JÖVŐ

Elon Musk nem csak párbajra hívta Putyint, műholdjaival már előtte kesztyűt dobott az orosz elnök arcába

Musk lehetővé tette, hogy az ukránok használják a Starlink rendszerét, így a háború képeit akkor is eljuttathatják majd a világnak, ha elvágják őket az internettől.

Link másolása

„Benne vagy ebben a harcban?” - kérdezte Elon Musk Vlagyimir Putyintól, miután egy az egy elleni párbajra hívta ki az orosz elnököt a Twitteren.

Azt nem tudni, hogy a khívás eljutott-e Putyinig, de arról egész biztosan tudnak a Kremlben, hogy a világ leggazdagabb emberének Starlink nevű vállalkozása már beszállt a küzdelembe, méghozzá Ukrajna oldalán.

„Miközben Ön a Mars gyarmatosítására törekszik, Oroszország megpróbálja elfoglalni Ukrajnát! Amíg a rakétái sikeresen landolnak az űrből, az orosz rakéták ukrán civileket ölnek” - írta február 26-án Mihajlo Fedorov, Ukrajna miniszterelnök-helyettese Elon Musknak, majd azt kérte, hogy országa kaphasson Starlink-vevőállomásokat, és Musk azonnal igent mondott.

A Starlink műholdakon keresztül biztosít internetes kommunikációt, ha elkészül, akkor lefedi majd az egész bolygót. Jelenleg nagyjából 2000 műhold van már fenn, és ezzel máris Muské a világ legnagyobb műholdhálózata.

Ukrajnában az internet, és főként a közösségi platformok nagyon fontosak a háború szempontjából. Így tud kommunikálni velük Volodimir Zelenszkij, aki szinte naponta tart lelkesítő beszédeket. És így mutatják meg az orosz hadsereg által okozott emberi szenvedést a világnak. Egy-egy rakétatámadás vagy bombázás után már néhány perccel fent vannak a neten a romokról, túlélőkről és áldozatokról készült fotók és videók. Még a hetek óta körbevett, világtól elvágott nagyvárosokból, Mariupolból és Harkivból is időről-időre érkeznek sokkoló képek, megrázó felvételek, vagy épp kétségbeesett segélykérések.

Bár az oroszoknak nagyon jól jönne, nincs könnyű dolguk, amikor Ukrajnát megpróbálják elvágni az internettől. A legtöbb településen üvegszálas hálózatok, mobilhálózatok és különböző műholdas internetszolgáltatások is elérhetőek. Mivel az ország évek óta szembe kell, hogy nézzen orosz kibertámadásokkal, a hálózatot a lehető legellenállóbbá kellett tenni a támadásokkal szemben.

Ugyanakkor az infrastruktúra megsemmisítésére irányuló orosz erőfeszítések előbb-utóbb célt érhetnek, és az áramszolgáltatás megszakításával, valamint a távközlési központok, mobil adótornyok megsemmisítésével elvághatnak településeket az internettől.

A NetBlocks nevű, londoni székhelyű, az internetkimaradásokat világszerte nyomon követő szervezet szerint Dél-Ukrajna több nagyvárosában, köztük Herszonban és Mariupolban máris súlyos internet-kimaradások voltak az infrastruktúra és az áramellátás elleni támadások miatt.

Más területeken, például Harkivban és Kijevben azért szakadt meg hosszabb-rövidebb időre az internetkapcsolat, mert az orosz csapatok kibertámadásokat indítottak Ukrajnában.

A Starlink rendszere viszonylag egyszerűen működik. Az antenna (terminál) automatikusan csatlakozik a legközelebbi Starlink műholdhoz, ami ezután egy földi állomásra továbbítja a jelet. Ezeknek viszonylag közel kell lenniük, de szerencsére egy épp az Ukrajnával szomszédos Lengyelországban található. Bár a műholdas internetszolgáltatásoknál általában probléma a késleltetés, a Starlink műholdak alacsony Föld körüli pályán működnek, így a késleltetés ezredmásodpercekben, nem pedig másodpercekben mérhető.

Oleg Kutkov, akinek már volt terminálja, csak épp nem tudta használni, mert Ukrajna területén a szolgáltatás eddig nem volt elérhető, azt mondja, mindössze 10 másodpercet vett igénybe a csatlakozás, és elérte a 200 Mbps sebességet. A felhasználást ugyanakkor háborús körülmények között nehezíti, hogy a termináloknak tiszta rálátásra van szükségük az égboltra.

Alp Toker, a NetBlocks szakértője szerint a Starlink ezzel együtt is nagyon hasznos lehet például újságírók vagy ellenálló csoportok számára azzal, hogy személyes hotspotot hoz létre az eszköz közelében tartózkodó embereknek. A segítségével akkor is eljuttathatják információikat a nagyvilágnak, ha egyébként áramszünet van, és a hagyományos internetszolgáltatás már megszűnt.

„Még ha csak néhány kiválasztott is juthat hozzá ezekhez az eszközökhöz, az is sokkal jobb, mint az információ teljes hiánya" -

mondta a BBC-nek.

Ugyanakkor a projektnek több komoly kihívással is meg kell küzdenie Ukrajnában. Először is a vevőegységeket el kell juttatni azokra a helyekre, ahol a legnagyobb szükség van rájuk. Ez Kijevbe most még gond nélkül lehetséges, de az olyan körbezárt városokba, mint Mariupol és Harkiv, egyáltalán nem könnyű feladat.

Másodszor megvan az esélye, hogy az oroszok bemérik a Starlink-terminálok helyét, és légicsapásokat indítanak a felhasználók ellen. Erre maga Elon Musk figyelmeztetett egy tweetjében, de katonai szakértők sem tartják ezt kizártnak.

„Oroszországnak speciális repülőgépei vannak, nagyon széles gyűjtőterülettel. Az övék az Ukrajna feletti légtér” – mondta Josh Lospinoso a Vox-nak. "Már néhány pillanatnyi használat is elegendő ahhoz, hogy az orosz elektronikus hírszerző rendszerek háromszögeléssel megtalálják a légicsapás célpontját."

Alp Toker ugyanakkor úgy gondolja, hogy „bár van bizonyos kockázat, ha valakit például egy feje felett repülő drónon keresztül észlelnek”, a hétköznapi polgárok számára nagyobb kockázatot jelenthet, ha meg kell magyarázniuk, egyáltalán miért volt a birtokukban ilyen eszköz.

Oroszország emellett lecsaphat a Starlink műholdjaira is.

Tavaly novemberben már végrehajtottak egy olyan rakétakísérletet, amelynek célpontja az egyik saját műholdjuk volt a Wired szerint.

Az amerikaiak néhány nappal az orosz invázió előtt figyelmeztették is a műholdas cégeket arra, hogy adott esetben ők is célponttá válhatnak. Az oroszokat nemcsak az internetszolgáltatás aggaszthatja, hanem azok a műholdképek is, amelyekről nyomon követhetőek a katonai csapatmozgások Ukrajnában.

A Starlink műholdakon kívül jelenleg mintegy 50 műhold működik ebben a térségben. A kijevi kormány külön kérte a műholdakat üzemeltető magáncégektől az olyan műholdas felvételeket, amelyek segítenek az orosz csapatmozgások lekövetésében.

Mivel ebben az évszakban Ukrajna ege rendszerint felhős, különösen nagy az igény a radarfelvételeket készítő, és így a felhőkön is átlátó úgynevezett SAR-műholdak (Synthetic Aperture Radar) képeire.

„Nagy szükségünk van arra a lehetőségre, hogy láthassuk az orosz csapatok mozgását, különösen éjjel, amikor technológiánk vakok” – írta március 1-én Twitter-üzenetében Mihajlo Fedorov ukrán miniszterelnök-helyettes, majd rögtön 8 kereskedelmi műholdas cégtől kért SAR műholdfelvételeket.

Ugyancsak műholdkapcsolatokon keresztül irányítják a török Bayraktar cég bizonyos típusú katonai drónjait.

Mindezek miatt merült fel, hogy a kettős felhasználású, egyszerre katonai és civil célokra is felhasználható műholdakat üzemeltető kereskedelmi cégek esetleg belesodródhatnak a konfliktusba.

Elon Muskot és a Starlinket azonban a jelek szerint ez cseppet sem aggasztja.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk