JÖVŐ
A Rovatból

Elon Musk szerint „egy csomó ember meghal majd az elején” - mennyire veszélyes a Mars-misszió?

Az Európai Űrügynökségnél dolgozó Orgel Csillával végigvettük a Mars utazás lehetséges veszélyeit, és kiderítettük, hol tartanak most az előkészületek.

Link másolása

Nemrégiben a space.com is hírül adta, hogy Elon Musk egy interjú keretein belül kifejtette, nem lesz leányálom egy Marsi expedíció, szó szerint úgy fogalmazott, hogy "Őszintén szólva, egy csomó ember valószínűleg meghal az elején", amit még a Saturday Night Live sem hagyhatott szó nélkül.

Eddig nem járt ember a Mars felszínén, sőt, még nem is repültünk oda, hogy Mars körüli pályáról vegyük szemügyre a vörös bolygót.

Arra kerestük a választ, hogy mire gondolhatott Musk, mi a küldetés legnagyobb veszélye, és hol tart most a Mars-misszió.

"Az egyetlen tapasztalatunk az az Apollo program, amely a Holdhoz küldött űrhajósokat, először Hold körüli pályára, majd az Apollo-11 misszióval le is szálltunk a Hold felszínére. Ezt megelőzték más missziók, amelyek arra voltak jók, hogy tanuljunk, megnézzük, hogy egyáltalán el tudunk-e odáig jutni" - magyarázza Orgel Csilla, aki jelenleg az ESA-nál, vagyis az Európai Űrügynökségnél dolgozik, ahol bolygók lehetséges leszállóhelyeit vizsgálja.

Csilla pár évvel ezelőtt két hétre meghívást kapott a Utah-beli Mars Society Mars bázisára, ahol megtapasztalhatta, hogy milyen lenne az élet a vörös bolygón.

"Vörös, lila és szürke kőzetek vannak a helyszínen, ami miatt a táj nagyon hasonlít a Mars felszínéhez. Ott egy kétszintes bázis van, amely főleg diákoknak mutatja meg, hogy milyen két hétig a Mars felszínén dolgozni. Akkor a diplomámat csináltam még az Eötvös Loránd Tudományegyetemen, és szereztem szponzorokat, így mehettem ki."

Csilla a Freie Universität Berlin-nél szerezte mesterszakos, majd doktori fokozatát a Távérzékelési és Bolygótudományi kutatócsoporttal együttműködve. Dolgozott többek között már a Német Űrügynökségnél, a Lunar and Planetary Institute-nál, a NASA Marshall Space Flight Center-ben, valamint foglalkozott különféle geológiai problémák feltárásával, és emberes valamint robotos missziók lehetséges leszállóhelyeinek felderítésével a Holdon és a Marson.

A Holdon tizenkét űrhajós járt 1969 és 1972 között. Az akkori missziók a Hold felszínén nem töltöttek többet három napnál. Az Apollo-11 mindössze alig egy napot (21 óra, 36 perc) maradt a felszínen, amelyből a holdkompon kívüli idő 2 óra 31 perc volt. A legtöbb időt az Apollo-17 űrhajósai töltöttek holdsétával, összesen 22 órát.

Márpedig ez az egyetlen tapasztalat egy másik égitest felszínén való létről, így egy esetleges Marsi áttelepülésről jelenleg nem rendelkezünk sok információval.

"Ez egy nagyon rövid idő volt arra, hogy megtapasztaljuk, milyen nem a Föld felszínén dolgozni, ahol van légkör és van egy olyan védőpajzs, mint a magnetoszféra, amely megakadályozza azt, hogy a Napból és a galaxisból jövő káros sugárzások lejussanak a bolygó felszínére. A Hold esetében ez nincsen így, mondhatjuk azt is, hogy az űrhajósok nagyon szerencsések voltak, hogy megúszták ezt a küldetést. Egyelőre nem tudunk sokat arról, hogy hogyan viselkedik az emberi test ezen a védőzónán kívül" - mondja Orgel Csilla.

Magnetoszféra a Marsnál sincs, így nagy valószínűséggel a félúton lévő Hold lesz a gyakorlóterepünk.

Vajon mennyire vagyunk technológiailag felkészültek ahhoz, hogy a Marsra menjünk?

A NASA, valamint több nemzetközi űrügynökség is célul tűzött ki egy Hold-utazást. Első körben robotos missziókkal szeretnék ezt megvalósítani, de a NASA 2024-ben az Artemis program keretein belül már embereket is szeretne a Holdra küldeni, köztük pedig biztosan lesz egy női űrhajós is.

"Az Artemis 3 program az, amikor ténylegesen leszállnak majd a Hold felszínén az űrhajósok. Valószínű, hogy az ezt követő, későbbi missziók során nemzetközi összefogás eredményeként, már az Európai Űrügynökségtől is mennek majd űrhajósok."

A Marsra eddig kizárólag robotos-roveres missziók mentek, az ottani leszállás azonban nem több lépcsős folyamat lesz, vagyis nem fogunk először odarepülni, hogy körülnézzünk Mars körüli pályán.

"Véleményem szerint egész biztos, hogyha embereket küldünk a Marshoz, akkor le fogunk szállni egyből a felszínre. Nem tudom elképzelni, hogy csak egy űrállomásra települnénk oda első körben. Jelenleg azonban az Apollo és az Artemis programban tanultakra kell majd támaszkodnunk. Az Artemis programhoz fejlesztettek új rakétát, ami a Space Launch System nevet viseli (SLS), az Orion űrhajót, valamint a leszállóegységet, ami Elon Musk cégétől jön majd."

A technológiai fejlesztést valószínűleg egy bázis kialakítása fogja követni a Hold felszínén, ez lesz az első lépés.

A Földről elindulva a Marsot több pályán is meg lehet közelíteni, amelyekből a leggyorsabb is hét-nyolc hónapig tart. "Lehet, hogy ha lenne egy nagyobb tolóerejű rakéta, akkor gyorsabban menne" - mondja Orgel Csilla.

Az űrhajósoknak először is az utat kell kibírniuk, ami már önmagában nagyon megterhelő lesz.

"Az izmok, valamint a csontok kalciumtartalma leépül. Sőt, az űrhajósok ki lesznek téve a Napból érkező sugárzásnak is. Ez előbb-utóbb rákos megbetegedést is okozhat. Ez nagy probléma. Ráadásul még nincs kész technológiánk ahhoz, hogy a Marsra utazzunk, leszálljunk és éljünk a felszínen."

Ugyan a technológia még nincs kész, pár dologgal azért jól állunk. Az első emberes expedíció lehetséges leszállóhelyének megtalálása érdekében ugyanis a NASA már hat évvel ezelőtt felhívást tett közzé.

"Meghatároztak különböző paramétereket. Az Egyenlítőtől nézve 50 fok Északra szélességben, és 50 fok Délre lehet. Nem lehet a leszállóhely két kilométernél magasabban a marsi “tengerszinttől”, azaz a nulla métertől. És azt kérték, hogy legyenek erőforrások, például vízjég a felszín alatt, amit elérhetnek az űrhajósok, hogy abból üzemanyagot és vizet nyerjenek. De egyéb nyersanyagot is találni kellett a közelben a bázis számára."

Körülbelül ötven javaslat érkezett a felhívásra, de a végleges döntés még nem született meg, további információkra is szükség van, amiben a legutóbb odaküldött rover is segíteni fog.

"A Perseverance által begyűjtött mintákat haza fogjuk hozni, és ezen már dolgozunk a NASA-ESA közös Mars Sample Return misszió keretein belül. Ez fontos, hiszen az emberes missziók előkészületeként tudni szeretnénk, hogy a Marson vannak-e egykori életre utaló nyomok, és akár a Jezero kráterben jelölhetik ki a bázis helyszínét. Lesz egy olyan egység, ahol növényeket fognak termeszteni. Erre már vannak kísérletek, hiszen a német űrügynökségnek van egy Éden nevű konténere az Antarktiszon, ahol növényeket növesztenek, azt figyelve, hogy melyik milyen sebességgel nő" - magyarázza Orgel Csilla.

A friss élelmiszereket majd az űrhajósoknak kell a helyszínen előállítaniuk. Ezenkívül azt tudjuk, hogy a Marson van vízjég, valamint olyan kristályok, amelyeknek a kristályszerkezetében van víz, így vizet is tudnánk kinyerni.

Sokak szerint a felszín alatti barlangokban lennénk biztonságban a sugárzástól. A National Geographic híres sorozata is erre épült, azonban a Marsi vulkánok - amelyek lávabarlangjairól szó van - jóval magasabbak a Földieknél. A legmagasabb vulkán meghaladja a 23 km-t is.

"Én a nehézséget abban látom, hogy hogyan megyünk le egyáltalán a felszín alá, és ha mondjuk 200-300 méter mély, akkor milyen technológiával járunk oda le? Ráadásul a felszínen szeretnénk vizsgálatokat végezni, és naponta kellene a felszínre felmenni."

"Az Európai Űrügynökségnek van egy projektje, ahol azt vizsgálják, hogy a Holdnak a felszíni anyagából, abból a finomszemcsés porból hogyan lehetne egy búrát nyomtatni 3D-ben a tényleges bázis köré a sugárzás ellen. Ez megvalósítható lehet a Marson is"

- véli Orgel Csilla.

A marsi légkör sűrűségét valamint a légnyomást körülbelül a mi sztratoszféránkhoz lehet hasonlítani, ahol az interkontinentális repülőgépek járnak. Itt a hőmérsékletben is nagyobbak a kilengések és eltérő a szél dinamikája is, bár a marsi légkört még senki nem tapasztalta meg. Az űrruhának kell majd szabályoznia a konstans hőmérsékletet, de ez a probléma már megoldott, hiszen a Nemzetközi Űrállomáson is szkafanderben javítják az állomást, akár 6-8 órán keresztül. A ruhának abban a 90 percben, amikor a Nap süti, a 300 Celsius fokot, valamint a sötétben a -200-at is el kell viselnie.

Űrhajós a világűrben eddig nem halt meg, induláskor és visszaérkezéskor történtek viszont balesetek. Pontosan nem tudjuk, mire gondolhatott Musk, amikor azt mondta, hogy "Ez egy nehéz és veszélyes utazás, ahonnan lehet, hogy nem térnek majd vissza élve."

"Talán a sugárzásra érti, mert ő nagyon bízik a saját technológiájában. Ha ő indítana embereket a Marsra, akkor a technológiában biztos lenne" - mondja erről Orgel Csilla.

Egy nemzetközi misszió valószínűleg mindent megtesz majd azért, hogy ne történjen tragédia, de kockázat nélkül egészen biztosan nem lehet elérni az emberiség egyik legnagyobb álmát, a Mars-utazást.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
New York a saját súlya miatt is süllyed, mert a rajta lévő felhőkarcolók annyira nehezek
Manhattan süllyed, körülötte a vízszint emelkedik, ez nem a legszerencsésebb kombináció. Mintha a jégkorszak következményei és a klímaváltozás nem volna elég baj.

Link másolása

A New York-i épületek súlya is hozzájárulhat a metropolisz süllyedéséhez, állítják kutatók. Ugyanakkor ennek más okai is lehetnek, például a bolygón végbemenő változások, és az utolsó, mintegy tízezer évvel ezelőtti jégkorszak következményei.

Ha sikerül megérteni, hogy a New Yorkhoz hasonló területek miért kerülnek egyre alacsonyabbra, az segíthet felbecsülni, hogy a jövőben mekkora ezeken az áradás kockázata a klímaváltozás miatt.

Az Atlanti-óceán észak-amerikai partvidékén a vízszint a globális átlagnál máris három-négyszer gyorsabban emelkedik.

„A tengerszint-emelkedés hamarosan áradási problémákat fog okozni New Yorkban és világszerte” – figyelmeztet a tanulmány vezető szerzője, Tom Parsons geofizikus.

A jégkorszak érdekes utóhatása

GPS-adatok szerint a város déli része, Lower Manhattan évente nagyjából 2,1 milliméterrel kerül lejjebb.

Ennek egyrészt természetes oka van. Az utolsó jégkorszak leghidegebb időszakában a bolygó nagy részét vastag jégtakaró fedte. A jégtáblák alatt lévő talaj süllyedni kezdett, ez azt jelentette, hogy a földtömegek szélei magasabbra kerültek. Miután a jég elolvadt, egy idő után ez utóbbi területek indultak süllyedésnek.

Egy korábbi kutatás szerint a keleti part mentén ez a jelenség 2100-ra akár 48-150 centiméteres süppedést is okozhat.

A süllyedésnek emellett a természetes oka mellett Parsons és csapata meg akarta vizsgálni a mesterséges okok, például az ember alkotta épületek lehetséges hatását is.

Parsonsnak akkor ugrott be az ötlet, amikor meglátogatta felesége családját Belgiumban 2019-ben.

„Az antwerpeni katedrális mellett volt a szállásunk, figyeltem az épület alapzatának hatalmas köveit, és azon töprengtem, hogy hogyan hozhatták ide ezeket nagy távolságokból, majd hogyan rakták őket össze, mint egy kis hegyet. Kíváncsi lettem arra, hogy ez milyen hatással lehet a kövek alatt húzódó talajra” – idézte fel az ötlet kipattanásának körülményeit.

A baj az, ha összeadódik

A megépítés után minden épület besüllyed egy kicsit a födbe, még azok is, amelyeket keményebb kövekre építenek. Azok, amelyeket puhább talajra emelnek, természetesen jobban.

A tudósok becslése szerint New York City öt kerületének több mint egymillió (pontosan 1.084.954) épülete összesen 762 milliárd kilogramm súlyú, és egy 778 négyzetkilométeres területen helyezkedik el.

Ezután számítógépes modellt fejlesztettek ki annak megállapítására, hogy ez a súly különféle talajviszonyok esetén miképpen süllyed.

Műholdfelvételekből az derült ki, hogy a város átlagosan évente 1-2 milliméterrel kerül lejjebb. Ez megegyezett azzal az adattal, amit a számítógépes modell jelzett a jégkorszak utáni természetes mozgás következményeként.

Bizonyos városrészek azonban az adatok szerint sokkal gyorsabban süppednek, mint mások. Ez feltehetően az épületek súlya miatt van, de nem zártak ki más lehetséges indokokat sem, amelyek egyelőre még ismeretlenek.

New York tehát átlagosan csupán egy picikét süllyed évente. Parsons ugyanakkor rámutatott, hogy eközben New York körül a tengerszint emelkedés évente 1-2 milliméteres, így aztán minden milliméternyi süppedés plusz egy évet jelent a tengerszintnél.

(Forrás: Live Science, Earth's Future)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
A földi élethez nélkülözhetetlen nyolc határértékből hetet már átlépett az emberiség
Veszélyes zónában van a földi élet. Már csak a légszennyezettség esetében nem léptük át a kritikus értéket.

Link másolása

Nyolc olyan határértéket tartanak számon a tudósok, melyek nélkülözhetetlenek az élet fenntartásához, ám ezek közül már hét esetében az emberiség átlépte a határt, írja a Nature. A több mint 40 szakértőből álló Az Earth Commission nemzetközi tudóscsoport által megállapított értékek azt mutatják, mennyire biztonságosak és méltányosak a földi élet feltételei.

A határértékek az éghajlatot, a légszennyezést, a műtrágyák túlzott használata miatti eredő foszfor- és nitrogénszennyezést, a felszín alatti vízkészleteket, a felszíni édesvizeket, a beépítetlen természetet, illetve a természetes és az ember építette környezetet vizsgálja. Ezek közül egyedül a légszennyezettség az, ahol még nem léptük át az egész bolygót figyelembe véve a küszöbértéket. Egyes területeken azonban már a levegő minőségének megítélése is a káros tartományba esik.

A tanulmányban kitérnek arra, hogy amennyiben a Föld évente orvosi vizsgálaton venne részt, a doktor most azt mondaná, hogy a bolygó annyira beteg, ami már a földlakók életét is érinti.

A tudósok túlnyomó többsége egyetért abban, hogy az éghajlatváltozás az ember hibája, mely elsősorban a bolygó erőforrásainak hatalmas mértékű fogyasztása miatt következett be. Több mint 88 ezer klímaváltozásról szóló tanulmány vizsgálata során arra jutottak, hogy ezek 99,9 százaléka az emberiséget teszi felelősség a globális felmelegedés miatt.

A tudóscsoport szerint „ugrásszerű fejlődésre lenne szükség annak megértésében, hogy a jog, a gazdaság, a technológia és a globális együttműködés” hogyan tudna együttesen egy biztonságosabb és boldogabb jövőt eredményezni. Az Earth Commission tagjai szerint a helyzet megmentése érdekében létfontosságú lenne a globális hőmérséklet-emelkedés 1,5 Celsius-fokra való korlátozása és a világ ökoszisztémáinak védelme.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Megölte emberi kezelőjét a mesterséges intelligencia vezérelte drón egy szimulációs gyakorlatban
A drón feladata az volt, hogy semmisítse meg az ellenség légvédelmi rendszerét, és mindenkit támadjon meg, aki akadályozni próbálja a misszió végrehajtásában.

Link másolása

Az amerikai hadsereg egyik szimulációs gyakorlata során a légierő mesterséges intelligencia által vezérelt drónja meggyilkolta az irányítóját, mert csak ezzel tudta biztosítani a misszió végrehajtását.

Az erről szóló információt Tucker ‘Cinco’ Hamilton ezredes, az amerikai légierő AI-tesztelésért és bevetésért felelős vezetője osztotta még májusban egy londoni szakmai konferencián.

Hamilton elmondása szerint a drón feladata az volt, hogy semmisítse meg az ellenség légvédelmi rendszerét, és támadjon meg bárkit, aki ezt megpróbálná megakadályozni.

A rendszert eredetileg úgy alakították ki, hogy az emberi kezelőé volt a döntő szó, a megerősítéses tanulás során a mesterséges intelligencia a megerősítést jelentő pontokat az ellenséges célpontok megsemmisítéséért kapta, amit az emberi kezelő többször is megakadályozott.

A drón ennek megfelelően végül arra a következtetésre jutott, hogy a kommunikációs torony ellen kell fordulnia, ahonnan a kezelője kommunikált vele.

Hamilton az eset ismertetésével arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy nem szabad túlzottan az MI-re bízni a gépeket a légierőnél.

(via 444, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Egy évig élnek egy iszapból nyomtatott 3D-s házban, hogy teszteljék, milyen lesz a Mars-expedíció
Gőzerővel folynak a holdutazáshoz és a Mars meghódításához szükséges NASA kísérletek, amelynek eredményei a Földön is hasznosak lehetnek.

Link másolása

A tervezett újabb holdutazások és a Mars felfedezése olyan területen is találkoznak, amelyre ma még kevesen gondolnak: az építkezés. Ha megvalósul az a ma még álomnak tűnő elképzelés, hogy településeket hozzunk létre bolygónkon kívül, akkor rendelkezni kell a helyszínen a szükséges anyagokkal. Nyilvánvalóan fel sem merül az a megoldás, hogy ezeket az anyagokat a Földről szállítsák a hozzánk univerzális méretekben „közeli”, de valójában mégis távoli bolygókra. Éppen ezért már megindult az utat lerövidítő, egyben költségkímélő módszerek tanulmányozása.

Az egyik lehetséges megoldásnak a 3D-s nyomtatású olvasztott regolit látszik – írja a WIRED.

A következő napokban egy négy fős csapat érkezik a NASA houstoni Johnson űrközpontjának hangárjába, ahol egy évet töltenek el egy 3D-s nyomtatású épületben. A Mars Dune Alpha nevet viselő, 157 m2 alapterületű épület iszapból készült, színe mint a Mars talaja, a lakóterén túl még orvosi szolgálat és konyhakert is van benne. A Big-Bjarke Ingels Group építette, a 3D-s nyomtatást pedig az Icon Technology végezte.

A benne folyó kísérletek középpontjában azok a fizikai és viselkedési-egészségügyi kihívások állnak, amelyekkel az embereknek szembe kell nézniük a hosszú távú űrtartózkodás során. Egyben ez az első olyan struktúra, amelyet a NASA Holdra és Marsra szánt autonóm építési technológia-projektjéhez (MMPACT) építettek.

Amikor az ember visszatér a Holdra az Artemis-program keretében, az űrhajósok kezdetben keringő űrállomásokon, holdkompokon, vagy pedig felfújható felszíni épületekben laknak. Az MMPACT csapata azonban hosszú távon fenntartható struktúrák építésére készül.

Hogy elkerüljék a Földről való anyagszállítást, amelyhez hatalmas rakéták és óriási mennyiségű üzemanyag kellene, a Holdon található regolitot előbb masszává alakítanák, amelyet 3D-vel vékony rétegeket vagy különböző alakzatokat nyomtatnának.

Az első ilyen Földön kívüli projektet 2027-re tervezik. A küldetés során egy markolóval felszerelt robotkart kapcsolnak majd egy holdkomp oldalára, ezzel az eszközzel bányásszák ki és halmozzák fel a regolitot. A későbbi missziók félautomata exkavátorokat és más gépeket használnak majd lakóházak, utak, üvegházak, erőművek és olyan robbanástól védő pajzsok építésére, amelyek körülveszik a rakétakilövőket.

A Holdon történő 3D-s nyomtatáshoz vezető első lépés lesz, hogy lézerekkel vagy mikrohullámokkal megolvasztják a regolitot – árulta el Jennifer Edmundson, az MMPACT-csapat vezetője. Aztán lehűtik, hogy a gázok elillanhassanak, különben az anyag tele lesz lyukakkal, mint a szivacs. Ezután már ki lehet nyomtatni a kívánt formákra. Azt még nem dolgozták ki, hogy miként lehet ezeket a darabokat összeállítani. Edmundson szerint a lehető legjobban automatizálni akarják az építkezést, de nem zárható ki az emberi beavatkozás a jövőben sem a karbantartásoknál és a javításoknál.

A csapat egyik nagy feladata, hogy miként változtassa a Hold regolitját olyan erős és tartós építőanyaggá, amely képes megvédeni az emberi életet. Gondot jelenthet például, hogy a regolit jeget tartalmaz, mivel az Artemis-missziók a Hold déli pólusának közelébe indulnak.

Ráadásul a NASA-nak nem állnak rendelkezésre nagy mennyiségben holdkőzetek, hogy kísérletezzenek velük, csupán az Apollo 16 által hozott mintákkal dolgozhatnak. Tehát az MMPACT-csapatnak saját szintetikus verzióikat kell elkészítenie.

Corky Clinton, a kutatás egyik irányítója felhívja a figyelmet arra, hogy nehéz építeni a regolit geokémiai tulajdonságaira és egyberakni az apró részeket, mert meteoritokkal és más égitestekkel való ütközésekből jöttek létre több mint 4 milliárd évvel ezelőtt.

Vannak más bizonytalansági tényezők is. A Holdon sokkal kisebb a gravitáció, akár 45 percig tartó holdrengések is elképzelhetők, a déli póluson napsütésben elérheti az 54 C fokot, éjszaka viszont lehet akár mínusz 240 C fok is.

A holdpor beivódhat a gépek illeszkedéseibe és leállíthatja a hardvereket. Az Apolló-missziók idején a regolit megrongálta az űrruhákat és a belélegzett portól az űrhajósoknál szénanátha-szerű tünetek jelentkeztek.

Ugyancsak kétségeket kelthet a Mars Dune Alpha esetében, hogy az ember még soha nem hozott Mars-talajmintát a Földre, így az Iconnak szimulálnia kellett ezt az anyagot, feltételezésekre hagyatkozva, például arra, hogy bazaltban gazdag.

A struktúra 3D-s nyomtatása egy hónapot vett igénybe. Ehhez egy óriási nyomtatókart használnak, amelyen egy fúvócső vonja ki egyenletesen a lávakrétát. A struktúra alaprajzának körvonalazásával kezdik, majd jönnek a rétegek és úgy építik felfelé, mint egy agyagedényt.

A Mars Dune Alpha az Icon által épített első olyan struktúra, amelyre 3D-s nyomtatott tetőt tettek. A tető oldalai úgy találkoznak az építmény tetején, mint két hullám az óceánban. A paneleket külön nyomtatták ki, majd hozzáadták a tetőszerkezethez.

Az Icon, amelynek 57,2 millió dolláros szerződése van a NASÁ-val a holdépítkezésekkel kapcsolatos kutatásokra és fejlesztésekre, olyan épületterveket rendelt, amelyek megvédhetnek egy négy fős csapatot a meteoritoktól, holdrengésektől, sugárzásoktól és a gyors hőmérséklet-változásoktól.

Közben vákuumkamrákban folynak a kísérletek a regolit megolvasztásával. Ezek a kamrák a Hold levegő nélküli körülményeit szimulálják, és egyben lehetőséget biztosítanak a kutatóknak, hogy teszteljék az extrém hőmérsékleteket. Ballard szerint láthatóan működnek a nagyobb mechanikai rendszerek és most megpróbálják egyensúlyba hozni az anyag erejét és merevségét.

Tesztelik az olvasztáshoz használt lézerek erejét, a hűtés időtartamát és a regolit geokémiai összetételét, amely változhat lelőhelyétől függően, mert a különböző alkotóelemeinek más és más az olvadási hőfoka. Jelenleg az MMPACT-csapat külön teszteli a lézeres és a mikrohullámos olvasztást, a tervek szerint idővel megkísérlik e két technológiát együtt alkalmazni.

A vákuumkamrában a 3D-s nyomtatással is kísérleteznek, először egy leszállópálya darabjaival. Ennél az infraktruktúránál fontos szempont, hogy az űrhajó által felkavart por ne tegyen kárt olyan fontos építményekben, mint a sugárzástól védő pajzsok, garázsok, utak, és hogy a porfelhő ne zavarja a leszállási körülményeket.

A Holdra és a Marsra szánt építkezési tervek hasznosak lehet a Földön is, például alternatívákat adhatnak a betonra, amelynek egyik alkotóeleme, a cement gyártása súlyosan környezetszennyező, a globális karbonlábnyom 8%-át jelenti.

Ugyanígy haszos lehet a földi építkezéseken az a tapasztalat, amit a 3D nyomtatások során megszereznek.

A kutatók olyan építőanyagon is dolgoznak, amelyben a holdbéli regolitot vegyítenék szarvasmarha-proteinnel, mert ennek súlya a beton tizede. Az anyagot tavaly nyáron a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén tesztelték először.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk