JÖVŐ

Elon Musk már a Mars meghódítására készül, felgyorsítaná a Starship programot

Az akár 100 ember Marsra szállítására is képes űrhajót már javában tervezik.

Link másolása

Elon Musk nem szeret sokat ünnepelni. Alig egy héttel azután, hogy a SpaceX történelmi sikert aratott, amikor az első magáncégként küldött űrhajósokat a Nemzetközi Űrállomásra, Musk körlevelet küldött a mérnökeinek, amiben a Starship-program felgyorsítását sürgette.

A Starship egy olyan űrhajó kifejlesztését takarja, ami a tervek szerint akár 100 embert is szállíthat majd a Marsra, lehetővé téve ezzel Elon Musk legnagyobb álmát, a vörös bolygó meghódítását.

A Starshipet a mexikói határ közelében, Boca Chica városa mellett kezdték el megépíteni. A SpaceX 8000 alkalmazottjának többsége ugyan jelenleg a Los Angeles-i központban vagy Cape Canaveralban dolgozik, de Musk arra utalt az e-mail-jében, hogy sokakat áttelepítenek majd Boca Chicába, ahol már ma is a nap 24 órájában folyik a munka.

A Starship ötlete 2016-ban született meg, igaz, akkor még Bolygóközi Szállítórendszerként (Interplanetary Transport System - ITS) emlegették. Az űrhajót az elképzelések szerint egy Super Heavy nevű óriásrakétával lövik majd fel, a két eszköz együtt 120 méter magas lesz, ami új rekord lesz az űrhajózás történetében. Mind az űrhajót, mind a rakétát újrafelhasználhatónak szánják.

A 2011-ben alapított SpaceX-et kezdetben nem vette túl komolyan az űripar többi szereplője, de mára megkerülhetetlenné váltak.

A hét főt szállítani képes Crew Dragon kapszulájuk május 30-án jutott el a Nemzetközi Űrállomásra a szintén saját fejlesztésű Falcon 9 rakétával, amivel az elmúlt néhány évben már 85 küldetést hajtottak végre.

A NASA-val kötött szerződésük értelmében még több hasonló út vár a cég űrkabinjaira az ISS felé. Legközelebb augusztusban lövik fel a Crew-1-t, fedélzetén négy űrhajóssal.

De belevágnak az űrturizmusba is, és az első űrturisták egyike valószínűleg Tom Cruise lesz. A NASA ugyanis a közelmúltban bejelentette, hogy a Mission: Impossible-filmek sztárja lehet az első űrben forgatott mozifilm főszereplője. Az űrturizmus persze ma még megfizethetetlen a közönséges földi halandók számára, mivel jelenleg egy hely a Crew Dragonon 20 millió dollárba kerül.

Musk igazi célja azonban a Mars, és meggyőződése, hogy a Starshipnek döntő szerepe lesz abban, hogy embereket más bolygókra vigyen.

„A Starship a kulcsa annak, hogy az élet multplanetárissá váljon és hogy megvédjük a tudatosság fényét”

– írta nemrég a Twitter-oldalán.

Egyelőre ugyanakkor még nem sikerült kifejleszteni a használható Starship-prototípust. Hiába építettek belőlük gyors egymásutánban ötöt is, kipróbálva különböző újításokat, például a rozsdamentes acélból készült külső borítást, eddig mindegyik próbálkozás kudarca fulladt.

Muskot persze a kudarcok sohasem tántorították el a céljától, és azt már bebizonyította, hogy mérnökeivel olyasmiket is képes megvalósítani, amiket mások lehetetlennek tartanak.

Az általa megálmodott metán meghajtású űrhajó forradalmasíthatja az űrforgalmat, és segítségével lehetőség nyílhat sok ember utaztatására, valamint nagy tömegű teherszállításokra is.

A NASA komolyan veszi Muskot, amit az is bizonyít, hogy már a Starshipben gondolkodik a tervbe vett újabb Holdra szállás kapcsán.

Musk közben azon is ötletel, hogyan élhetnének az emberi kolóniák a Földtől 51 millió kilométerre lévő Marson. Ahhoz, hogy élhető legyen az emberek számára, fel kellene melegíteni, és erre Musk „gyors megoldást” javasol, azt, hogy robbantsanak fel termonukleáris bombákat a Mars két pólusán. Abból indul ki, hogy ily módon széndioxid szabadulna fel az atmoszférájában, ami által a levegő lélegezhetőbb lenne, egyúttal felolvasztaná a felszíni jeget.

Azonban sokan kételkednek e megoldás helyességében. 2019-ben a Nature Astronomy-ban jelent meg egy tanulmány, amely szerint az atomrobbantások hatalmas felhőket hoznának létre a Mars felett, ami miatt a bolygó még hidegebb lenne. Muskot azonban láthatóan nem aggasztják az ellenvélemények.

Az amerikai milliárdos egy 2013-as interjúban kifejezte vágyát, mely szerint „a Marson szeretne meghalni”, 2018-ban pedig úgy vélekedett, hogy 70% annak az esélye, hogy ő egy SpaceX űrhajóval eljusson a vörös bolygóra és a lehetséges utazás időpontját 2025-ben jelölte meg.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk