JÖVŐ

A chipválságtól a metaverzumig: íme 2022 legfőbb technológiai trendjei

Egyéni biometrikus adatokra alapozott gyógyítás, munkahelyi metaverzumok, olcsóbb elektromos autók - idén is sok újdonság vár ránk, ha keresztbe nem tesz a Covid, a felhasználói bizalmatlanság vagy a chiphiány.

Link másolása

A Las Vegas-i CES kiállítás kapcsán a Washington Post hosszú cikkben vette sorra, mire számítunk idén technológiai fronton.

Az egyik legnagyobb érdeklődés valószínűleg a metaverzumot övezi, miután a Facebook a napokban nevezte át magát végleg Metára, de Rolf Illenberger, a VRdirect virtuális valóság-szoftvereket gyártó cég vezérigazgatója szerint nemcsak Zuckerberg cége áll ugrásra készen.

2022 a metaverzum-versengésről fog szólni.

A Google, a Microsoft és az Apple várhatóan bevezetik saját VR-szemüvegeiket és virtuális valóságot futtató operációs rendszereiket, valamint megjelennek az kimondottan erre fejlesztett személyi számítógépek és okostelefonok is.

A metaverzummal először minden bizonnyal a munkahelyeken találkozunk majd. A pandémia miatt már eddig is sok cég helyezte át a virtuális valóságba a napi munkát, az értekezleteket, a tréningeket. Ezeket egész más szinte emelheti majd a metaverzumok elterjedése.

Új szintre lépnek az okosotthonok eszközei is. Néhány nagyágyú, mint az Apple, az Amazon, a Google és a Samsung összefogtak, hogy kialakítsanak egy új okosotthon-standardet, amelyet Matternek neveztek el. Ennek célja, hogy ha jövőben bárhonnan is vásároljuk meg háztartási eszközeinket, azok egymással a már meglévő virtuális asszisztensünkkel is kompatibilisek legyenek – magyarázta Erik Kay, a Google mérnöki részlegének alelnöke.

2022-ben lesznek olyan technológiai trendek is, amelyek már nem tekinthetők újnak.

Ilyen az elektromos járművek térhódítása. Ezek lassan az iparág fősodorját jelentik, különösen ott, ahol már kiépült a töltő-infrastruktúra.

A Ford, a General Motors, a Mercedes-Benz és a Volkswagen olyan olcsóbb elektromos autók tömeggyártására készülnek, amelyeket az eddiginél többen megengedhetnek maguknak. Várhatóan tovább terjeszkedik a piacvezető Tesla, különösen nagyot dobhat az idén a Cybertruck teherkocsival, amelynek fő riválisa a Ford F-150-es teherautó lehet. A Volkswagen a családbarát ID.4 SUV-val száll be a versenybe, de vannak olyan startupok, mint a Lucid, vagy még inkább az Amazont elektromos szállító járművekkel ellátó Rivian, amelyeknek a nevét 2022-ben szintén sokan megismerhetik.

Az elektromos autók előretörését egyvalami késleltetheti: az elhúzódó chip-hiány. Ez azonban nemcsak az autógyártást érinti, emiatt szöktek egekbe a tévék árai, és tűntek el szinte teljesen a boltok polcairól az olyan népszerű termékek, mint a Sony PlayStation 5-je.

Minden jel arra mutat, hogy a chiphiány 2022-ben is velünk marad.

A Washington Post úgy számol, hogy jó esetben is csak 2023 elején zökkenhet vissza minden a régi kerékvágásba. A helyzet hirtelen változása, például egy új koronavírus-variáns feltűnése azonban még ezeket a terveket is felülírhatja.

Bár az Intel, a Samsung, valamint a tajvani Semiconductor Manufacturing is bejelentette, hogy vadonatúj chipgyárakat építenek az Egyesült Államokban, ezek üzembe helyezése azonban évekig tarthat.

2022 áttörést hozhat a javítási lehetőségekben is, elősegítve a fenntarthatósági törekvéseket.

Az Apple, amely éveken át szigorúan ellenőrizte termékei javításait, már az év elején közzétett egy önkiszolgáló javító-programot, amely lehetőséget biztosít a lelkes amatőröknek, hogy mepróbálják maguk megjavítani iPhone-jukat és számítógépeiket. A Microsoft pedig már tavaly októberben bejelentette, hogy 2022 végéig szélesíteni szeretné a fogyasztók által is elvégezhető javítások lehetőségét. Ebben az irányban halad a Dell is, amelynek Luna-projektje ugyancsak egyszerűbben javítható és frissíthető laptopot ígér.

Ettől ugyan nem válik mindenki egyszeriben szerelővé, de ha a könnyen javítható modellek válnak uralkodóvá, valamit enyhíthetnek az elektronikus hulladékok okozta egyre súlyosbodó környezetvédelmi problémán is.

Az új tendenciák a gyógyításban is jelentkeznek.

A kórházi orvosok már elkezdték használni az egyéni biometrikus adatokat az egészségügyi problémák megelőzésére, diagnosztizálására és kezelésére.

Mivel egyre több olyan hordozható eszköz áll a rendelkezésünkre, amely méri szívverésünkkel, tüdőkapacitásunkat, alvásunkat, lépteinket, kalóriafogyasztásunkat és verítékünket, az alapvető méréseket már mi magunk is elvégezhetjük. Egy ujjunkra húzott gyűrűvel mérhetjük például, hogy a rendszeres kardio-gyakorlatok hogyan hatnak az alvásunkra, egy karkötő pedig vérnyomásunkat figyelheti. Azzal, hogy jobban belelátunk mindennapi rutinunkba és szokásainkba, jobb döntéseket hozhatunk egészségünk érdekében, és észlelhetjük a problémákat, még mielőtt azok elhatalmasodnak bennünk.

De a hordozható egészségügyi eszközök rengeteg olyan személyes adatot halmoznak fel, amelyeket nem védenek az orvosi titoktartásra vonatkozó törvények, és nem lehetünk biztosak abban, hogy hová, kihez jutnak el.

Így 2022 nagy kérdése az lesz, mennyire bíznak/bízhatnak majd meg a felhasználók a nagy techcégekben.

A mesterséges intelligenciákkal működő rendszerek, az okos otthonok, az egészségügyi eszközök és a metaverzumok fejlesztéséhez is nélkülözhetetlenek a felhasználói adatok. Ha a tech cégeknek nem sikerül meggyőzni az embereket arról, hogy érdemes rájuk bízni ezeket az adatokat, akkor az drasztikusan lelassíthatja a fejlesztéseket.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:


JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET: