JÖVŐ

Elfelejtheted a Facebookot, ő nem felejt el téged

A közösségi oldal több millió vállalkozástól gyűjti folyamatosan a rólunk szóló adatokat, amiből mesés gazdagsághoz és óriási hatalomhoz jutott.
Fotó:Pixabay - szmo.hu
2021. szeptember 03.


Link másolása

Sokan már félnek letölteni bármilyen applikációt, vagy csatlakozni bármilyen csoporthoz, mert ugyan mindenütt folyamatosan hangsúlyozzák a magánszféra védelmét, a gyakorlat azt mutatja, hogy a modern ember „privacy”-ja vágyálom.

Elrettentő példaként egy kaliforniai ügyvédnő esetét hozza fel a Washington Post, aki

8 évvel ezelőtt csatlakozott a Facebookhoz, letöltötte a telefonjára is, de itt meg is állt a kapcsolatuk. Legalábbis ő így hihette, mivel nem gyűjtött ismerősöket, nem posztolt, nem lájkolt. Mégis a közösségi oldal megdöbbentő részleteket tudott a magánéletéről: például, hogy milyen márkájú fehérneműt hord, vagy hol veszi fel fizetési csekkjét.

Nem csoda, hogy egyre nagyobb az ellenérzés a nagy technológiai monopóliumokkal szemben. Augusztusban az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottság újabb pert indított a Facebook ellen a trösztellenes törvények megsértése miatt.

A Pew Research adatai szerint ma az amerikai felnőttek 69%-ának van Facebook-oldala. És Zuckerbergék tulajdona a második legnépszerűbb közösségi hálózat, az Instagram is, akárcsak a WhatsApp és a Messenger.

Minden képzeletet felülmúló digitális hatalomról van szó, amely több millió vállalkozást tudott meggyőzni arról, hogy az ő javára gyűjtögessenek információkat. És ez működik akkor is, ha valaki nem aktív FB-felhasználó.

A Facebook nyomkövető szoftverét üzleti partnerei beépítik alkalmazásaikba, honlapjaikba és a különböző programjaikba. Sokat elárul, hogy a 100 legnépszerűbb okostelefon-alkalmazás közül 61-ben fut az Facebook programja, ahogy a honlapok 25 százalékán is.

A Post újságírója kísérletképpen két hétre kiszállt a Facebookból és az Instagramból, és bár az applikációt a telefonján hagyta, nem kapcsolta be. Ennek ellenére megtudták róla, hogy mikor kapcsolta be a tévét otthon, mikor ment el hintaszéket vásárolni, és milyen weboldalakat olvasott.

A két hét alatt összesen 95 különböző applikáción keresztül követték őt nyomon.

A céghez intézett e-mailjére Emiliano Vasquez szóvivő úgy reagált, hogy a más alkalmazásoktól és honlapoktól származó adatok reklámcélú felhasználása már bevett szokás volt az iparágban a Facebook előtt is, és hogy eltökélt szándékuk tovább erősíteni a magánszféra védelmét célzó programjukat.

Pedig eddig nem épp ezen az úton jártak.

Először 2010 körül írt a szaksajtó arról, hogy a Facebook adatokat gyűjtő szoftvereket helyezett el más weboldalakon. Ezt azokba a widgetekbe tették, amelyekkel lájkolni vagy megosztani lehetett a tartalmakat. A cég már akkor próbálta eloszlatni az aggodalmakat, hogy az így kinyert adatokat nem az egyes emberek nyomonkövetésre, hanem kizárólag reklámcélokból használja fel.

A mobiltelefonos applikációk még inkább kedveztek a Facebooknak. Míg sok cég kereső sütikkel operált, amelyeket könnyedén lehetett blokkolni, a Facebook óriási előnyben volt a Facebook-profilokon önként megadott adatokkal, amelyeket össze tudott kapcsolni a máshonnan nyert információkkal.

Dina Srinivasan jogász szerint 2014-re világossá vált, hogy a közösségi hálózat gyakorlatilag monopol hatalommal rendelkezik a fogyasztók felett. Akkorra ugyanis megvásárolták korábbi riválisukat, az Instagramot, míg az ősellenség Google bezárta saját alternatív közösségi oldalát, az Orkutot.

Az üzleti monopólium rendszerint egyoldalú áremelésekhez vezet, csakhogy a Facebooknál ilyesmiről szó sincs, mivel ingyenes. Srinivasan szerint a Facebooknál az adatainkat kellene árként tekinteni. Ez ugyanis pénzben is mérhető: 2013-ban egy átlag amerikai adatai évi 19 dollárt értek a Facebook-reklámeladásokban, 2020-ban ez már évi 164 dollár volt.

Az adat hatalom. Akinek birtokában vannak mindenféle személyes információk, az képes manipulálni a gazdaságot, a társadalmat. "A Facebook bármire felhasználhatja az életünket"

– írja a Post.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET: