A munka jövője - az HBO-n megtudhatod, milyen félelmetes dolgok várnak ránk
Hatalmas önvezető kamion kanyarodik ki a főútra, teljesen magától. A sofőr keze nincs a kormányon, a lába nincs a gázpedálon, mindent a számítógépek irányítanak. Így kezdődik a Vice filmje. A kamionsofőrök, taxisok Magyarországon is az elsők között fogják elveszíteni a munkájukat az önvezető technológia miatt.
"A technológiának romboló hatása is van, mindez drámai társadalmi hatásokkal járhat"
- mondja a rendszer egyik fejlesztője, aki szerint csak az Egyesült Államokban tízmillióan dolgoznak ebben a szektorban. De abban bíznak, hogy az új technológiákkal új típusú állások is létrejönnek. "Mit mondana egy sofőrnek?" - teszi fel a kérdést a riporter. "Mi inkább meghallgatni szeretnénk őket" - jön a sokatmondó válasz.
A következő jelenetben már az egyik mérnök magyarázza az asztal körül ülő kamionsofőröknek, hogy ez nem vezetéstámogatási rendszer, a kamionok teljesen maguk fogják vezetni magukat. Leesett állal hallgatják, hogy a tesztkamion másfél órán keresztül, bonyolult forgalmi helyzetekben is helyt állt. "Hogy bírja a szelet?" - kérdezik. "Meglepően jól. Rakománnyal, és anélkül is."
Ezek a férfiak, akik saját bevallásuk szerint imádják a munkájukat, hogy beülhetnek egy 40 tonnás monstrum kormánya mögé, itt szembesülnek először azzal, hogy ami eddig biztosnak, állandónak tűnt, annak pillanatokon belül nyoma sem lesz.
Már jövőre 200 kamionból álló tesztflotta készül, hogy bebizonyíthassák a hatóságoknak, eljött az idő a változtatásokra. Az egyik kamionvezető úgy reagál, fogalma sincs, mit csinálna, ha nem vezethetne.
"Ijesztő lenne" - mondja. És ezzel a bizonytalansággal nemcsak a kamionosoknak kell szembenézniük.
A kaliforniai Caliburger gyorsétteremben már egy robot forgatja a sütőlapon a marhahúspogácsákat. "Az emberekkel ellentétben elég egy robotot betanítani, és a szoftverét utána az összes többi robotban használhatod. Így kevesebb ember érinti meg az ételt, és csökken a munkaköltség" - sorolja az előnyöket a tulajdonos.
Most még egy ember áll a robot mellett, ő fűszerezi meg a húst, és ellenőrzi a minőséget, de idő kérdése, hogy már rá se legyen szükség.
Ugyanígy emberek dolgoznak most még a robotok mellett az amerikai online kereskedelem felét lebonyolító Amazon egyik hatalmas raktárában is, New York-ban. Itt kis narancssárga robotok ezrei végzik az dobozokat tartalmazó polcok ide-oda szállítását, csakhogy a bonyolultabb, kézügyességet igénylő műveletekre most még nem képesek. Nem tudnak apró, egymástól eltérő tárgyakat biztonsággal megfogni, de már ezen is dolgoznak a fejlesztők.
"A probléma az, hogy a számítógépeknek mást jelent a nehézség, mint nekünk" - magyarázza a dokumentumfilmben az MIT egyik kutatója. "Nekünk komoly kihívás sakknagymesternek lenni. A gépnek nem, mert számba veszi az összes lehetőséget, és előáll a megoldással. Csakhogy egy almát végtelen módon lehet megfogni."
A robot-ember együttműködés más kérdéseket is felvet.
"Ki dolgozik itt kinek? Az ember a robotnak, vagy a robot az embernek?"
- teszi fel a kérdést a Vice riportere. A robotrészleg vezetője elvicceli a választ, de az egyik 23 éves munkás szerint egyértelmű: ők dolgoznak a robotoknak, mert a robotok diktálják a tempót. Ami embertelenül gyors. Azt mondja, 10 órán át csinálja ugyanazt, 2300 dobozt kell megmozgatnia egy nap alatt, és gyakran már ő is robotnak érzi magát. Afelől sincs kétsége, ha egy robottal le tudják cserélni őt is, azonnal megteszik.
És a technológiai fejlődés nemcsak a rosszul fizetett fizikai munkások állásait fenyegeti, hanem a jól fizető állásokat is. A mesterséges intelligencia és a gép tanulás oda vezet, hogy a gépek jobbá válnak a mintafelismerésben, és előbb-utóbb dönteni is jobban tudnak majd, mint mi.
A dokumentumfilmben bemutattak egy ügyvédeket segítő szoftvert, a Lawgeeks-et, amit gépi tanulással tréningeltek. Sok tízezer szerződést olvastattak el vele. "A gép megérti, hogy miről szól a szöveg, akár egy igazi ember, csak épp nem fárad el, nem felejt el semmit, és nem kér kávét." - hangzik el.