JÖVŐ

2050-re jósoltak olyan rekordhőséget, mint amilyen jövő héten tombol majd az Egyesült Királyságban

Most először adtak ki vörös riasztást az országban, akár 40 fok is lehet, amire soha nem volt még példa. Nyugat- és Dél-Európa országait is érinti a hőhullám, szárazsággal, aszállyal és erdőtüzekkel küzdenek.

Link másolása

Majdnem olyan nagy hőség lesz Nagy-Britanniában jövő héten, mint amilyet 2020-ban jósoltak 2050 júliusára - mutat rá a CNN.

A brit meteorológiai szolgálat két éve bemutatta, milyen hőmérsékleti adatokat láthatnak majd az emberek az időjárás-jelentésben 2050. július 23-ára vonatkozóan. A képernyőn megjelenő térképen 30 fok feletti értékeket lehet látni országszerte, Anglia déli részére pedig 40-43 fokot is jósoltak.

A riasztó előrejelzés azonban már sokkal hamarabb valósággá válhat, egészen konkrétan jövő hét elején. Keddre ugyanis Anglia nagy részén 36 fok feletti kánikula várható, Londonban és a fővárostól északra 40 fokig is melegedhet az idő a meteorológiai szolgálat szerint.

"Ami kedden várható, betekintést enged a jövőbe" - írta a Twitteren Simon Lee, a New York-i Columbia Egyetem légkörkutatója.

Az előrejelzések szerint a jövő hét elején a szokásosnál 10-15 fokkal lesz melegebb az Egyesült Királyságban, és akár a melegrekordok is megdőlhetnek. A szigetországban ugyanis még soha nem mértek 40 fokot, az eddigi csúcs 38,7 fok volt, amit 2019-ben rögzítettek a Cambridge-i Botanikus Kertben.

A várható hőség miatt Nagy-Britannia történetében először adták ki a legmagasabb fokú, vörös riasztást, emiatt pedig országos veszélyhelyzetet is hirdettek.

A vörös riasztás egyelőre London, Manchester és York területére vonatkozik - írja a BBC. Ezeken a helyeken sebességkorlátozásokat vezethetnek be a vasútvonalakon, egyes iskolák korán bezárhatnak, és időpontos vizsgálatok maradhatnak el a kórházakban. Arra is figyelmeztetik a lakosságot, hogy a kánikula még a jó fizikai állapotban lévő, egészséges emberekre is veszélyes lehet. A brit egészségügyi szolgálat is jelezte, hogy várhatóan több munkájuk lesz a mentősöknek, akiknek előírták, hogy 30 percnél tovább nem hagyhatják a kórházba szállított beteget a mentőautóban, mielőtt a sürgősségi osztályra viszik. A Downing Street közlése szerint a kormány hétvégén is ülésezik, hogy megvitassák, milyen intézkedések szükségesek a hőségriadó idején.

"Reméltünk, hogy nem jutunk ilyen helyzetbe. A klímaváltozás miatt már korábban is megnőtt az extrém hőmérsékleti viszonyok valószínűsége az Egyesült Királyságban. Jelenleg már tízszer nagyobb az esély a 40 fokos napokra, mintha olyan lenne az éghajlat, amelyre az emberi tevékenységnek nincs hatása. A 40 fok feletti hőség esélye gyorsan növekszik"

- figyelmeztet Nikos Christidis, a brit meteorológiai szolgálat tudósa.

Nemcsak Nagy-Britanniát sújta hőhullám, hanem Nyugat- és Dél-Európa nagy részét is - írja a BBC.

Franciaországban, Spanyolországban és Portugáliában is erdőtüzek pusztítanak a kánikula miatt.

A francia Gironde régióban már több mint 12 ezer embert kellett evakuálni, az ország délnyugati partján és másik, egy Bordeaux-tól délre fekvő területen pedig mintegy 10 ezer hektár ég, közel 3000 tűzoltó oltja a lángokat. Dél-Spanyolországban, a Costa del Sol közelében pedig nagyjából 2300 embernek kellett menekülni az erdőtűz elől. Portugáliában már 47 fok fölé emelkedett a hőmérséklet, ott főleg Porto északkeleti részén pusztítanak tüzek.

A spanyol Efe hírügynökség szerint már több mint 300-an haltak meg a hőségben Portugáliában és Spanyolországban is.

Görögországban az Athéntól 50 km-re lévő Feriza körzetben és a Kréta északi partján fekvő Réthimno közelében küzdenek a tűzoltók erdőtüzekkel. Utóbbi területen már hét falu lakosságát kellett evakuálni a fenyegető lángok miatt. Olaszországban pedig a hőség és a szárazság miatt már súlyos aszály alakult ki. A Pó-folyó már szinte teljesen kiszáradt, ezért rendkívüli állapotot hirdettek.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


JÖVŐ
A Rovatból
23 százalékkal kevesebbet fogyasztanának az autók, ha 130 helyett csak 100 km/h-val mehetnének az autópályán
A Greenpeace Magyarország az autómentes nap alkalmából a klímajegyek bevezetését sürgette.

Link másolása

Szeptember 22-én van az európai autómentes nap, ami kapcsán a Greenpeace Magyarország összegyűjtötte miként lehetne radikális energiatakarékosság elérni a hétköznapokban, ezzel a közlekedésben felhasznált üzemanyag mennyiségét is csökkenteni.

A szervezet szerint a közösségi közlekedés a kulcs ahhoz, hogy mindenki fenntartható módon elégíthesse ki a napi közlekedési igényeit. Ennek eléréséhez azonban európai szinten kellene bevezetni a klímajegyeket a vasútra és más tömegközlekedési eszközökre. A cél nem lehet kevesebb, mint hogy senki ne szoruljon autó- vagy repülőgép használatra pusztán azért, mert az megfizethetőbb vagy könnyebben elérhető – olvasható bejegyzésükben.

A közlekedés reformjával és szigorúbb sebességkorlátozással is nagy mértékben, uniós szinten 13 százalékkal lehetne csökkenteni az energiaigényt. Az autósok számára a leglátványosabb eredmény az autópályákon mutatkozna meg, a sebességnek 130-ról 100 km/órára való csökkentése ugyanis kb. 23%-kal alacsonyabb fogyasztást eredményez.

Az autómentességet az otthoni munkavégzés támogatásával lehetne az egyik legkézenfekvőbb módon támogatni. Uniós szinten 27 és 47 százalék közé tehető a vizsgált országokban az aránya annak, amit naponta az összes megtett távolságból a munkába történő eljutás tesz ki. Erre megoldást jelenthetne, ha a kormányok folytatnák, vagy pedig újra bevezetnék azokat a szabályokat az otthoni munkavégzésre, amiket a koronavírus-járvány miatt egyszer már úgyis meghoztak. De akár az autók kihasználtságával is spórolhatnánk:

uniós szinten 1,45 utas használ átlagosan egy autót. Az autómegosztást olyan ösztönzők bevezetésével lehetne támogatni, mint az olcsóbb parkolás, vagy a buszsávok használatának engedélyezése olyan autók számára, amelyek tele vannak utasokkal.

Míg a városi közlekedés esetében a kibocsátásmentes közlekedési megoldásokat kellene ösztönözni, legyen az kerékpár, gyaloglás, vagy bármilyen más mikromobilitási lehetőség.

Az árucikkek szállítása is egy olyan terület, amely szinte teljesen az olajfelhasználásra támaszkodik. A cégeket adókedvezményekkel lehetne ösztönözni arra, hogy az utak helyett a vasutakat válasszak a szállításkor. Persze ahhoz, hogy ez itthon is reális megoldás legyen, természetesen jóval több forrást kellene fordítani a vasúti közlekedés fejlesztésére, mint jelenleg – írja a Greenpeace.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
JÖVŐ
A Rovatból
Emberi maradványok és egy eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek a rekordgyorsasággal olvadó svájci gleccserekben
Olyan sziklák is láthatóvá váltak az olvadás miatt, amelyeket évezredek óta jég borított.

Link másolása

Még soha nem olvadtak ennyit a Svájcban található gleccserek egy év alatt a mérések kezdete óta, vagyis több mint 100 éve - írja a CNN.

Csak idén 6 százalékkal csökkent a térfogatuk, ami csaknem kétszerese a korábbi, 2003-as negatív rekordnak

- közölte a GLAMOS, a svájci gleccsereket tanulmányozó szervezet.

Az Alpok gleccsereinek több mint fele Svájcban található, ahol a hőmérséklet a globális átlag kétszeresével emelkedik. Az előző télen ráadásul kivételesen kevés hó esett, és több hőhullám is sújtotta a hegyeket. Emiatt mintegy 3 köbkilométernyi jég olvadt el, ami súlyos veszteség.

A súlyosságot bizonyítja az is, hogy

évezredek óta jéggel borított sziklák most láthatóvá váltak, sőt emberi maradványok és egy évtizedekkel korábban eltűnt repülő roncsai is felszínre kerültek. Egyes kisebb gleccserek pedig teljesen eltűntek.

"Az éghajlati számítások alapján tudtuk, hogy ilyen helyzet fog előállni, legalábbis valamikor a jövőben. Az a felismerés, hogy ez a jövő már itt van, talán az idei nyár legmeglepőbb és legmegrázóbb élménye volt" - mondta Matthias Huss, a GLAMOS vezetője a Reutersnek.

Az Aletsch-gleccser olvadása 2018 és 2022 között:

Ha az üvegházhatású gázok kibocsátása tovább nő, az Alpok gleccserei várhatóan 2100-ra elveszítik a mostani tömegük 80 százalékát, sok gleccser pedig teljesen el fog tűnni. A tudósok már eddig is több tucat területen kellett sürgősségi javítási munkálatokat elvégezni, mert az olvadó jég a mérőoszlopok elmozdulását és az adatgyűjtést veszélyeztette.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
Gyorsabban süllyed több tengerparti város, mint a tengerszint emelkedése
Megdöbbentő adatok és okok, amelyek akár pár éven belül is igen komoly következményekkel járhatnak. Például Rio De Janeiro területének két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.

Link másolása

Számos tengerparti város gyorsabban süllyed, mint amennyire a tengerszint emelkedik állapította meg a szingapúri Nanyang Egyetem és a NASA közös kutatása.

A Nature Sustainability című tudományos lapban közzétett, műholdas felvételek segítségével készített és a világ legnagyobb városai közül 48-at vizsgáló tanulmánya 2014 és 2020 között elemezte a süllyedésüket – idézte a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő portál.

Korábbi tanulmányok szerint

a globális felmelegedés világszerte jégolvadáshoz vezet, ez pedig emeli a tengerek szintjét, fenyegetést jelentve számos tengerparti város számára.

Sok város azonban más gonddal is küzd: a talajvíz és vagy a földgáz elvezetése miatt süllyed, az épületek óriási súlya alatt tömörödik a talaj.

A többéves vizsgálat során azt figyelték meg, hogy minden városban - különböző mértékben - süllyedt a talaj, 44 településen pedig a süllyedés nagyobb mértékű volt a tengerszint emelkedésénél.

Az ezt megelőző kutatások szerint

a tengerek szintje az olvadó jégsapkák nyomán évente körülbelül 3,7 milliméterrel emelkedik, a most közzétett tanulmány pedig azt írja, hogy több város egyes részei évente 20 milliméterrel süllyednek.

A kutatás Ho Si Minh-várost és Rio De Janeirót is említi, az elsőben a süllyedés 16,2 milliméter évente, az utóbbinál pedig azt jelentették, hogy – amennyiben nem hoznak megfelelő intézkedéseket - a város területének mintegy két négyzetkilométere kerülhet víz alá 2030-ra.


# Csináld másképp

Te mit csinálnál másképp? - Csatlakozz a klímaváltozás hatásairól, a műanyagmentességről és a zero waste-ről szóló facebook-csoportunkhoz, és oszd meg a véleményedet, tapasztalataidat!

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

JÖVŐ
A Rovatból
Felszállt a világ első tisztán elektromos repülőgépe, amit hamarosan élesben is használhatnak
Az N882EV lajstromjelű gép mindössze 8 percet töltött a levegőben, de ez így is fontos mérföldkőnek számít.
Címlapkép: Eviation Aircraft twitter oldala - szmo.hu
2022. szeptember 29.


Link másolása

Az Eviation Aircraft tisztán elektromos repülőgépe, az Alice végrehajtotta első, úgynevezett szűzrepülését – írta meg a cég közleményében.

A kísérletet az Egyesült Államokban, azon belül is a Moses Lake repülőtéren hajtották végre.

A gép innen indult el a kora reggeli órákban, és rövid, mindössze 8 percig tartó repülés után ugyanitt landolt.

Ez a repülés így is fontos mérföldkő a tisztán elektromos utasszállítók fejlesztését tekintve. Ráadásul az első tesztek folyamatosan csúsztak, ami végül szeptember 27-én, kedden tudtak végrehajtani.

A jármű utazósebessége 463 km/óra, emellett 1134 kg hasznos teher szállítására képes. A repülő kilencüléses, és két, egyenként 850 lóerős Magnix Magni 650 elektromos motor hajtja.

A gyártó úgy véli, a típus hatósági engedélyezési eljárása 2024-ben kezdődhet meg, így 2025 lehet az első év, amikor az Alice-t már élesben is használhatják – egyelőre azonban csak légi fuvarozásra fogják, utasokkal legkorábban 2026-ban emelkedhet a levegőbe.

Az Alice-ből már több cég is vásárolt, az amerikai Cape Air regionális légitársaság például 75 példányt rendelt belőle.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk