JÖVŐ
A Rovatból

Elon Musk szerint „egy csomó ember meghal majd az elején” - mennyire veszélyes a Mars-misszió?

Az Európai Űrügynökségnél dolgozó Orgel Csillával végigvettük a Mars utazás lehetséges veszélyeit, és kiderítettük, hol tartanak most az előkészületek.

Link másolása

Nemrégiben a space.com is hírül adta, hogy Elon Musk egy interjú keretein belül kifejtette, nem lesz leányálom egy Marsi expedíció, szó szerint úgy fogalmazott, hogy "Őszintén szólva, egy csomó ember valószínűleg meghal az elején", amit még a Saturday Night Live sem hagyhatott szó nélkül.

Eddig nem járt ember a Mars felszínén, sőt, még nem is repültünk oda, hogy Mars körüli pályáról vegyük szemügyre a vörös bolygót.

Arra kerestük a választ, hogy mire gondolhatott Musk, mi a küldetés legnagyobb veszélye, és hol tart most a Mars-misszió.

"Az egyetlen tapasztalatunk az az Apollo program, amely a Holdhoz küldött űrhajósokat, először Hold körüli pályára, majd az Apollo-11 misszióval le is szálltunk a Hold felszínére. Ezt megelőzték más missziók, amelyek arra voltak jók, hogy tanuljunk, megnézzük, hogy egyáltalán el tudunk-e odáig jutni" - magyarázza Orgel Csilla, aki jelenleg az ESA-nál, vagyis az Európai Űrügynökségnél dolgozik, ahol bolygók lehetséges leszállóhelyeit vizsgálja.

Csilla pár évvel ezelőtt két hétre meghívást kapott a Utah-beli Mars Society Mars bázisára, ahol megtapasztalhatta, hogy milyen lenne az élet a vörös bolygón.

"Vörös, lila és szürke kőzetek vannak a helyszínen, ami miatt a táj nagyon hasonlít a Mars felszínéhez. Ott egy kétszintes bázis van, amely főleg diákoknak mutatja meg, hogy milyen két hétig a Mars felszínén dolgozni. Akkor a diplomámat csináltam még az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, és szereztem szponzorokat, így mehettem ki."

Csilla a Freie Universität Berlin-nél szerezte mesterszakos, majd doktori fokozatát a Távérzékelési és Bolygótudományi kutatócsoporttal együttműködve. Dolgozott többek között már a Német Űrügynökségnél, a Lunar and Planetary Institute-nál, a NASA Marshall Space Flight Center-ben, valamint foglalkozott különféle geológiai problémák feltárásával, és emberes valamint robotos missziók lehetséges leszállóhelyeinek felderítésével a Holdon és a Marson.

A Holdon tizenkét űrhajós járt 1969 és 1972 között. Az akkori missziók a Hold felszínén nem töltöttek többet három napnál. Az Apollo-11 mindössze alig egy napot (21 óra, 36 perc) maradt a felszínen, amelyből a holdkompon kívüli idő 2 óra 31 perc volt. A legtöbb időt az Apollo-17 űrhajósai töltöttek holdsétával, összesen 22 órát.

Márpedig ez az egyetlen tapasztalat egy másik égitest felszínén való létről, így egy esetleges Marsi áttelepülésről jelenleg nem rendelkezünk sok információval.

"Ez egy nagyon rövid idő volt arra, hogy megtapasztaljuk, milyen nem a Föld felszínén dolgozni, ahol van légkör és van egy olyan védőpajzs, mint a magnetoszféra, amely megakadályozza azt, hogy a Napból és a galaxisból jövő káros sugárzások lejussanak a bolygó felszínére. A Hold esetében ez nincsen így, mondhatjuk azt is, hogy az űrhajósok nagyon szerencsések voltak, hogy megúszták ezt a küldetést. Egyelőre nem tudunk sokat arról, hogy hogyan viselkedik az emberi test ezen a védőzónán kívül" - mondja Orgel Csilla.

Magnetoszféra a Marsnál sincs, így nagy valószínűséggel a félúton lévő Hold lesz a gyakorlóterepünk.

Vajon mennyire vagyunk technológiailag felkészültek ahhoz, hogy a Marsra menjünk?

A NASA, valamint több nemzetközi űrügynökség is célul tűzött ki egy Hold-utazást. Első körben robotos missziókkal szeretnék ezt megvalósítani, de a NASA 2024-ben az Artemis program keretein belül már embereket is szeretne a Holdra küldeni, köztük pedig biztosan lesz egy női űrhajós is.

"Az Artemis 3 program az, amikor ténylegesen leszállnak majd a Hold felszínén az űrhajósok. Valószínű, hogy az ezt követő, későbbi missziók során nemzetközi összefogás eredményeként, már az Európai Űrügynökségtől is mennek majd űrhajósok."

A Marsra eddig kizárólag robotos-roveres missziók mentek, az ottani leszállás azonban nem több lépcsős folyamat lesz, vagyis nem fogunk először odarepülni, hogy körülnézzünk Mars körüli pályán.

"Véleményem szerint egész biztos, hogyha embereket küldünk a Marshoz, akkor le fogunk szállni egyből a felszínre. Nem tudom elképzelni, hogy csak egy űrállomásra települnénk oda első körben. Jelenleg azonban az Apollo és az Artemis programban tanultakra kell majd támaszkodnunk. Az Artemis programhoz fejlesztettek új rakétát, ami a Space Launch System nevet viseli (SLS), az Orion űrhajót, valamint a leszállóegységet, ami Elon Musk cégétől jön majd."

A technológiai fejlesztést valószínűleg egy bázis kialakítása fogja követni a Hold felszínén, ez lesz az első lépés.

A Földről elindulva a Marsot több pályán is meg lehet közelíteni, amelyekből a leggyorsabb is hét-nyolc hónapig tart. "Lehet, hogy ha lenne egy nagyobb tolóerejű rakéta, akkor gyorsabban menne" - mondja Orgel Csilla.

Az űrhajósoknak először is az utat kell kibírniuk, ami már önmagában nagyon megterhelő lesz.

"Az izmok, valamint a csontok kalciumtartalma leépül. Sőt, az űrhajósok ki lesznek téve a Napból érkező sugárzásnak is. Ez előbb-utóbb rákos megbetegedést is okozhat. Ez nagy probléma. Ráadásul még nincs kész technológiánk ahhoz, hogy a Marsra utazzunk, leszálljunk és éljünk a felszínen."

Ugyan a technológia még nincs kész, pár dologgal azért jól állunk. Az első emberes expedíció lehetséges leszállóhelyének megtalálása érdekében ugyanis a NASA már hat évvel ezelőtt felhívást tett közzé.

"Meghatároztak különböző paramétereket. Az Egyenlítőtől nézve 50 fok Északra szélességben, és 50 fok Délre lehet. Nem lehet a leszállóhely két kilométernél magasabban a marsi “tengerszinttől”, azaz a nulla métertől. És azt kérték, hogy legyenek erőforrások, például vízjég a felszín alatt, amit elérhetnek az űrhajósok, hogy abból üzemanyagot és vizet nyerjenek. De egyéb nyersanyagot is találni kellett a közelben a bázis számára."

Körülbelül ötven javaslat érkezett a felhívásra, de a végleges döntés még nem született meg, további információkra is szükség van, amiben a legutóbb odaküldött rover is segíteni fog.

"A Perseverance által begyűjtött mintákat haza fogjuk hozni, és ezen már dolgozunk a NASA-ESA közös Mars Sample Return misszió keretein belül. Ez fontos, hiszen az emberes missziók előkészületeként tudni szeretnénk, hogy a Marson vannak-e egykori életre utaló nyomok, és akár a Jezero kráterben jelölhetik ki a bázis helyszínét. Lesz egy olyan egység, ahol növényeket fognak termeszteni. Erre már vannak kísérletek, hiszen a német űrügynökségnek van egy Éden nevű konténere az Antarktiszon, ahol növényeket növesztenek, azt figyelve, hogy melyik milyen sebességgel nő" - magyarázza Orgel Csilla.

A friss élelmiszereket majd az űrhajósoknak kell a helyszínen előállítaniuk. Ezenkívül azt tudjuk, hogy a Marson van vízjég, valamint olyan kristályok, amelyeknek a kristályszerkezetében van víz, így vizet is tudnánk kinyerni.

Sokak szerint a felszín alatti barlangokban lennénk biztonságban a sugárzástól. A National Geographic híres sorozata is erre épült, azonban a Marsi vulkánok - amelyek lávabarlangjairól szó van - jóval magasabbak a Földieknél. A legmagasabb vulkán meghaladja a 23 km-t is.

"Én a nehézséget abban látom, hogy hogyan megyünk le egyáltalán a felszín alá, és ha mondjuk 200-300 méter mély, akkor milyen technológiával járunk oda le? Ráadásul a felszínen szeretnénk vizsgálatokat végezni, és naponta kellene a felszínre felmenni."

"Az Európai Űrügynökségnek van egy projektje, ahol azt vizsgálják, hogy a Holdnak a felszíni anyagából, abból a finomszemcsés porból hogyan lehetne egy búrát nyomtatni 3D-ben a tényleges bázis köré a sugárzás ellen. Ez megvalósítható lehet a Marson is"

- véli Orgel Csilla.

A marsi légkör sűrűségét valamint a légnyomást körülbelül a mi sztratoszféránkhoz lehet hasonlítani, ahol az interkontinentális repülőgépek járnak. Itt a hőmérsékletben is nagyobbak a kilengések és eltérő a szél dinamikája is, bár a marsi légkört még senki nem tapasztalta meg. Az űrruhának kell majd szabályoznia a konstans hőmérsékletet, de ez a probléma már megoldott, hiszen a Nemzetközi Űrállomáson is szkafanderben javítják az állomást, akár 6-8 órán keresztül. A ruhának abban a 90 percben, amikor a Nap süti, a 300 Celsius fokot, valamint a sötétben a -200-at is el kell viselnie.

Űrhajós a világűrben eddig nem halt meg, induláskor és visszaérkezéskor történtek viszont balesetek. Pontosan nem tudjuk, mire gondolhatott Musk, amikor azt mondta, hogy "Ez egy nehéz és veszélyes utazás, ahonnan lehet, hogy nem térnek majd vissza élve."

"Talán a sugárzásra érti, mert ő nagyon bízik a saját technológiájában. Ha ő indítana embereket a Marsra, akkor a technológiában biztos lenne" - mondja erről Orgel Csilla.

Egy nemzetközi misszió valószínűleg mindent megtesz majd azért, hogy ne történjen tragédia, de kockázat nélkül egészen biztosan nem lehet elérni az emberiség egyik legnagyobb álmát, a Mars-utazást.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
Megkezdték a világ első napelemes autójának sorozatgyártását
Portugáliában akár hét hónapig is lehet közlekedni hálózati töltés nélkül a napelemmel szerelt elektromos autóval.

Link másolása

Elkezdődött a világ első napelemmel hajtott autójának sorozatgyártása, írja a Bloomberg. A holland Lightyear startup első modellje, a Lightyear 0 olyan elektromos jármű, mely közvetlenül a napfényből állítja elő a haladáshoz szükséges energiát.

A vállalat a Valmet Automotive Oyj finnországi üzemében ezer kocsi legyártását tervezi, kezdetben heti egy jármű összeállításával számolva. Lex Hoefsloot vezérigazgató a lapnak elmondta, hogy a termelésnek a jövő év második felére el kell érnie a heti ötöt. A Lightyear mérföldkőnek számító autójára már 150 előrendelést kapott annak ellenére, hogy a típus ára meglehetősen borsos: a kezdőár 250 ezer euró, vagyis 103 millió forint.

A motorháztetőn és a tetőn átívelő, összesen 782 napelemmel felszerelt elektromos autó nyáron Amszterdamban két hónapig, Portugáliában pedig akár hét hónapig is képes hálózati töltés nélkül közlekedni. A csillagunkból származó energia naponta akár 70 kilométerrel is megnöveli a jármű hatótávját.

Hoefsloot szerint először az energiatermelő eszközök nagy méretével küzdöttek meg, majd a befektetőkeresés sem volt egyszerű az új technológia iránti bizalmatlanság miatt. A Lightyear végül szeptemberben jutott 81 millió euróhoz (33 milliárd forint) egy holland vezetésű társaságtól.

A startup már javában fejleszti második autóját. A Lightyear 2 gyártása várhatóan 2025-ben kezdődhet el, és már több autómegosztó vállalat is érdeklődik a jóval olcsóbb, várhatóan 30 ezer euró (12,3 millió forint) körüli áron érkező kocsik iránt.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Álpornót készítettek Billie Eilish arcával mesterséges intelligenciával, milliók látták, mire a TikTok letiltotta
A deepfake felvétel már 11 millió megtekintésénél járt, mire négy nap után levették platformról. Az eset rávilágított, hogy komoly problémák vannak a TikTok algoritmusával.

Link másolása

Gyorsan elterjedt a TikTokon egy deepfake videó Billie Eilishról: a képeken az énekesnő arcát pornós lányok testére retusálták, feltehetően valamilyen mesterséges intelligenciát használó alkalmazás segítségével - írja a Vice.

A feltöltőnek ekkor már 76 ezer követője volt, az Instagramjáról pedig több mint kétezren osztották tovább a képeket. Insta-sztorikban még több manipulált képet osztott meg Eilishről, azt ígérve, hogy 20 dollárért láthatják a „cenzúrázatlan” fotókat is.

A videó 11 millió megtekintésnél járt, mire a TikTok négy nap után le nem vette a platformjáról, mivel megsértette a szexuális zaklatást tiltó előírásaikat.

A galéria viszont annak ellenére került az ajánlott tartalmak közé, hogy a TikTok saját irányelveinek nem felelt meg, miszerint nem elfogadhatók a túlszexualizált tartalmak.

Az elmúlt hetekben nagyon népszerűek lettek az olyan alkalmazások, mint a Lensa és a Midjourney, amikkel az emberek saját képek alapján lehet létrehozni különböző avatarokat. Az appok ellen viszont több nő is felszólalt már, hogy túlságosan szexuális jellegű képeket hoznak létre.

Az énekesnő korábban már beszélt arról, hogy mennyire nehéz volt a nyilvánosság előtt felnőnie, illetve hogy az egyik dalát, a Your Powert is több olyan ember inspirálta, akik visszaéltek a hatalmukkal vele szemben.

2019-ben pedig azt is elárulta, hogy a jellegzetes bő ruháit pont azért hordja, hogy ne kritizálják a testalkatát. „Senki sem szólhat be, hogy túl vékony, nem elég vékony, túl lapos a segge, túl nagy a segge stb. Nem mondhatják, mivel nem tudják” - nyilatkozta.

Az eset arra is rávilágított, hogy komoly problémák vannak a TikTok algoritmusával, illetve gyorsabban ki kellene szűrniük a szexuális és deepfake-tartalmakat.

A jelenség ugyanakkor nem egyedi, több nővédő szervezet felhívta rá a figyelmet, hogy az ilyen típusú, módosított videók és képek az online zaklatás egyik formáját jelentik, sokszor ártó szándékkal készülnek, az algoritmus miatt pedig sok emberhez el is jutnak.

A kérdéssel már a brit kormány is foglalkozik: novemberben jelentették be, hogy egy új törvénycsomag részeként büntethetővé akarják tenni a beleegyezés nélkül készült, pornográf deepfake tartalmak megosztását.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Egymillió embert figyelmeztetett előre a Google egy földrengésre, és ez csak a kezdet
A legtöbben percekkel azelőtt megkapták a figyelmeztetést, hogy mozogni kezdett a föld. Mindez egy komoly földrengésnél életeket menthet.
Fotó: Rawpixel - szmo.hu
2022. december 20.


Link másolása

Október utolsó hetében a közepesnél erősebb, a Richter-skála szerinti 4,8 fokos földrengés rázta meg Kaliforniát. A San Franciscó-i öböl térségében tartózkodó több mint egymillió embernek azonban nem kellett megvárnia, hogy megmozduljon a lábuk alatt a föld, már előzőleg – igaz, csak percekkel, másodpercekkel korábban - értesültek róla Android telefonjaiknak köszönhetően.

„Hamarosan földmozgást érezhetsz” – ilyen és hasonló üzenetek érkeztek a készülékekre.

A földrengések általában ember számára látható-érezhető előjel nélkül érkeznek (az állatok, köztük a kutyák és a macskák érzékszervei előbb kapcsolnak), éppen ezért sokszor nincs idejük védett helyre vonulni. Ezt a kiszámíthatatlanságot próbálják az ilyen riasztások némileg enyhíteni – írja a WIRED.

A riasztást a USGS-hez tartozó ShakeAlert adatai alapján adták ki. Ez a rendszer már a földrengés első jelei alapján riasztja az állami szerveket.

A földrengések ugyanis általában enyhébb szeizmikus hullámokkal, úgynevezett P hullámokkal kezdődnek. Ezeket nem mindenki érzi, de a USGS 1300 darab szenzora igen.

Amikor négy szenzor egyszerre működésbe lép, riasztást küldenek egy adatfeldolgozó központba. Az adatok alapján ShakeAlert rendszere megállapítja, hogy várhatóak-e erősebb S hullámok, amelyek már képesek komoly károkat okozni, vagy akár emberi áldozatokkal is járhatnak. Ha igen, akkor beindul széleskörű riasztás.

A Google októberben ezt a riasztást továbbította azoknak, akik a térségben tartózkodtak, és akinek Androidos mobilja volt. Mindezt anélkül, hogy bármilyen applikációt letöltöttek volna.

A rendszernek persze vannak korlátai. A S hullámok gyorsan megérkezhetnek. Minél közelebb van valaki a földrengés epicentrumához, annál kisebb az esély arra, hogy riasztást kapjon, még mielőtt maga is megérezné a földmozgást.

A USGS szenzorai drágák és elsősorban az amerikai nyugati partot fedik le. Ezen kívül az első földrengéserősség-mérések csak előzetes adatnak tekinthetőek, tehát nem feltétlenül pontosak. Az említett Android-riasztás 4,8 fokot jelzett, a későbbi mérések már 5,1-et.

A Google dolgozik egy másik technológiai megoldáson is, amellyel miniatűr földrengés-szenzorokká alakítaná át okostelefonokat. A legtöbben van ugyanis akcelerométer, vagy más néven gyorsulásmérő. Ez érzékeli a különböző mozgásokat, például ez alapján vált a telefon álló- vagy fekvőképre. De ezeket használják a különböző mobilos játékok is a mozgás érzékelésére, például az autósjátékok annak megállapítására, hogy balra vagy jobbra forogjon a kormány.

A akcelerométer az elképzelés szerint felfoghatná egy földrengés jeleit is. Ha bekapcsol, a telefon üzenetet küldene egy központi szerverre, meghatározva a riasztást kiadó mobilok pontos helyét, ami alapján riaszthatnák a többi mobiltelefon-tulajdonost is.

A telefonok átalakítása földrengésjelzőkké sokkal olcsóbb és gyorsabb megoldás lenne, mint 3 méter mélységben szenzorokat elültetni a földrengés-veszélyes zónákban.

Igaz, működésükhöz az kell, hogy a telefonok gazdái közel legyenek a földrengés helyszínéhez, és az így kiadott riasztás később érne el a tömegekhez, pedig ilyenkor minden másodperc számít.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Tömeges kihalást jósol 2100-ra egy szuperszámítógép
A ma született gyerekek lehetnek az utolsó generáció, akik még láthatnak élőben elefántot vagy koalát.
Címkép: Pixabay - szmo.hu
2022. december 19.


Link másolása

Elég borúlátó jövőt jósol már az évszázad végére egy szuperszámítógép: e szerint 2100-ra már az állatok és növények egynegyede el fog pusztulni - írja az UNILAD.

A számítógép által alkotott tudományos modell azt jelzi előre, hogy 2050-re már a növény- és állatfajok 10 százaléka eltűnik. A jóslat alapján a ma született gyerekek lehetnek az utolsó generáció, akik még láthatnak például elefántokat vagy koalákat.

A tudósok szerint a Föld a hatodik tömeges kihalás felé tarthat, amelyet például a klímaváltozás és a megváltozott földhasználat okoz. A korábbi kihalást előrejelző modellek még nem vették figyelembe az úgynevezett "együttes kihalásokat", vagyis azt, hogy úgy is kihalhatnak fajok, ha a túlélésükhöz szükséges faj eltűnik. Például egy ragadozó faj elveszíti a fő táplálékának számító fajt a klímaváltozás miatt. Vagy egy parazita már nem talál gazdatestet az erdőirtás miatt, egy virágos növény pedig a túl meleg időjárás miatt maradhat beporzók nélkül.

A mostani modellt megalkotó szuperszámítógép - amely Európa egyik legerősebbje - viszont már a biológiai sokféleségre gyakorolt másodlagos hatást is belekalkulálta a számításaiba, és meg is becsüli az egyes fajok kihalásának hatását a helyi táplálékhálóra. Az eredmények szerint a táplálékhálózaton belüli kapcsolódások tovább fokozzák a biológiai sokféleség csökkenését.

„Azok a gyerekek, akik most születnek és megérik a 70 éves kort, arra számíthatnak, hogy több ezer növény- és állatfajt láthatnak eltűnni az orchideáktól kezdve a legkisebb rovarokon át az olyan állatokig, mint az elefánt vagy a koala. Mindezt egyetlen emberi élet alatt”

- mutat rá a kutatás szerzője, Corey Bradshaw, az ausztráliai Flinders University tudósa.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk