„Azt látom, hogy elképesztő szürkeállománnyal rendelkezünk mi, magyarok”
A MyFarm és a Brancsközösség alapítója Kövesdi Gábor, aki Hartán élt gyermekkorában, majd Kalocsára járt gimnáziumba, később pedig a Corvinus Egyetem marketing és sportmenedzser szakát végezte el. Dolgozott az FHB Banknál, az Otthontérkép projekten, az Indexnél, majd 2018-tól kezdve vállalkozónak állt. Saját bevallása szerint mindig is az online marketing érdekelte a legjobban, és nem tagadja: mindene a vidék. Nem csoda, hogy Kolbásztöltő csapatépítő és Parasztreggeli ételkiszállító vállalkozásuk is van. Mindezek mellett a sportot, a „szerelmét” sem hanyagolta el, hiszen létrehozta az Országos 11-es rúgó Bajnokságot is. Aztán megszületett a MyFarm ötlete, amely mára franchise-zá nőtte ki magát. Leányfalun él feleségével és másfél éves kislányával, de hetente látogat el Hartára, mert soha nem felejti el gyökereit.
– A vidéki kötődésed értem, de hogyan lett mindebből közösségi gondolkodás?
– Alapvetően fiatal gazda vagyok és a fő motivációm az volt, hogy ne csak egy szűk kör kaphasson támogatást, hanem minél többen hozzájuthassanak. Volt csalódásom a támogatások terén, és ekkor fogalmazódott meg bennem, hogy olyan közösségi projektet szeretnék létrehozni, amelyben a támogató és a támogatott egyén, szervezet vagy közösség kölcsönösen fejlődik, épül és közben érték is teremtődik. Ebből született a MyFarm. Közösségi kertekről beszélünk és közösségi finanszírozásról.
Hozzáteszem Apukám is ebben a cipőben járt, mire sikerült meggyőznöm, hogy ebben a közösségben fél évre, évre előre láthatja a biztos jövedelmét. A koncepció az, hogy a MyFarm előfizetők gyakorlatilag egy kis földterületet bérelnek, amin egy tapasztalt és elkötelezett gazda termeli meg a vegyszermentes szezonális javakat, amelyeket aztán a vevők asztalára szállítanak heti vagy havi rendszerességgel. A kert működése és a kiszállítás teljesen transzparens, 0-24-es kamerával követhetőek az események, zárt Facebook csoportban osztanak meg minden információt, illetve bevonják bizonyos döntésekbe az előfizetőket. Sőt, a megtermelt zöldségek legalább 10%-át automatikusan eljuttatják a rászorulóknak. Mára országszerte 6 MyFarm kert működik, Hartán kívül Nagyrédén, Demjénben, Ópusztaszeren, Hajdúhadházán és Szentmártonkátán. 2021-ben 5000 m2-en termeltek 20+ tonna zöldséget és két szabadtartású tyúkudvarban 20+ ezer tojást. A családi gazdaságok létrejöttét és a minél több adomány megteremtését a MyFarm Gazda nonprofit Alapítványunk végzi, mintegy negyven emberrel. A 2022-es közöségi kert-előregisztráció egyébként már elindult.
– Ezen sikeren felbuzdulva jött a Brancs Startup?
– Igen, mert azt látom, hogy elképesztő szürkeállománnyal rendelkezünk mi magyarok, hihetetlen mennyiségű ötletünk van. Ekkor született meg az a gondolat, hogy akkor egy olyan online platformot hozzunk össze, amilyen még nem volt hazánkban.
Mindenkinek a tervét nem tudjuk majd megvalósítani, mert önmagában az, hogy van egy jó kiindulási pont, még kevés. Van is egy startup-mondás: Az ötlet nem elegendő, ahhoz tenni, cselekedni és megvalósítani is kell. Azoknak, akiknek a termékei felkerülnek a platformra, segítünk sikeresen eladni a magyar piacon, méghozzá hatékonyan. Az ötlet nem elegendő, ahhoz tenni, cselekedni és megvalósítani is kell. Azok, akiknek a termékei/szolgáltatásai felkerülnek a platformra, segítünk sikeresen eladni a magyar piacon, elsősorban az online marketingben szerzett tapasztalatunkkal. Az online tér napjainkban egyre jobban erősödik, ezért az időzítést is tökéletesnek tartjuk. Azt nem mondom, hogy köszönhetően a Covidnak, de sajnos így van, mert emiatt több az online rendelés, a házhoz szállítás és a bankkártyás fizetés.
– Említenél néhány példát, hogy eddig milyen ötletekkel kerestek fel titeket?
– Rengeteg érkezett, kiemelek jópárat.
– Bárki jelentkezhet?
– Jelentkezhet, aki csak szeretne. A feltétel, hogy legyen realitása az ötletnek. Ehhez adunk szakmai tanácsadást, alapsegítséget. Van egy adatlapunk, amelyben 15-20 kérdésünk van, és ha ezeket ki tudja tölteni alapos átgondoltsággal, akkor már indulhat is a kampány – majd a piac eldönti, mindek van relevanciája. A lényeg, hogy a vevőket ki kell szolgálni, méghozzá jó színvonalon, mi tulajdonképpen a lehetőséget, a kezdőlöketet adjuk meg. A Brancsközösség tagjainak azt biztosítjuk, hogy úgy vághatnak bele a vállalkozásuk felépítésébe, vagy új értéket teremtő projektjébe, hogy a vevők már azelőtt vásárolnak, hogy termék lesz a tervekből.