JÖVŐ

Bármilyen egyszerhasználatos műanyagot le tud bontani egy magyar fejlesztésű baktérium-koktél

A Poliloop baktériumai egy átlagos műanyag szőlőtartót körülbelül öt-hat hét alatt bontanak le. A startup most a tömeges alkalmazáshoz keres partnereket.

Link másolása

Július elsejétől több műanyag eszközt betiltottak. Többek között ilyenek az egyszer használatos műanyag evőeszközök és tányérok, de a boltokban nem találjuk meg többé a könnyű műanyag zacskókat sem, mivel azokból csak a biológiailag lebomló lesz forgalomba hozható. Minden valószínűséggel az élelmiszereket is érinteni fogja az új szabályozás, hiszen a csomagolásokhoz használt nejlonok díja is emelkedik. A korlátozásokra szükség van, hiszen hatalmas műanyagterhelés éri környezetünket.

Tengereink és óceánjaink a legveszélyeztetettebbek. Sokat hallani azokról a szemétszigetekről, amelyek nagyrészt műanyagokból állnak. Ezek a napfény ibolyántúli sugárzásának hatására fokozatosan darabolódnak, bomlásuk során mérgező anyagok keletkeznek, amelyek károsítják a vizet és annak élővilágát. A felhalmozódott szemétszigeteknél az állatok más veszélyeknek is ki vannak téve, mivel a hulladékot a tengeri állatok összetéveszthetik a táplálékkal. Nem egyszer találtak már olyan elpusztult bálnát, amelynek a gyomra a mi műanyag hulladékunkkal volt tele.

"Öt hatalmas, kontinens méretű szemétsziget úszik az óceánokon jelenleg. A műanyagok jellemzően darabolódnak, amely nagyrészben az UV sugárzásnak köszönhető, de a hullámok mozgása, a sós víz, valamint a savasodás is hatással van a folyamatra, ami által bekerülnek az ökoszisztémába, mert a kisebb állatok megeszik ezeket a parányi darabokat, majd őket elfogyasztják a nagyobb halak, a lánc végén pedig ott az ember"

- magyarázza Madaras Liz, biomérnök, a Poliloop ügyvezetője.

A műanyagok elődjét 1912-ben német vegyészek állították elő, majd az ipari forradalommal a hatvanas évekre tehető a tömeggyártás beindulása. Európában 25,8 millió tonna műanyag hulladék keletkezik évente, egyes becslések szerint 2050-re 12 milliárd tonna műanyag végzi majd a természetben. Felmerül a kérdés, hogy ha ilyen tömegben kezdünk el egy mesterségesen előállított anyagot legyártani, akkor miért nem gondoltunk előbb ennek lebontására is?

"Létrehoztunk egy olyan anyagot, ami ellenáll a természet hatásainak, így nincs a természetben olyan anyag, amely képes lenne azt lebontani" - mondja a kutató.

"Több, mint 8 milliárd tonnát gyártottunk le belőle, amelyből a legtöbb egyszerhasználatos. A népesség növekedésével a műanyaghasználat is növekszik, így amennyiben lennének is technológiák a megsemmisítésére, egyszerűen több műanyag keletkezik, mint amennyit kezelni tudunk. Fontos azonban megemlíteni, hogy a műanyagokat valamiért létrehoztuk. Ha mindent üvegben szállítanánk, akkor a nehezebb súlynak köszönhetően több szén-dioxidot is bocsátanánk ki.”

“Sok műanyag azért van forgalomban, hogy biztonságosan szállítható legyen a termék, ami benne van, illetve a műanyag védőfelszerelések megvédenek minket és élelmiszerünket a különböző patogénektől, aminek a Covid alatt is nagy hasznát vettük."

Ahogy Madaras Liz fogalmaz, bizonyos műanyag termékek hozzájárultak más területek megsegítéséhez is. Például a házak szigetelése csökkenti az ökológiai lábnyomot.

Az új szabályok megjelenésével a műanyagszennyezésért felelős gyártóknak fizetniük is kell. A leginkább újrahasznosított műanyagnak ma a PET palackok tekinthetőek, ezeket egyre nagyobb százalékban kell majd újrafeldolgozott műanyagból készíteni, de ez sem bővíthető a végtelenségig.

"Csak bizonyos százalékban lehet újrahasznosított műanyagot adni a műanyaghoz, mert megbomlik a struktúrája, hogyha túl sok régi műanyagot kevernek bele."

"Nagyon sok gyártóval beszéltünk, akik nagyon szeretnének újrahasznosítani, de küszködnek azzal a problémával, hogyha több újrahasznosított műanyagot tesznek a műanyagba, akkor nem tudnak megfelelni a biztonságtechnikai előírásoknak."

Bizonyos műanyagfajtáknál, amikor 20%-nál több műanyagot kevernek az új műanyaghoz, a szerkezeti tulajdonságok megváltoznak, ennek következményeként pedig elkezdhet repedezni az anyag. Ennek kiküszöbölésével valószínűleg több gyár érdeklődne az újrahasznosítás iránt, jelenleg azonban nem áll rendelkezésükre olyan technika, amely akár a hatalmas szemétszigeteket, akár a folyamatosan keletkező növekvő műanyaghulladék-mennyiséget képes lenne teljes mértékben felszámolni, pedig az igény óriási rá.

2020-ban a Madaras Liz és Lévay Krisztina által vezetett startup cég, a Poliloop olyan baktériumkoktéllal állt elő, amely bármilyen egyszerhasználatos műanyagot le tud bontani.

"Tipikusan az az ember vagyok, aki a banánokról leszedi a cédulát és úgy dobja a szelektív kukába. Sokként ért, amikor rájöttem, hogy ennek még a töredékét sem hasznosítják újra. A koncepció, hogy a műanyagokat próbáljuk meg a természetbe beintegrálni, vagy próbáljuk meg őket biodegradálni, ahogy bármilyen természetes anyagot. A mi baktérium-koktélunk egy átlagos műanyag szőlőtartót körülbelül öt-hat hét alatt bont le teljesen. A koktél hasonlóan működik bármilyen komposztáló közeghez, a baktériumok megeszik a műanyagot, azért, hogy növekedni tudjanak."

A baktériumoknak van egy elhalálozási idejük, de folyamatosan keletkeznek újak, hiszen osztódnak.

A két magyar kutatónő több mint kétszáz komponensre tesztelte az általuk feltalált koktélt. Nem tudnak káros melléktermékről, de folyamatosan analizálják a vizsgálatok során keletkező végtermékeket, hogy az mikorműanyagot se tartalmazzon.

"2021-re körülbelül 150 millió tonna hulladék halmozódott fel az óceánjainkban. Muszáj felszámolni ezeket a szigeteket, és leállni ekkora tömegű szemét generálásával, mielőtt a bolygó összes élőlénye belefulladna a műanyagba" - mondja Madaras Liz.

"Partnerekre lesz szükségünk, mert mi egy technológiai cég vagyunk. Azt, hogy ezt pontosan hogyan tudnánk ekkora mennyiségű műanyagra alkalmazni, azt a leendő partnerekkel kell majd kitalálnunk."

# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk