Amikor a Nokia még cellulózt gyártott – híres márkanevek bizarr története
Egyes cégek egyszerűen az alapítójuk nevét viselik, mások valamilyen szójátékból vagy rövidítésből állnak. De sok, ma már teljes mértékben megszokottnak számító cég vagy márka nevének kimondottan érdekes, néha már-már bizarr története van. A Listverse összegyűjtött néhányat.
Volkswagen
A Vokswagen azt jelenti „népautó”, nem véletlenül. A nácik egyik fő ígérete az volt, hogy törődnek az átlag polgárokkal is. Az autótartás csak a felső tízezer kiváltsága volt, ezért Hitler akart egy olyan autót, amely mindenki számára elérhető. Az első modell neve KdF volt (Kraft durch Freude – Az erő öröme), és 1938-ban gyártották.
Nokia
A Nokia nem telefongyártóként indult. A cég eredetileg egy papírmalomból állt, amit 1865-ben alapított Fredrik Idestam Finnországban. Fredrik meg volt győződve róla, hogy a cellulózra hamarosan óriási kereslet lesz, ezért felállított egy második papírmalmot is Nokianvirta-folyó mentén, és ez adta az ötletet, hogy Nokiának nevezze a vállalatot.
A Nokia később más területekre is átterjeszkedett, mint a gumiipar, erdőgazdálkodás vagy olyan elektromos eszközök gyártása, mint a kábelek és generátorok. Telekommunikációval a 80-as években kezdtek foglalkozni.
Cadillac
A Cadillac luxus márka az 1658-ban született Antoine Laumet de La Mothe Cadillac francia felfedezőről-katonáról kapta a nevét.
Antoine nem volt valami népszerű fickó: gyakran hazudott magáról, és közismert volt mennyire rosszindulatú. Harcolt az irokéz indiánokkal, és XIV. Lajos engedélyével megalapított a Detroit-erődöt, amelyből később Detroit lett. Miután a Cadillac cég Detoritban kezdte működését, logikusnak tűnik, hogy a város alapítójáról nevezték el.
Asus
A cég honlapja szerint az Asus név a Pegasusból ered, a görög mitológia repülőlova után. A rossznyelvek szerint a névválasztás valódi oka, hogy a cég neve mindig az abc felsorolások elején legyen.
Sharp
Japán legnagyobb elektronikai gyártó cégének neve egyáltalán nem kapcsolódik az elektronikához. Minden Hayakawa Tokujival kezdődött 1915-ben, aki 21 évesen feltalálta a mechanikus ceruzát. A szabadalmat „Ever-Ready Sharp Pencil”, azaz „mindig hegyes ceruza” néven adta be. A cége neve azért lett Sharp (hegyes), hogy tükrözze a ceruzák hegyességét.
Tokuji szép bevételt szedett a ceruzákból, de az 1923-as kantói földrengés lerombolta a gyárat. Eladta a ceruza jogait, hogy rendezze az adósságait, és Oszakába költözött, ahol hamarosan áttért inkább a rádiógyártásra. 1981-ben bekövetkezett halálakor a Sharp vezető márkának számított már az elektronika piacon.
Volvo
A Volvo neve latinul azt jelenti, „Forgok”. Bár a név illik az autóhoz, eredetileg egészen más jellegű terméket jelölt: golyóscsapágyat. A svéd cég 1915 és 1924 között gyártott csapágyakat az AB SKF leányvállalataként, mielőtt áttértek volna az autógyártásra.
American Express
Bár talán senki sem tartja furcsának, hogy a gyors fizetési eszközt így nevezik, a cég eredetileg egész mással foglalkozott. Csomagkézbesítő szolgálat volt, amelyet 1850-ben alapítottak a posta megbízhatatlansága miatt.
A cég alapítói hamar rájöttek, hogy a legtöbb profitot a bankok közti szállítások hoznak, és egyre több banki megbízást vállaltak, mígnem végül ők maguk is átnyergeltek a banki szolgáltatásokra.
Bluetooth
A bluetooth Harald Blatand viking király nevéből ered. A Blatand név szó szerinti fordítása ugyanis „Bluetooth” (kék fog), és már annak is saját története van. Harald királyt ugyanis egy elhalt fog kínozta, amely a korabeli krónikák szerint elkékült. A király híres volt arról, hogy képes volt erőszakmentes kommunikációt kialakítani a felek között, ezért nagyszerű példaképnek számított az egyre fejlődő kommunikációs technikák világában.
Maga a logo a Kékfog nevét jelölő viking rúnák kombinálása.