JÖVŐ

A világ rájött, hogy a metán rövid távon sokkal veszélyesebb a klímaváltozás szempontjából, mint a szén-dioxid

A COP26-on emiatt több, mint 100 ország vállalta, hogy egy évtized alatt 30%-kal csökkenti a kibocsátását. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a szén-dioxiddal ne kellene foglalkozni.
Fotó:Pixabay - szmo.hu
2021. december 10.


Link másolása

Azt már aligha vitatja bárki is, hogy a Föld felmelegedése egyre gyorsul. Azonban a felmelegedés kapcsán a legtöbb szó eddig a szén-dioxidról esett. A glasgow-i COP26-on azonban már a metánnal is nagyon sokat foglalkoztak a tudósok és a világ vezetői. Csökkentése ugyanis létfontosságú ahhoz, hogy tartani lehessen a párizsi megállapodásokban kitűzött, legfeljebb 1,5 C fokos emelkedést.

Bár a metán viszonylag rövid ideig, nagyjából 12 évig marad az atmoszférában, a melegítő hatása sokszorosa a szén-dioxidénak.

Jelenlegi koncentrációja 1880 ppb, amely több mint 2,5-szerese az ipari forradalom előtti mennyiségnek (722 ppb).

A metánkibocsátás legnagyobb részéért a mezőgazdaság a felelős, azon belül is rizsföldek és a szarvasmarha-tenyésztés. Ezek adják kibocsátás 40%-át. A második legnagyobb, 35%-os tétel a fosszilis tüzelőanyag-ipar: a metán ugyanis gyakran szivárog az olaj- és gázkutakból, valamint a szénbányákból. A harmadik fő forrás a hulladéktermelésünk, főleg a szemétlerakók és a szennyvízcsatornák.

A metán szerepét sokáig azért becsülték alá, mert az üvegházhatású gázok felmelegedésben játszott szerepét a szén-dioxid hatásához viszonyították - írja a New Scientist. Egészen pontosan azt nézték meg, hogy az adott üvegházhatású gáz 100 év alatt mennyivel járul hozzá a globális felmelegedéshez a szén-dioxidhoz képest.

Csakhogy a metán hatása az első években érvényesül igazán. Míg egy évszázad alatt 1 tonna metán 28-szor erősebben melegíti a bolygót, mint egy tonna szén-dioxid, ha csak 20 évet vizsgálunk, akkor már 56-szoros a különbség. Sőt, ha azt is figyelembe vesszük, hogy a metán lebomlása ózont hozhat létre, amely szintén egy erőteljes, rövid életű üvegházhatású gáz, akkor 20 évet vizsgálva már 86-szor nagyobb a hatása. De vannak kutatók, akik a metánt rövid távon 120-szor károsabbnak tartják a szén-dioxidnál.

Bár a metánkoncentráció az atmoszférában 2000-2001-ben valamiért visszaesett, de az elmúlt 19 évből 18-ban emelkedett. Tavaly mérték a legnagyobb éves növekedést a mérések 1984-es kezdete óta.

A COP26-on az amerikai elnök és az Európai Bizottság elnöke hivatalosan is meghirdették a Globális Metánvállalást. Több, mint 100 ország ígérte meg, hogy 2030-ig, vagyis egyetlen évtized alatt 30%-kal csökkenti a metánkibocsátását. Ez a hőmérséklet szempontjából azt jelentené, hogy 2050-ig 0,2 C fokkal enyhülne a globális felmelegedés.

A Nemzetközi Atomenergia Ügynökség a metánvállalásról készített gyors elemzésében megállapította, hogy annak

hatása a 2050-ig esedékes felmelegedésre egyenértékű lenne azzal, mintha az összes ma közlekedő autót, teherautót, hajót és repülőgépet rögtön átállítanák zéró-kibocsátásúra.

Nem mindenki osztja ezt a nézetet. A leeds-i egyetem és a londoni Imperial College klimatológusai szerint a felmelegedés 0,2 C fokos csökkentéséhez 50%-kal kevesebb metánkibocsátásra lenne szükség.

A COP26 109 aláírója együtt a globális metánkibocsátás mintegy felét produkálja. Ugyanakkor nem csatlakozott a világ három legnagyobb kibocsátója: Kína, India és Oroszország sem. Bár Kína bejelentette, hogy „ambiciózus nemzeti akciótervet” dolgoz ki a metán ügyében, konkrét célkitűzések nem hangzottak el.

Az amerikai Környezetvédelmi Alap szakemberei szerint ennek ellenére a megállapodás a COP26 egyik legjelentősebb eredménye lehet. A vállalások szerintük kivitelezhetők a már létező technológiákkal, és viszonylag alacsony költséggel, vagy akár ingyen is. Ez főleg a fosszilis tüzelőanyag-iparban történő szivárgások leállítására vonatkozik.

A Nemzetközi Energiaügynökség is úgy véli, hogy a globális metánkibocsátások 25%-kal való csökkentése semmibe se kerülne. De megvannak az eszközök arra is, hogy felfogják a szemétlerakókból kiáradó metánt, hogy időnként lecsapolják a rizsföldeket, vagy olyan takarmánnyal etessék a marhákat, amelyek csökkentik a metánkibocsátást. Egy közelmúltbeli tanulmányuk becslése szerint, ha bevetnék a metáncsökkentésre alkalmas összes rendelkezésre álló technológiát, az évszázad közepére a felmelegedés 0,25 C fokkal csökkenne.

Közben dolgoznak új technológiákon, amelyek képesek a metánt közvetlenül a levegőből kiszűrni, és olyan kezelésekkel kísérleteznek szarvasmarhákon, amelyek 30%-kal csökkentenék metánkibocsátásukat.

Immár a metán mérése sem okoz gondot. 2022 októberétől a MethaneSAT műholdas program keretében az űrből követik majd nyomon az olaj- és gázipar kibocsátásait.

Drew Shindell, az észak-karolinai Duke egyetem kutatója szerint úgy kell tekintenünk a metánra és a szén-dioxidra, mint két különálló problémára, amelyekre különböző megoldásokat kell találni.

A CO2 hosszú távú hatású, tehát a dekarbonizációs erőfeszítéseink, amelyek létfontosságúak bolygónk jövője szempontjából, kevés hatással vannak a rövid távú klímakárok elkerülésére. Ezért kell mellette a metánnal is szembeszállni. Ugyanakkor nem szabad a metáncsökkentést időnyerésnek tekinteni, és minden mást ugyanúgy folytatni, mint eddig, hanem ezzel egyidőben a CO2-kibocsátást is meg kell fékezni.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk