JÖVŐ

A világhírű Nature folyóiratcsalád is a magyar fejlesztésű rákterápiás szoftverről ír

A kutatásvezető Dr. Peták István szerint a következő tíz évben újabb legalább kétszáz gyógyszer fejlesztésére van lehetőség, így a betegek 70-80%-ának hatásos kezelést lehetne biztosítani.

Link másolása

Egyedülálló magyar orvosi szoftver eredményeit publikálta a Nature tudományos folyóiratcsalád Precíziós Onkológia kiadványa.

Amint arról már korábban beszámoltunk, az új típusú orvosi eszközt a világon elsőként fejlesztette ki az Oncompass Medicine. Dr. Peták István és csapata egy olyan módszert dolgoztak ki mesterséges intelligencia segitségével, amely a beteg daganatában található egyedi génhibák alapján segít kiválasztani a személyre szabott legmegfelelőbb gyógyszert.

Jelenleg a daganatos megbetegedésnél az orvos abból indul ki, hogy az adott daganat típusnál a rendelkezésre álló gyógyszerek hány százalékban járhatnak sikerrel a statisztikák alapján.

A daganat azonban a betegség kifejlődése a testben, de nem az okozója, mert a rákos megbetegedések hátterében többnyire génhibák húzódnak meg.

"Minden betegben 3-4-5 génhiba kombinációja vezet a daganatos megbetegedéshez. Annak a vizsgálata, hogy egy adott génhibánál melyik a legjobb terápiás döntés, sokszor nagyon nehéz. Mivel sokféle ritka mutáció van, a legtöbb betegnek van ritka, szinte teljesen egyedi mutációja, ezért van szükség személyre szabott terépiára, amire keressük a módszereket.”

A DDA (digital drug-assignment) a lehetséges kezelési lehetőségeket rangsorolja. Gyógyszereket keres, amelyek olyan gyógyszercélpontra képesek hatni a sejtekben, amelyek több olyan génnel állnak kapcsolatban, amelyek a daganatot okozzák.

“A gépet mi tanítottuk, mert ha a kezdetekkor magától tanul, az lassabb lett volna. Több ezer tudományos közleményben elérhető összefüggés információját tápláltuk bele, majd leprogramoztuk az egészet egy szoftverbe, amit regisztráltunk az Unióban, mint orvosi eszközt."

A Nature-ben közölt – klinikai adatokon végzett – vizsgálat kimutatta, hogy azok a gyógyszerek, amelyeket a szoftver nagy valószínűséggel hatásosnak jelölt, a valóságban is nagyobb eséllyel bizonyultak hatásosnak. Ez azt igazolta, hogy a módszer jól működik, mivel javítja az eddig használt, manuális gyógyszerkiválasztáson alapuló döntéseket.

A tudományos közlemények figyelemfelkeltő hatását mérő Altmetric jelentése szerint az Oncompass kutatóinak tanulmánya pár nappal a Nature-ben közölt megjelenés után jelenleg a top 6% között van, a több mint 18 millió valaha mért tudományos közlemény hatásával összehasonlítva.

"Több mint öt évvel ezelőtt vágtunk neki a személyre szabott kezelést megtervező módszernek. Már nagyon régóta várta a világ, hogy mesterséges intelligenciát sikerüljön felhasználni orvosi terápiás döntések javításában. Már be kellett következnie az orvostudomány történetében, hogy belépjünk a digitális korba."

A szoftver az azonos mutáció mintázatokra ugyanazt a gyógyszert fogja javasolni. A DDA teljesen új típusú orvosi eszköznek számít a világon a daganatos megbetegedésben szenvedők kezelésére, ugyanis a páciens daganatában található egyedi génhibakombinációk alapján segít kiválasztani a legmegfelelőbb célzott gyógyszert.

“Az orvosoknak azért volt eddig nehéz dolguk, mert 600 gén 6 millió mutációja fordulhat elő, amely minden betegben egyedi molekuláris hátterű rákos megbetegedést okozhat. A kezelés kiválasztásában pedig egyre kevésbé az a kérdés, hogy milyen daganata van a betegnek, mint az, hogy melyik génhiba okozta.”

Statisztikák alapján nagyon nehéz megmondani, hogy az adott páciensnek melyik lenne a legmegfelelőbb a törzskönyvezett gyógyszerekből illetve a terápiás lehetőségek közül. A személyre szabott kezelésekhez szükséges molekuláris diagnosztikai vizsgálatok ma már széles körben elérhetők.

A részletes molekuláris profilvizsgálatokat – ahol beazonosítják, hogy kinél pontosan mely gének meghibásodása okozta a daganatot –, már évek óta alkalmazza az onkológia. Ez alapján lehet egyes esetekben megjósolni, hogy egy adott betegnél hatásos lesz-e az adott terápia, vagy nem. Egyesével kutatni a mutációk lehetőségét azonban szinte lehetetlen, ezért volt szükség a világszinten is egyedülálló gépre.

“Az is felvetődhet, hogy a gép olyan gyógyszert javasol, ami nem a hibás génekre hat, hanem egy olyan génre, amelyik kapcsolatban áll egyszerre több hibás génnel, így egyetlen célpont gátlásával egyszerre több hibás gén kóros hatását tudjuk kikapcsolni."

Jelenleg több mint száz célzott gyógyszer van forgalomban rákos megbetegedések ellen, de a jövőben ez a szám csak nőni fog.

"Ez már nem science fiction, hanem a mindennnapi gyakorlat. A végső cél az, hogy a gépbe betáplált információk alapján a gép a százféle hatóanyagból összetegyen nekünk egy gyógyszert vagy kezelést, amire személyre szabottan nekünk szükségünk van. Ez persze még a jövő, hiszen a gyógyszerek alakalmazását a törzskönyvük szabályozza, illetve a kezelési protokolokat nemzetközi ajánlások mentén alakítják ki az orvosok. Azonban már most sok olyan helyzet van, amikor több törzskönyvezett terápiás lehetőség közűl választhat az orvos. Ilyenkor a döntésben már most is hasznos lehet az új módszer. A cél, hogy mindent megtegyünk azért, hogy minél előbb a megfelelő gyógyszert kapja a beteg, illetve, hogy a rengeteg mellékhatástól illetve szenvedéstől kíméljük meg a pácienst. Ez a biztosítók fölösleges költségeit is csökkentené, hiszen a célzott kezelések átlagos havi költsége betegenként 2-3 millió forintra rúg.”

A kutatásvezető Dr. Peták István szerint a következő tíz évben újabb legalább kétszáz gyógyszer fejlesztésére van lehetőség. Ez azt jelentené, hogy – akkor már háromszáz elérhető gyógyszerrel – a betegek 70-80%-ának hatásos kezelést lehetne biztosítani. A mesterséges intelligencia használatával azonban sosem lehet majd teljesen helyettesíteni az orvost.

"Az orvosok munkája nem fog csökkenni. A beteg komplex kezelését az orvos fogja végezni, de sokkal pontosabb diagnosztikai leletet fog kapni a páciens állapotáról, a daganat gyógyszerérzékenységéről valamint a terápiás válaszról, mint eddig. A visszajelzések pozitívak, ez általunk kifejlesztett módszer egy új eszköz az orvos számára, de a gép sosem fogja lecserélni az embert."


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET: