JÖVŐ

„Ez az egész sokkal többről szól, mint hogy ne használjunk eldobható evőeszközöket”

A HighVibes Magyarország első zero waste rendezvényszervezőjeként hirdeti magát. Egyik alapítójukkal beszélgettünk arról, mit jelent ez a gyakorlatban.
Láng Dávid - szmo.hu
2022. május 30.


Link másolása

Pécsi Szabolcs már korábban is üzleti rendezvények szervezésével foglalkozott, 2019 végén viszont megfogalmazódott benne és cégtársában, hogy specializálódniuk kellene egy konkrét területre.

Mivel a magánéletükben mindketten egyre tudatosabban és fenntarthatóbban éltek, a szakmájukban viszont ez akkor még szinte egyáltalán nem volt jellemző – konkurenciát sem találtak –, arra jutottak, hogy megpróbálják betölteni a piaci rést. Így alakult meg a HighVibes.

„Elkezdtük a nulláról felépíteni és végiggondolni a folyamatokat, amelyek mentén rendezvényt szervezünk, ezzel átalakítva a saját addigi működésünket is”

– meséli. A pandémia alatt kapacitásuk is volt képezni magukat ezen a téren, egyik kollégájuk több nemzetközi online képzést is elvégzett a témában.

Rájöttek, hogy bár sok mindent tudnak, bizonyos területeken vannak náluk sokkal hozzáértőbb civil szervezetek is. Ezért felvették a kapcsolatot például a WWF-fel és Felelős Gasztrohőssel, hogy az ő tudásukat is lefordítsák rendezvényes nyelvre.

Alig pár év alatt lett az egyik legfontosabb szempont

Pécsi szerint már nem igaz, hogy a környezetvédelem csak viszi a pénzt és csökkenti a nyereséget. Fontosnak tartja leszögezni azt is, hogy nem sokkal kerül többe, ha valaki ilyen szemlélet mentén dolgozik.

„Karbonkompenzációra természetesen kell költeni, de mi azzal kapcsolatban is adunk tanácsot, mivel lehetne csökkenteni a költségeket. Például felmérjük, a résztvevők száma alapján mennyi ételre lesz szükség, hogy lehetőleg semmi ne menjen a kukába.”

Azt elismeri, hogy az elején még nehezebb volt, sokszor elakadtak beszerzőkön, akik annak ellenére nem akartak plusz kiadásokat bevállalni, hogy az adott cég elméletben nagyon zöldnek mondta magát.

Most viszont már sokkal jobb a helyzet, amit egy felmérés is alátámaszt: 2019-ben a cégek alig 6 százaléka nyilatkozta, hogy a rendezvények szervezésénél gondol a fenntarthatóságra, 2020-ban ezzel szemben az 59 százalékuk.

Nagy cégek ajánlatkérése ma már alig jön ki anélkül, hogy ne ezt tartanák az egyik legfontosabb szempontnak.

„Legelőször azt kell szem előtt tartani, hogy minél inkább kerüljük az eldobható dolgokat. Bár ez nem mindig valósítható meg, fesztiválokon például nagy kihívás, egy nagyobb létszámú családi napon viszont ma már simán opció lehet, hogy porcelán étkészletet használjunk” – mondja Pécsi Szabolcs.

Tehát nagyon fontos, hogy minél kevesebb szemetet termeljünk, ami pedig elkerülhetetlen, annak meg kell találni az utóéletét. Ha ez sem opció, akkor legyen olyan anyagból, amit be lehet illeszteni a körforgásba, tehát újrahasznosítható.

A Covid-járvány kitörésével a teljes rendezvényszervező piachoz hasonlóan a HighVibes is nehéz helyzetbe került. Jobb híján online rendezvényekre álltak át, profi stúdióban és technikai stábbal készítettek egy mindig az adott megrendelő igényeire szabott műsort, amelybe online kapcsolódhattak be a cég dolgozói.

„Volt olyan, hogy Mautner Zsófival főztünk, mindenki előre megkapta az alapanyagcsomagot, úgy követhette az utasításokat a saját konyhájából. Emellett a cég egy-két vezetője is bejött a stúdióba, ott mondták el a köszöntő beszédet, sorolták fel a dolgozók által elért eredményeket.”

Az online rendezvényeknél is odafigyeltek a fenntarthatóságra, a csomagolóanyagoktól kezdve a szállítás karbonlábnyomán át a stúdió és az otthoni laptophasználat energiaigényéig. Ezeket mind megváltották karbonkompenzációval.

Mitől lesz fenntartható egy rendezvény?

A HighVibes ügyfelei főként multinacionális vállalatok, nekik szerveznek kis és nagy létszámú konferenciákat, családi napokat, Mikulás-ünnepségeket, termékbemutatókat, és bármi mást, ami csak felmerülhet.

Pontokba is szedték, mire kell odafigyelni ahhoz, hogy egy rendezvény zöld és fenntartható legyen. Az első a teljeskörű tervezés, a következő a helyszín- és hulladékmenedzsment az építéstől a bontásig. Nagy falat a catering, ahol a már említett Felelős Gasztrohős a partnerük: mindig szezonális alapanyagokat használnak helyi beszállítóktól, a tálalás pedig porcelán tányérokban, üveg- vagy repoharakban történik.

A következő nagy csoport a dekoráció és a berendezés, itt arra törekszenek, hogy lehetőleg mindent újra lehessen használni. Ha molinóra van szükség, nem tesznek rá évszámot, hogy egy évvel később is elővehessék, de szívesebben alkalmaznak LED-paneleket vagy televíziókat, így spórolva meg a nyomdai tevékenyéget.

A karbonkibocsátás sajnos elkerülhetetlen, hiszen a szállítástól a résztvevők odautazásáig minden tevékenység ezzel jár. Az ellentételezést a WWF-fel összefogva dolgozták ki: miután kiszámolják egy kalkulátorral, mekkora a kibocsátás, az ezzel arányos összeget egy élőhely-rekonstrukciós programba fektetik.

Felmerül a kérdés, minden partnerük egyformán nyitott-e arra, hogy fizessen a fentiekért, vagy vannak olyanok, akik mondjuk a műanyagmentességbe belemennek, a karbonkompenzáció miatt viszont már húzzák a szájukat.

Pécsi Szabolcs szerint vannak olyan területek, amelyeket el tudnak engedni, ha valaki nagyon tiltakozik ellene – ilyen például a marhahús mellőzése –, a karbonlábnyom ellentételezéséhez viszont ragaszkodnak, de szerencsére a cégek többsége ma már nem akad fenn ezen.

Az edukációt is fontosnak tartják, ezért minden rendezvényükre összeállítanak egy rövid prezentációt érdekes adatokkal, ami aztán vagy egy tévén fut a háttérben, vagy a catering pultnál lehet nézegetni egy tableten. Ha az adott cégvezető nyitott rá, akár a saját beszédébe is beépíthet néhányat ezek közül.

A HighVibes csapatát jelenleg 5 rendezvényszervező alkotja, illetve kreatívok is dolgoznak mellettük. Pécsi szerint van még bennük növekedési potenciál, ha nem is akármeddig, de a mostani rendezvénymennyiség kétszeresét elérhető célnak tartja.

„Bizakodóak vagyunk, főleg azért, mert látjuk, hogy tényleg egyre fontosabb szerepet tölt be a cégek életében a fenntarthatóság. Amikor elkezdtük, mindenkinek volt egy erről szóló menüpontja a honlapján, de konkrét cselekvést nemigen rakott mögé. Mára viszont érezhetően megváltozott a hozzáállás.”

A cég összeállított egy fenntartható rendezvény-útmutatót is, amivel azoknak szeretnének segíteni, akik inkább nem vonnának be ügynökséget, de maga a témakör fontos számukra. Ezt bárki ingyenesen letöltheti innen.

Pécsi Szabolcs május 31-én a Rendezvény ReStart konferencián is előadást tart a témáról, ennek részletei itt olvashatók.

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk