Több mint ezer ülést kell lecserélni a szinte új M3-as metrókocsikban
Vállalkozót keres a BKV a 3-as metróvonalra néhány éve gyakorlatilag újonnan gyártott – hivatalosan korszerűsített – orosz metrókocsik üléseinek javítására, illetve cseréjére - írja a Népszava. A lap szerint nem csupán alkalomszerűen jelentkező problémáról, hanem visszatérő konstrukciós hibáról van szó.
A kiírás szerint 1060 ülést kell javítani, illetve cserélni, de azt is írják, hogy „a megadott mennyiségek a korábbi felhasználási tapasztalatok alapján, 12 hónapra kerültek meghatározásra, ún. tapasztalati mennyiségek”. Vagyis
Az ajánlattevőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felmerült hiba esetén legfeljebb 2 munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart és a lehető leghamarabb elvégzi a javítást. Ha ezt a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmashtól (MWM) is megkövetelték volna, illetve be is tartatnák, akkor erre a szerződésre vélhetőleg nem is lenne szükség, hiszen az MWM garancia keretében javítaná a megnyekkenő üléseket - teszi hozzá a Népszava.
Felidézik, hogy amikor az orosz cég leszállította az új metrókocsikat, a próbajárat előtt hetekig kellett "ébresztgetni", majd az ajtók nyíltak ki véletlenszerűen. Akkor az MWM bocsánatot kért a budapestiektől a hibákért, a BKV-nak pedig mindent megígért, de ezekből nem sokat váltott valóra.
Amikor Karácsony Gergely főpolgármester lett, elrendelte az M3-as vonalon futó orosz metrókocsik beszerzésének átfogó vizsgálatát, a 2020-ban elkészült jelentést azonban hónapokig nem publikálta a BKV. A vállalat menedzsmentje a mai napig hangoztatja, hogy az MWM mindenben együttműködő és az orosz metrókocsiknak nincs több hibájuk, mint például az Alstom szerelvényekenk. Az is kiderült belőle, hogy a szakértők szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal nőhet az üzemeltetési költség.
Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”. A BKV már két évvel a jelentés megrendelése előtt elismerte a hibát, de hangsúlyozták, hogy a gyártó az ülések „átalakított tartószerkezetén jelentkező hibát garanciális eljárás keretében javítja, szükség esetén azt cseréli.” A jelentés azonban megállapította, hogy az MWM általi első javítások nem vezettek eredményre, a repedések a javítás után ismételten megjelentek. Az orosz cég erre az ülés gyártójának továbbította a garanciális probléma megoldásának feladatát.
A jelentés írói figyelmeztettek, hogy megoldás hiányában előbb-utóbb a napi üzemeltetés során is számolni kell ezzel. A törések utolsó fázisában ugyanis az ülések és velük együtt a felújított szerelvények is használhatatlanokká válnak, a javításukhoz a forgalomból ismét ki kell vonni a szerelvényeket, és emiatt csökken a járműveknek a gyártó által vállalt rendelkezésre állási ideje, ez pedig kötbérfizetést von maga után. A BKV egyébként évekkel ezelőtt pert indított az orosz cég ellen a 14 milliárdos kötbérszámla behajtása érdekében, de lassan négy éve azt se sikerült elérni, hogy az együttműködőnek mondott partner átvegye a per iratait, nemhogy kifizesse a követelést összegét - emlékeztet a Népszava.