JÖVŐ

Egyedülálló, tölgyeseket regeneráló programban vesz részt az Ökológiai Kutatóközpont

230 év alatt a hazai tölgyesek összterülete kevesebb, mint a felére csökkent le, és a megmaradt állományok természetességi állapota is leromlott. Ezen segítenének most.

Link másolása

LIFE 4 Oak Forests névvel Natura 2000 tölgyesekben indított természetvédelmi illetve erdőkezelési projektet több szervezet. Komplex természetvédelmi szempontokra fókuszáló erdőkezelési útmutatót dolgoztak ki, amelyet három hazai tölgyesben, összesen mintegy 1500 hektáron, és olasz területeken mintegy 500 hektáron alkalmaznak.

A projektet az olaszországi Ente di gestione per i Parchi e la Biodiversità-Romagna (MAR) természetvédelmi szervezet koordinálásában együtt valósítják meg a Balaton-felvidéki, a Bükki, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóságok (NPI), a WWF Magyarország, az Érmelléki Természetvédelmi Többcélú Egyesület és az Ökológiai Kutatóközpont.

Az alternatív természetvédelmi erdőkezelési megközelítés a Natura 2000 tölgyes élőhelytípusok biodiverzitását hivatott visszaállítani.

"Közösségi jelentőségű tölgyes élőhelyek természetességi állapotának javítását, szerkezetének és fafajösszetételének gazdagítását végezzük, összesen 19 hazai és 5 olaszországi területen. Hazánkban négy Natura 2000 tölgyes élőhelytípus található meg: a Pannon gyertyános-tölgyesek, a Pannon cseres-tölgyesek, a Pannon molyhos tölgyesek és az Euro-szibériai erdősztyepp-tölgyesek. Az olasz partnernél a keleti-fehér tölgyesekben folyik az élőhelyet fejlesztő munka." - mondja Frank Tamás, a Life 4Oak Forests szakmai koordinátora, az Ökológiai Kutatóközpont munkatársa.

A tölgyesek Európa meghatározó erdőtípusai. Termőhelyük elsősorban az emberi tevékenység által intenzíven érintett zónában található, a középhegységekben, dombvidéken, valamint a síkságokon. Regenerációjukra azért van szükség, mert ezeken a területeken az emberi tájhasználat következtében a tölgyesek kiterjedése jelentősen lecsökkent.

Az intenzív erdőhasználat miatt ráadásul a megmaradt állományok természetességi állapota is leromlott.

Az Ökológiai Kutatóközpont Ökológiai és Botanikai Intézete által végzett kutatás szerint

a mai Magyarország területén 230 év alatt - a projektben is érintett – négy hazai tölgyes élőhelytípus összterülete kevesebb, mint a felére csökkent le.

A projektbe bevont tölgyes élőhelyek korábban mind gazdálkodás vagy más, emberi használat alatt álltak. A tölgyfa fája ugyanis nagyon jól használható ipari alapanyag, és jó tűzifa, amit hosszú évszázadok óta kitermelünk és felhasználunk. Ez is hozzájárult a tölgyesek fogyásához, a meglévők szerkezetének egyszerűsödéséhez, továbbá fajkészletük csökkenéséhez, amely így a bennük élő életközösségek elszegényedéséhez vezetett.

A projekt valószínűleg a világ egyik legösszetettebb tölgyes élőhelyeken folyó természetvédelmi erdőkezelési kísérlete.

A munka terepszemlével kezdődött, ahol a szakemberek bejárták a kiválasztott erdőterületeket. Ez alapján elkészült a kezelési koncepció, amelyet alapállapot-felmérés pontosított. Eközben a kutatók az egész világon alig fennmaradt, idős természetes tölgyesek szerkezetét és fajössszetételét leíró nemzetközi szakirodalom adatait is feldolgozták, ami a munka referenciájául szolgál.

A beavatkozások célja a nagyobb méretű fák, vagy ritkább fafajok megsegítése, mikroélőhelyek létrehozása. Ennek érdekében az élő fák egy kis részét meggyűrűzik (álló holtfát készítenek belőlük), vagy földre döntik (fekvő holtfákat és facsonkokat kialakítva), és úgynevezett lékeket hoznak létre.

"Amikor lékeket alakítunk ki az erdőben, a lombkorona egyenletes záródását megnyitjuk, ezzel több fényt juttatunk be az aljnövényzet számára."

- magyarázza Frank Tamás. A biológiai sokféleség fejlesztése és megőrzése érdekében kezelt őshonos fák ottmaradnak holtfaként az erdőben. A különböző holtfa-típusok speciális életközösségeknek nyújtanak életteret.

"A lék kialakítása során 10-20 faegyedből különböző típusú holtfát készítünk. Ezáltal több élőlénycsoportnak is kedvező létfeltételeket nyújtunk, például az egyenletesen zárt erdőre jellemző szegényesebb madár- és rovarfaj összetételt gazdagítjuk a lékekhez kötődő más fajok megtelepedésének biztosításával. A lékekben megjelenhetnek a cserjék is, amelyek virágzásukkal további rovarokat vonzanak, de itt az idősebb fák utódainak túlélésére is nagyobb az esély, amelyek biztosítják majd a következő generációt."

A fekvő holtfa az erdei biodiverzitás megőrzésében nélkülözhetetlen szerepe mellett védi is az erdőt, például akadályozza a talajeróziót.

"A fekvő holtfák mellett fölhalmozódott avar és talaj visszatartja, lassítja a csapadékból keletkezett, a lejtős területen megindult vizeket, így megfogja a lemosott talajréteget.” - mondja a szakértő.

A természetes erdő változatos összetételű növényzetével együtt hozzájárul, hogy a víz a meredekebb területen is hosszabb idő alatt jusson el a vízfolyásig. Így csökkenti az árvízveszélyt is.

Az erdőszerkezet változatosságának növelése mellett olyan hiányzó elegyfafajokkal is gazdagítják a tölgyes élőhelyeket, amelyek a természetes tölgyesekben megtalálhatóak lennének. Ezen fajok vagy viszonylag ritkák, vagy csak nehezen tudnának maguktól visszatelepülni. Ilyenek például a berkenyék, vagy más vadgyümölcsök.

Magyarországon közel 2 millió hektár erdő van, ennek mintegy 15%-a valamilyen Natura 2000-es tölgyes élőhelytípusba sorolható.

Az összes hazai erdőterület 5-6 millió tonna üvegházhatású gázt köt meg, a kibocsátásunk azonban 77 millió tonna fölött van.

A biológiai sokféleség fejlesztése és megőrzése érdekében indított program ezen gázok megkötésében is segíthet.

"Ha változatosabb szerkezetű és fajgazdagabb egy erdő, - tehát van benne cserjeszint és több fafaj, - több üvegházhatású gázt köthet meg és tárolhat el. Szemben azzal a faállománnyal, amelyben csak dominószerűen sorban állnak a fák." - mondja Frank Tamás.

A projekt eredményeképpen a szakemberek szeretnének olyan ajánlásokat megfogalmazni, amelyek a többi Natura 2000 tölgyes állapotában is javulást hozhatnak.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk