JÖVŐ
A Rovatból

Egy átlagos magyar 4,3 hónappal rövidebb ideig él a túl magas szálló por koncentráció miatt


Link másolása

Számos tudós figyelmeztet a COVID-19 levegőben történő terjedésének lehetőségére, különösen beltéri környezetben, ezen belül is főként ott, ahol zsúfoltság van és nem megfelelő a szellőzés. Az Egészségügyi Világszervezet is elismerte, hogy a cseppfertőzés mellett nem zárható ki a rövid hatótávolságú, aeroszol részecskékkel (pl. szálló por) történő terjedés, különösen beltéri helyeken. Ugyanakkor a kültéri levegőszennyezés szerepe a koronavírus terjedésében egyelőre sokkal kevésbé ismert, és további kutatásokra van szükség ennek tisztázására.

Habár egyre több adat áll rendelkezésre a világ minden pontjáról és egyre több elemzés erősíti meg a koronavírus és a légszennyezettség összefüggéseit, az EEA jelentése hangsúlyozza, hogy az eddigi tanulmányok több szempontból is korlátoltak (például idő- és térbeli kiterjedés, az összes közrejátszó tényező feltérképezésnek bizonytalansága, a halálozási adatok hiányosságai). Ezért a levegőszennyezés és a COVID-19 fertőzések súlyossága közötti ok-okozati összefüggés pontos leírására további epidemiológiai kutatásokra van szükség.

Az elmúlt évtizedben egyébként kimutathatóan javult Európa levegőminősége, aminek köszönhetően csökkent a légszennyezéssel összefüggő korai elhalálozások száma is. Azonban a légszennyezés továbbra is jelentősen károsítja az európai lakosság egészségét: a Chicagói Egyetemen kidolgozott levegőminőségi mutató szerint,

egy átlagos európai 3 hónappal, egy átlagos magyar pedig 4,3 hónappal rövidebb ideig él a túl magas szálló por koncentráció miatt.

Az EEA értékelése szerint a magas szálló por koncentráció (PM2.5, vagyis a 2,5 μm-nél kisebb átmérőjű részecskék) 2018-ban mintegy 417 000 idő előtti halálozást okozott 41 európai országban. E halálesetek közül mintegy 379 000 az EU 28 tagállamában történt. Ezzel párhuzamosan, az EU28-ban mintegy 54 000 korai elhalálozás tulajdonítható a nitrogén-dioxidnak (NO2), és 19 400 a felszínközeli ózonnak (O3). (A három számadat különálló becslés, és a számokat a kétszeres számbavétel elkerülése érdekében nem szabad összeadni.)

Jó hír azonban, hogy 2018-ban 2009-hez képest mintegy 13%-kal kevesebben haltak meg idő előtt a finomszemcsés szálló por (PM2.5) okozta szennyezés következtében, míg a nitrogén-dioxid vonatkozásában a csökkenés még nagyobb mértékű. A korai halálesetek száma nagyjából a felére (54%-kal) esett vissza az elmúlt évtizedben. Ezzel szemben a felszínközeli ózon koncentrációja 24%-kal nőtt az EU28-ban a 2009-es értékhez képest. Ez a viszonylag nagy növekedés ezen két konkrét év között a jelentés szerint annak tudható be, hogy 2018 nyarának átlagnál magasabb hőmérsékletei valószínűleg erősen megemelték az ózon koncentrációt (a napfényes, meleg és szélcsendes időjárási viszonyok kedveznek a felszínközeli ózon képződésének).

Az EEA adatai azt bizonyítják, hogy a jobb levegőminőségbe való beruházás valamennyi európai polgár egészségének és termelékenységének a javulását szolgálja. Azok a szakpolitikák és intézkedések, amelyek összhangban állnak Európa szennyezőanyag-mentességi célkitűzéseivel, hosszabb és egészségesebb életet és ellenállóbb társadalmakat eredményeznek

– nyilatkozta Hans Bruyninckx, az EEA ügyvezető igazgatója a jelentés kapcsán. Az EEA szerint az uniós, nemzeti és helyi szakpolitikáknak, valamint a kulcsfontosságú ágazatokban végrehajtott kibocsátás-csökkentéseknek köszönhető a levegőminőség javulása Európa-szerte.

Az elmúlt évtizedben jelentősen csökkent a közlekedésből származó legfontosabb légszennyező anyagok, például a nitrogén-dioxid kibocsátása annak ellenére, hogy nőtt a mobilitási igény.

Az energiaellátásból származó szennyezőanyag-kibocsátás szintén jelentősen csökkent, viszont az épületek és a mezőgazdasági szektorból származó kibocsátások csökkentése terén lassú az előrelépés. Független szakértők szerint ahhoz, hogy a levegőminőséget tovább lehessen javítani, az uniós határétékek hatékonyabb betartatása mellett számos légszennyező esetében szigorúbb határértékeket kellene bevezetni az Egészségügyi Világszervezet ajánlásával összhangban.

Emellett azt is fontos megjegyezni, hogy a levegőminőség javulásában jelentős régiós különbségek mutatkoznak. Szálló por tekintetében nagyon gyakran Kelet-Európát egy markáns szmogfüggöny választja el Nyugattól. Ez pedig meglátszik az elhalálozási statisztikákban is, vagyis míg Nyugat-Európa nagy részén 20-30%-kal csökkent a szálló por miatti korai elhalálozások száma az elmúlt évtizedben, addig Kelet-Európában csekély változás volt tapasztalható.

Magyarországon alig javult a helyzet a szálló por miatti korai elhalálozások tekintetében (de a többi légszennyezővel sem állunk jobban).

Hazánkban a szálló por kibocsátás 80%-áért a háztartási szilárdtüzelés felelős, míg az EU átlag mindössze 41%. Vagyis a magyarországi légszennyezettség legfőbb oka a sok rossz energiahatékonyságú épület, és a nem megfelelő tüzelőanyagok használata a tüzeléssel kapcsolatos ismeretek és/vagy pénz hiányában. Mindez pedig szorosan kötődik az energiaszegénység problémájához. A Habitat for Humanity Magyarország az alábbi videóban ismerteti az energiaszegénység fogalmát, és felhívja a figyelmet:

ha tiszta levegőt szeretnénk, megfizethető energiára van szükség.

Jelenleg Magyarországon a Habitat for Humanity szerint mintegy 1 millió embert érint az energiaszegénység. Energiaszegénynek nevezik azokat, akik nem képesek megfizetni a fűtés vagy más, alapvető energiaszolgáltatások tisztességes életminőséghez szükséges szintjét. Ezt a háztartások alacsony jövedelme, az energiahordozók magas ára, illetve a lakások jellege, állapota, felszereltsége és energiahatékonysági jellemzői okozzák.

Ezért a szálló por okozta légszennyezést hazánkban csak úgy lehet csökkenteni számottevően, ha célzott támogatások széles körben biztosítják a korszerűbb, kevésbé szennyező fűtési módokra való áttérést, valamint a lakások felújítását, energiahatékonyságának javítását, hőszigetelését.

Nem mellesleg ezek az intézkedések jelentős megtakarításokat is eredményeznének mind a háztartások számára (az energiahatékony otthon kevesebbet költ fűtésre és hűtésre), mind pedig az országos szintű egészségügyi kiadások tekintetében. Utóbbit nemrég az Európai Népegészségügyi Szövetség (EPHA) jelentése számszerűsítette: a légszennyezéshez köthető egészségügyi ellátással, a bekövetkező betegségek miatt kiesett munkanapokkal és a halálesetekkel kapcsolatos költségek Budapesten évente összesen mintegy 1200 milliárd forintra rúgnak, az egy főre jutó kiadás pedig mintegy 677 ezer forint.

A közlekedésből eredő kibocsátások visszaszorítására is számtalan lehetőség lenne, de ehhez a várospolitika személetváltására lenne szükség. Ahogy azt a COVID-19 miatti alacsonyabb forgalom és ideiglenes közlekedés-szervezési megoldások (pl. ideiglenes kerékpárutak) sikere is mutatja szerte a világban, a városi közlekedési szokások már kis mértékű átalakításával is pozitív változásokat lehet elérni.

Ahhoz, hogy a világjárvány idején tapasztalt tisztább levegő „az új normálissá” váljon, a belsőégésű motorral hajtott közlekedés csökkentésére, a nulla kibocsátású alternatív közlekedési eszközök használatának ösztönzésére, az ezt támogató infrastrukturális átalakításokra, valamint az elöregedett gépjárműpark lecserélését ösztönző programokra van szükség.

Ehhez jó lehetőséget teremte(né)nek a COVID-19 miatti zöld gazdaságösztönző csomagok is, valamint az Európai Zöld Megállapodás, melynek fontos része a szennyezőanyag-mentességi uniós cselekvési terv (Zero Pollution Action Plan).

A világjárvány miatti korlátozásokhoz kötődő levegőminőség-ingadozások jól érzékeltetik az életmódunk és a minket fenntartó természetes rendszerek – többek között a légkör – épsége közötti összefüggéseket. Egyrészt szemmel láthatóvá vált azt, hogy mennyire „hozzászoktunk” a szennyezett levegőhöz, ezért szinte élményszámba ment az, hogy megélénkül az élővilág a városban, normális a látótávolság és tiszta levegőt lélegzünk be.

Másrészt az is egyre bizonyosabbá válik: bármennyire is hozzászoktunk ahhoz, hogy a légszennyezettség civilizációnk velejárója, az emberi szervezet soha nem lesz képes hozzászokni, és hosszú távon megbetegedésekkel válaszol erre a környezeti stresszhatásra. A koronavírusra való nagyobb fogékonyság valószínűsége pedig csak egy a légszennyezettség egészségügyi hatásai közül. Azonban ahogy más szektorok esetében, úgy a világjárvány és az abból fakadó társadalmi-gazdasági felfordulás ezen a téren is lehetővé teszi, hogy olyan változtatásokat vezessünk be, amelyek egészségügyi, gazdasági, éghajlati, környezeti és életminőségi szempontból is pozitív irányba mutatnak.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
New York a saját súlya miatt is süllyed, mert a rajta lévő felhőkarcolók annyira nehezek
Manhattan süllyed, körülötte a vízszint emelkedik, ez nem a legszerencsésebb kombináció. Mintha a jégkorszak következményei és a klímaváltozás nem volna elég baj.

Link másolása

A New York-i épületek súlya is hozzájárulhat a metropolisz süllyedéséhez, állítják kutatók. Ugyanakkor ennek más okai is lehetnek, például a bolygón végbemenő változások, és az utolsó, mintegy tízezer évvel ezelőtti jégkorszak következményei.

Ha sikerül megérteni, hogy a New Yorkhoz hasonló területek miért kerülnek egyre alacsonyabbra, az segíthet felbecsülni, hogy a jövőben mekkora ezeken az áradás kockázata a klímaváltozás miatt.

Az Atlanti-óceán észak-amerikai partvidékén a vízszint a globális átlagnál máris három-négyszer gyorsabban emelkedik.

„A tengerszint-emelkedés hamarosan áradási problémákat fog okozni New Yorkban és világszerte” – figyelmeztet a tanulmány vezető szerzője, Tom Parsons geofizikus.

A jégkorszak érdekes utóhatása

GPS-adatok szerint a város déli része, Lower Manhattan évente nagyjából 2,1 milliméterrel kerül lejjebb.

Ennek egyrészt természetes oka van. Az utolsó jégkorszak leghidegebb időszakában a bolygó nagy részét vastag jégtakaró fedte. A jégtáblák alatt lévő talaj süllyedni kezdett, ez azt jelentette, hogy a földtömegek szélei magasabbra kerültek. Miután a jég elolvadt, egy idő után ez utóbbi területek indultak süllyedésnek.

Egy korábbi kutatás szerint a keleti part mentén ez a jelenség 2100-ra akár 48-150 centiméteres süppedést is okozhat.

A süllyedésnek emellett a természetes oka mellett Parsons és csapata meg akarta vizsgálni a mesterséges okok, például az ember alkotta épületek lehetséges hatását is.

Parsonsnak akkor ugrott be az ötlet, amikor meglátogatta felesége családját Belgiumban 2019-ben.

„Az antwerpeni katedrális mellett volt a szállásunk, figyeltem az épület alapzatának hatalmas köveit, és azon töprengtem, hogy hogyan hozhatták ide ezeket nagy távolságokból, majd hogyan rakták őket össze, mint egy kis hegyet. Kíváncsi lettem arra, hogy ez milyen hatással lehet a kövek alatt húzódó talajra” – idézte fel az ötlet kipattanásának körülményeit.

A baj az, ha összeadódik

A megépítés után minden épület besüllyed egy kicsit a födbe, még azok is, amelyeket keményebb kövekre építenek. Azok, amelyeket puhább talajra emelnek, természetesen jobban.

A tudósok becslése szerint New York City öt kerületének több mint egymillió (pontosan 1.084.954) épülete összesen 762 milliárd kilogramm súlyú, és egy 778 négyzetkilométeres területen helyezkedik el.

Ezután számítógépes modellt fejlesztettek ki annak megállapítására, hogy ez a súly különféle talajviszonyok esetén miképpen süllyed.

Műholdfelvételekből az derült ki, hogy a város átlagosan évente 1-2 milliméterrel kerül lejjebb. Ez megegyezett azzal az adattal, amit a számítógépes modell jelzett a jégkorszak utáni természetes mozgás következményeként.

Bizonyos városrészek azonban az adatok szerint sokkal gyorsabban süppednek, mint mások. Ez feltehetően az épületek súlya miatt van, de nem zártak ki más lehetséges indokokat sem, amelyek egyelőre még ismeretlenek.

New York tehát átlagosan csupán egy picikét süllyed évente. Parsons ugyanakkor rámutatott, hogy eközben New York körül a tengerszint emelkedés évente 1-2 milliméteres, így aztán minden milliméternyi süppedés plusz egy évet jelent a tengerszintnél.

(Forrás: Live Science, Earth's Future)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
A földi élethez nélkülözhetetlen nyolc határértékből hetet már átlépett az emberiség
Veszélyes zónában van a földi élet. Már csak a légszennyezettség esetében nem léptük át a kritikus értéket.

Link másolása

Nyolc olyan határértéket tartanak számon a tudósok, melyek nélkülözhetetlenek az élet fenntartásához, ám ezek közül már hét esetében az emberiség átlépte a határt, írja a Nature. A több mint 40 szakértőből álló Az Earth Commission nemzetközi tudóscsoport által megállapított értékek azt mutatják, mennyire biztonságosak és méltányosak a földi élet feltételei.

A határértékek az éghajlatot, a légszennyezést, a műtrágyák túlzott használata miatti eredő foszfor- és nitrogénszennyezést, a felszín alatti vízkészleteket, a felszíni édesvizeket, a beépítetlen természetet, illetve a természetes és az ember építette környezetet vizsgálja. Ezek közül egyedül a légszennyezettség az, ahol még nem léptük át az egész bolygót figyelembe véve a küszöbértéket. Egyes területeken azonban már a levegő minőségének megítélése is a káros tartományba esik.

A tanulmányban kitérnek arra, hogy amennyiben a Föld évente orvosi vizsgálaton venne részt, a doktor most azt mondaná, hogy a bolygó annyira beteg, ami már a földlakók életét is érinti.

A tudósok túlnyomó többsége egyetért abban, hogy az éghajlatváltozás az ember hibája, mely elsősorban a bolygó erőforrásainak hatalmas mértékű fogyasztása miatt következett be. Több mint 88 ezer klímaváltozásról szóló tanulmány vizsgálata során arra jutottak, hogy ezek 99,9 százaléka az emberiséget teszi felelősség a globális felmelegedés miatt.

A tudóscsoport szerint „ugrásszerű fejlődésre lenne szükség annak megértésében, hogy a jog, a gazdaság, a technológia és a globális együttműködés” hogyan tudna együttesen egy biztonságosabb és boldogabb jövőt eredményezni. Az Earth Commission tagjai szerint a helyzet megmentése érdekében létfontosságú lenne a globális hőmérséklet-emelkedés 1,5 Celsius-fokra való korlátozása és a világ ökoszisztémáinak védelme.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Megölte emberi kezelőjét a mesterséges intelligencia vezérelte drón egy szimulációs gyakorlatban
A drón feladata az volt, hogy semmisítse meg az ellenség légvédelmi rendszerét, és mindenkit támadjon meg, aki akadályozni próbálja a misszió végrehajtásában.

Link másolása

Az amerikai hadsereg egyik szimulációs gyakorlata során a légierő mesterséges intelligencia által vezérelt drónja meggyilkolta az irányítóját, mert csak ezzel tudta biztosítani a misszió végrehajtását.

Az erről szóló információt Tucker ‘Cinco’ Hamilton ezredes, az amerikai légierő AI-tesztelésért és bevetésért felelős vezetője osztotta még májusban egy londoni szakmai konferencián.

Hamilton elmondása szerint a drón feladata az volt, hogy semmisítse meg az ellenség légvédelmi rendszerét, és támadjon meg bárkit, aki ezt megpróbálná megakadályozni.

A rendszert eredetileg úgy alakították ki, hogy az emberi kezelőé volt a döntő szó, a megerősítéses tanulás során a mesterséges intelligencia a megerősítést jelentő pontokat az ellenséges célpontok megsemmisítéséért kapta, amit az emberi kezelő többször is megakadályozott.

A drón ennek megfelelően végül arra a következtetésre jutott, hogy a kommunikációs torony ellen kell fordulnia, ahonnan a kezelője kommunikált vele.

Hamilton az eset ismertetésével arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy nem szabad túlzottan az MI-re bízni a gépeket a légierőnél.

(via 444, Guardian)


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Egy évig élnek egy iszapból nyomtatott 3D-s házban, hogy teszteljék, milyen lesz a Mars-expedíció
Gőzerővel folynak a holdutazáshoz és a Mars meghódításához szükséges NASA kísérletek, amelynek eredményei a Földön is hasznosak lehetnek.

Link másolása

A tervezett újabb holdutazások és a Mars felfedezése olyan területen is találkoznak, amelyre ma még kevesen gondolnak: az építkezés. Ha megvalósul az a ma még álomnak tűnő elképzelés, hogy településeket hozzunk létre bolygónkon kívül, akkor rendelkezni kell a helyszínen a szükséges anyagokkal. Nyilvánvalóan fel sem merül az a megoldás, hogy ezeket az anyagokat a Földről szállítsák a hozzánk univerzális méretekben „közeli”, de valójában mégis távoli bolygókra. Éppen ezért már megindult az utat lerövidítő, egyben költségkímélő módszerek tanulmányozása.

Az egyik lehetséges megoldásnak a 3D-s nyomtatású olvasztott regolit látszik – írja a WIRED.

A következő napokban egy négy fős csapat érkezik a NASA houstoni Johnson űrközpontjának hangárjába, ahol egy évet töltenek el egy 3D-s nyomtatású épületben. A Mars Dune Alpha nevet viselő, 157 m2 alapterületű épület iszapból készült, színe mint a Mars talaja, a lakóterén túl még orvosi szolgálat és konyhakert is van benne. A Big-Bjarke Ingels Group építette, a 3D-s nyomtatást pedig az Icon Technology végezte.

A benne folyó kísérletek középpontjában azok a fizikai és viselkedési-egészségügyi kihívások állnak, amelyekkel az embereknek szembe kell nézniük a hosszú távú űrtartózkodás során. Egyben ez az első olyan struktúra, amelyet a NASA Holdra és Marsra szánt autonóm építési technológia-projektjéhez (MMPACT) építettek.

Amikor az ember visszatér a Holdra az Artemis-program keretében, az űrhajósok kezdetben keringő űrállomásokon, holdkompokon, vagy pedig felfújható felszíni épületekben laknak. Az MMPACT csapata azonban hosszú távon fenntartható struktúrák építésére készül.

Hogy elkerüljék a Földről való anyagszállítást, amelyhez hatalmas rakéták és óriási mennyiségű üzemanyag kellene, a Holdon található regolitot előbb masszává alakítanák, amelyet 3D-vel vékony rétegeket vagy különböző alakzatokat nyomtatnának.

Az első ilyen Földön kívüli projektet 2027-re tervezik. A küldetés során egy markolóval felszerelt robotkart kapcsolnak majd egy holdkomp oldalára, ezzel az eszközzel bányásszák ki és halmozzák fel a regolitot. A későbbi missziók félautomata exkavátorokat és más gépeket használnak majd lakóházak, utak, üvegházak, erőművek és olyan robbanástól védő pajzsok építésére, amelyek körülveszik a rakétakilövőket.

A Holdon történő 3D-s nyomtatáshoz vezető első lépés lesz, hogy lézerekkel vagy mikrohullámokkal megolvasztják a regolitot – árulta el Jennifer Edmundson, az MMPACT-csapat vezetője. Aztán lehűtik, hogy a gázok elillanhassanak, különben az anyag tele lesz lyukakkal, mint a szivacs. Ezután már ki lehet nyomtatni a kívánt formákra. Azt még nem dolgozták ki, hogy miként lehet ezeket a darabokat összeállítani. Edmundson szerint a lehető legjobban automatizálni akarják az építkezést, de nem zárható ki az emberi beavatkozás a jövőben sem a karbantartásoknál és a javításoknál.

A csapat egyik nagy feladata, hogy miként változtassa a Hold regolitját olyan erős és tartós építőanyaggá, amely képes megvédeni az emberi életet. Gondot jelenthet például, hogy a regolit jeget tartalmaz, mivel az Artemis-missziók a Hold déli pólusának közelébe indulnak.

Ráadásul a NASA-nak nem állnak rendelkezésre nagy mennyiségben holdkőzetek, hogy kísérletezzenek velük, csupán az Apollo 16 által hozott mintákkal dolgozhatnak. Tehát az MMPACT-csapatnak saját szintetikus verzióikat kell elkészítenie.

Corky Clinton, a kutatás egyik irányítója felhívja a figyelmet arra, hogy nehéz építeni a regolit geokémiai tulajdonságaira és egyberakni az apró részeket, mert meteoritokkal és más égitestekkel való ütközésekből jöttek létre több mint 4 milliárd évvel ezelőtt.

Vannak más bizonytalansági tényezők is. A Holdon sokkal kisebb a gravitáció, akár 45 percig tartó holdrengések is elképzelhetők, a déli póluson napsütésben elérheti az 54 C fokot, éjszaka viszont lehet akár mínusz 240 C fok is.

A holdpor beivódhat a gépek illeszkedéseibe és leállíthatja a hardvereket. Az Apolló-missziók idején a regolit megrongálta az űrruhákat és a belélegzett portól az űrhajósoknál szénanátha-szerű tünetek jelentkeztek.

Ugyancsak kétségeket kelthet a Mars Dune Alpha esetében, hogy az ember még soha nem hozott Mars-talajmintát a Földre, így az Iconnak szimulálnia kellett ezt az anyagot, feltételezésekre hagyatkozva, például arra, hogy bazaltban gazdag.

A struktúra 3D-s nyomtatása egy hónapot vett igénybe. Ehhez egy óriási nyomtatókart használnak, amelyen egy fúvócső vonja ki egyenletesen a lávakrétát. A struktúra alaprajzának körvonalazásával kezdik, majd jönnek a rétegek és úgy építik felfelé, mint egy agyagedényt.

A Mars Dune Alpha az Icon által épített első olyan struktúra, amelyre 3D-s nyomtatott tetőt tettek. A tető oldalai úgy találkoznak az építmény tetején, mint két hullám az óceánban. A paneleket külön nyomtatták ki, majd hozzáadták a tetőszerkezethez.

Az Icon, amelynek 57,2 millió dolláros szerződése van a NASÁ-val a holdépítkezésekkel kapcsolatos kutatásokra és fejlesztésekre, olyan épületterveket rendelt, amelyek megvédhetnek egy négy fős csapatot a meteoritoktól, holdrengésektől, sugárzásoktól és a gyors hőmérséklet-változásoktól.

Közben vákuumkamrákban folynak a kísérletek a regolit megolvasztásával. Ezek a kamrák a Hold levegő nélküli körülményeit szimulálják, és egyben lehetőséget biztosítanak a kutatóknak, hogy teszteljék az extrém hőmérsékleteket. Ballard szerint láthatóan működnek a nagyobb mechanikai rendszerek és most megpróbálják egyensúlyba hozni az anyag erejét és merevségét.

Tesztelik az olvasztáshoz használt lézerek erejét, a hűtés időtartamát és a regolit geokémiai összetételét, amely változhat lelőhelyétől függően, mert a különböző alkotóelemeinek más és más az olvadási hőfoka. Jelenleg az MMPACT-csapat külön teszteli a lézeres és a mikrohullámos olvasztást, a tervek szerint idővel megkísérlik e két technológiát együtt alkalmazni.

A vákuumkamrában a 3D-s nyomtatással is kísérleteznek, először egy leszállópálya darabjaival. Ennél az infraktruktúránál fontos szempont, hogy az űrhajó által felkavart por ne tegyen kárt olyan fontos építményekben, mint a sugárzástól védő pajzsok, garázsok, utak, és hogy a porfelhő ne zavarja a leszállási körülményeket.

A Holdra és a Marsra szánt építkezési tervek hasznosak lehet a Földön is, például alternatívákat adhatnak a betonra, amelynek egyik alkotóeleme, a cement gyártása súlyosan környezetszennyező, a globális karbonlábnyom 8%-át jelenti.

Ugyanígy haszos lehet a földi építkezéseken az a tapasztalat, amit a 3D nyomtatások során megszereznek.

A kutatók olyan építőanyagon is dolgoznak, amelyben a holdbéli regolitot vegyítenék szarvasmarha-proteinnel, mert ennek súlya a beton tizede. Az anyagot tavaly nyáron a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén tesztelték először.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk