JÖVŐ

Állatokat tanulmányoztak a drónrajok irányításához magyar kutatók - sok helyen felfigyeltek rájuk

Az ELTE kutatóinak egymással kommunikáló drónjai számos területen lehetnének hasznosak, a csomagküldéstől a határvédelemig.

Link másolása

Kiosztották az ELTE Innovatív Kutatója díjat, amelyet idén az egyetem egy olyan kutatócsoportnak adott a Biológiai Fizika tanszéken, akik az élőlények csoportos mozgására alapozva egymással kommunikáló drónrajokat építettek. A kutatócsoport tagjai több tucat drónt képesek egyszerre reptetni, ami rekordnak számít a világon. Az utóbbi évek eredményeiről a Science Robotics és a Royal Society Interface folyóirat is címlapon számolt be.

"Mára jól menő vállalkozássá nőtte ki magát, de maga a kutatás 2009-ben kezdődött, amikor Vicsek Tamás kutató egy öt éves pályázat keretében támogatást nyert ennek létrehozására. Ekkor kezdtük el a Biológiai Fizikai tanszéken állatok csoportos mozgását vizsgálni, és az eredményeket később robotokra szerettük volna alkalmazni" - meséli Vásárhelyi Gábor, az ELTE Biológiai Fizika tanszék tudományos főmunkatársa, a Collmot Kft. egyetemi spinoff cég ügyvezetője.

A kutatók az élőlények teljes spektrumát próbálták lefedni. Kamerák segítségével figyelték meg az állatok szociális életét. "A tanszéken készítettünk miniatűr GPS modulokat, amelyeket galambcsapatokra helyeztünk el, azt figyelve, hogyan repülnek együtt. De voltak laboratóriumban sejtes élőlényvizsgálatok is, és vadlócsapatok vonulási irányát is elemeztük drónok segítségével."

Az eredmények megmutatták, hogyan kell irányítani egy csapatot, illetve milyen vezérelvek és dinamika alapján lehet jól kontrollálni egy sok egyedből álló rendszert.

"Azt láttuk, hogy a nagy egyedszámú csapatoknál - mint a seregélyeknél, vagy a rovarok között, - nincsenek kőbe vésett személyes hierarchikus viszonyok. Ott mindenkinek azonos szerepe van, és mindenki azonos módon reagál a többiekre. Minél kisebb a csoport, annál kiszámíthatóbban jelennek meg a hierarchia-viszonyok."

A vizsgált 30 fős galambcsapatoknál a dominanciától független, egyértelmű viszonyokat fedeztek fel a kutatók.

"A földön domináns, a táplálékot elsőnek megszerző galamb szerepe teljesen más is lehet a levegőben. Ha repülés közben jobbra fordul, nem biztos, hogy követi őt a csapat. Azt a madarat követik, amelyik jól tud repülni és navigálni.

"Megfigyeléseink alapján olyan állatok is tisztában vannak a csoport tagjainak képességeivel, amelyekről korábban nem gondoltuk volna."

A magyar kutatók által galamboknál feltérképezett hierarchikus viszonyokat a rangos Nature magazin is publikálta. Nem minden állapcsoportra volt azonban jellemző az általánosan kimutatható tendencia.

"Vizsgáltunk 28 patkányt is 11 hónapig, és legnagyobb meglepetésünkre egészen egyedi és az emberre is nagyon jellemző sokféleség uralkodik közöttük. Náluk nagyon nehéz fekete-fehér igazságokat kimutatni. Hatékonyabban működik együtt a csoport, ha például labirintusban kell valamit megkeresni, de a szociális életre vonatkozóan sokszínűek. Van olyan vezéregyed, aki befogadja a hierarchia legalján lévő patkányt, és azzal jóban van, de a sorban fölötte elhelyezkedővel már nincs jóban. Azt láttuk, hogy jobban oda kell figyelni rájuk, mert okos, intelligens élőlények" - mondja Vásárhelyi Gábor.

A kutatók csapatrendszer-modellezését leginkább a galamboknál egyénileg mért navigációs képességek segítették. Elvitték őket messzire, azt figyelve, hogy mennyire egyenes úton és mennyi idő alatt találnak haza.

"Voltak olyan egyedek, amelyek ügyesebben navigálva találtak haza, és azt láttuk, hogy a csapat is őket követi repülés alatt. Ezen elvek feltérképezése után kezdtünk el drónokkal foglalkozni, hogy a valóságban is be tudjuk bizonyítani, hogy a megfigyeléseink működő modellek."

Az ELTE kutatói azt tervezték, hogy mesterséges eszközökön demonstrálják az élőlények modellezéséből megfigyelt elveket. Kezdetben kisméretű hajókkal próbálkoztak egy medencében, de hamar váltottak.

"A drónok megjelenése mindent megváltoztatott. Azonnal lecsaptunk rájuk. A legutóbbi publikációnk ötvennél is több drón együttműködéséről szólt, ami világrekord. Egyetlen videót láttunk eddig, nevezetesen a US Air Force-nak a reklámját, ahol a miénknél nagyobb, száz egyedes autonóm flotta szerepel, de ennek a fejlesztésnek a részleteiről - velünk ellentétben - nem sokat árulnak el."

Vannak ugyan előre programozott, több ezer drónt számláló show-k, de ott az egyes drónok nem kommunikálnak egymással.

"A mi flottánk drónjai wifi hálózaton adatcsomagokat kapnak egymástól, így nyomon tudják követni egymást. Tudják, hogy ki-hol van, milyen sebességgel megy, mit szeretne csinálni. Ezen információk alapján képesek összehangolni a mozgásukat."

A kutatócsoport tagjai céget is alapítottak, és első körben a szórakoztatóiparba léptek be a flottával. Egy kész szoftvert is kifejlesztettek, amely képes egy ilyen flottát irányítani.

"Nagyon várjuk, hogy a piac érettebb legyen arra, hogy merjen autonóm flottát alkalmazni. Elméletben akár automatizált csomagküldő szolgálatként, katasztrófavédelmi feladatokat ellátó egységként, de kamerával felszerelve határőrségként is működhetne egy ilyen flotta" - mondják.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk