hajós csapat, több mint 200 lelkes résztvevőjének közreműködésére számítanak a szervezők.

A tó szennyezettségi állapotát tavasszal alaposan felmérték a PET Kupa folyómentői. Az önkéntesek munkájára nagy szükség lesz, hiszen a folyómentők 50 különböző szennyezettségű helyszínt, köztük jónéhány súlyosan szennyezett petbányát detektáltak,

az eredmények a tisztatisztatérkép.hu oldalon követhetőek nyomon. A térkép a nemzetközileg népszerű, TrashOut hulladéktérképező applikáció adatait jeleníti meg, nemcsak a térségről, hanem a forrásvidéktől egészen a torkolatig mutatja a Tisza és mellékfolyóinak hulladékhelyzetét.

A PET Kupa hagyományaihoz híven, a Tisza-tóból kigyűjtött és 14 különböző frakcióra szétválogatott hulladék nagyobb része, - kb. 60%-a - újrahasznosul. A közszolgáltatóknak, begyűjtő- és hasznosító cégeknek, valamint az innovatív, kisipari megoldásoknak köszönhetően, a PET Kupa civil szervezetként, működésének tíz éve alatt, a folyami hulladék legnagyobb újrahasznosítójává nőtte ki magát.

Várják az érdeklődőket!

A hajóépítő napot követően június 17-én pénteken fél 10-kor ünnepélyes megnyitó keretében indul el a mezőny Tiszafüreden a Morotva Kerékpáros Pihenőből, amelyet a helyi önkormányzat biztosít a szervezőknek. A rendezvényt a Felső-Tiszai Búvár és Vízimentő Egyesület hajóegységei biztosítják, akik a kezdetek óta ügyelnek a petkalózok épségére. A szervezők a programokon várják azokat a helybélieket, akik találkozni szeretnének a petkalózokkal, betekintenének a tábori életbe és érdeklődnek a Tisza elővilágát bemutató játékok iránt. A versenyt záró eredményhirdetésre és díjátadóra a Tiszanána-Dinnyéshát Kikötőben, június 19-én vasárnap 15:30-tól kerül sor.

A verseny tervezett programja ITT található.

Hulladékkezelő térkép és Tiszta Tisza applikáció a versenyzőknek, érdeklődőknek

A hulladékkezelésben az esemény kiemelt szakmai partnere a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ), valamint az NHSZ Tisza Nonprofit Kft. A petkalózok munkáját magyar nyelvű hulladéktérképező mobil applikáció és online tiszai hulladéktérkép támogatja. A Konasoft számítástechnikai támogatásainak köszönhetően mobil telefonos applikáció gyűjti össze a petkalózok számára a verseny nélkülözhetetlen információit, a regisztrációtól a programokon keresztül, egészen a pontszámokat összesítő PETákolásig.

Induló csapatok (hajók): CsiPET Csapat, Decathlon, DHL Clean Up Hungary, ERSTE Green, Ex Ante, KALL Ingredients, KÖTIVIZIG, Magyar Bankholding, Pelikánok (Gödöllői Waldorf Iskola), Porontyok, Prezi, TiszaiJAK, Zábrák, PETagógusok (nemzetközi csapat), valamint az M.V. PETényi anyahajó

A Tiszai PET Kupa eddigi eredményei: 147 hulladékhajó, 218 tonna hulladék (ami 2.873.000 db PET palack súlyának felel meg), 4068 szennyezett helyszín monitorozása, 446 terület megtisztítása.

A 2021-es II. Tisza-tavi PET Kupa kisfilmje:

Akik nélkül nem lehetne III. Tisza-tavi PET Kupa

A III. Tisza-tavi PET Kupa a Technológiai és Ipari Minisztérium támogatásával valósul meg.

A PET Kupa szállítmányozási partnere a DHL Globál Szállítmányozási Kft. A hulladékok kezelését, a verseny lebonyolítását és a résztvevők élelmezését az NBG Masters Kft. segíti. A Zöldbolt a nyertes csapatok ajándékcsomagjaihoz járul hozzá. A Tisza-tavi Sporthorgász Kft. a hulladék szállításában segít. A hulladékkezelésben kiemelt szakmai partner a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége (KSZGYSZ), valamint az NHSZ Tisza Nonprofit Kft.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk