Világhírű építésziroda tervezheti az új Közlekedési Múzeumot
Eredmény született az új Közlekedési Múzeum nemzetközi tervpályázatán. Az Eredményhirdetés a kőbányai volt Északi Járműjavítóban volt.
A felhívásra tizenhárom magyar és külföldi építésziroda adott be pályaműveket, ezeket neves magyar és nemzetközi szakemberekből álló 18 tagú zsűri értékelte.
A tervpályázat nyertese a a világhírű Diller Scofidio + Renfro építésziroda lett.
Az amerikai cég számos jelentős közintézményt és múzeumot tervezett világszerte az elmúlt évtizedekben, egyik legismertebb munkájuk a New York-i High Line, ahol egy elhagyott iparvasútból alakították ki a világ egyik legsikeresebb új sétányát és parkját.
A budapesti Közlekedési Múzeum számára a terület ipari örökségét tiszteletben tartó, a MÁV korábbi dízelcsarnokának megőrzését és múzeumként való újjászületését biztosító, az egykori járműjavító épületét új kiállítóterekkel kibővítő, izgalmas, kortárs tervet nyújtottak be.
Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a döntés és a pályaművek ismertetésekor azt mondta, hogy ezen területen egy nemzetközileg is jelentős tudásközpont jön létre új közösségi terekkel és színvonalas szolgáltatásokkal.
Az első három helyezett és a megvételt nyert pályaművek tervezői:
Díjazásban részesült pályaművek tervezői:
1. helyezett: Diller, Scofidio + Renfro
2. helyezett: Reichen et Robert & Associés / Ralph Appelbaum Associates / PLANT Atelier Kis Péter
3. helyezett: Építész Stúdió Kft.
További, megvételt nyert pályaművek tervezői:
Foster & Partners + CÉH
gmp International GmbH
A nyertes pályamű a dízelcsarnokot új épülettel egészíti ki, amely befelé áthatja a csarnok tereit, illetve egy szinte lebegő tető alatt új múzeumi kiállítóhelyet és többszintes városi közteret hoz létre.
Az új Közlekedési Múzeum terve:
A régi csarnokhoz csatlakozó épületszárny mintegy kihúzott fiókként enged betekintést a múzeum belsejébe, és a látogatókat bevonzza a Kőbányai út és a Könyves Kálmán körút kereszteződése felől. A kialakított közterületek karakteres, vonzó környezetet teremtenek az intézmény látogatóin túl a járókelők számára is.
Az új épületrész a meglévő ipari örökségi értékeket engedi érvényesülni, megőrzi és újrahasznosítja a csarnok karakteres belső tereit, valamint legfelső szintje remek kilátást nyújt a területre és az egész környező városrészre.
Miért az Északi Járműjavító a helyszín?
A kormány 2017 decemberében döntött arról, hogy a megújuló Közlekedési Múzeum, amely helyhiány miatt már nem fért el korábbi városligeti épületében, a volt Északi Járműjavító területére, a főváros egyik legkiterjedtebb, jelentős átalakulás küszöbén álló rozsdaövezetébe költözik. Itt a múzeum és környezete a kapcsolódó más állami, fővárosi és kerületi fejlesztésekkel együtt új városközponttá, a környező városrészek megújulásának katalizátorává, a közösségi tanulás csomópontjává válhat. A tervpályázaton kiválasztott iroda referenciamunkái garanciát jelentenek arra, hogy egy olyan magas színvonalú építészeti együttes jön létre, amely az intézményt és vele együtt Budapestet a nemzetközi múzeumi élet élvonalába helyezi.
A régi városligeti helyszínhez képest kétszer nagyobb, mintegy 10.000 négyzetméteres, korszerű kiállítástechnológiával létrejövő új állandó kiállítás számtalan eredeti műtárgyon és járművön keresztül mutatja be a magyar közlekedés nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő, inspiráló történetét.
Az új épületegyüttesben a kiállítás területével közel azonos méretű látogatható műtárgyraktár, szakkönyvtár, dokumentációs központ, műszaki restaurátori tudásbázis is helyet kap. A nagyközönség elől majdnem másfél évszázada elzárt terület megnyílik, átjárhatóvá válik, új közösségi terek, találkozóhelyek jönnek létre, és a volt ipari övezet rehabilitációjával a főváros jelentős új zöldterülettel is gyarapodik.