Teszteltük az új fejlesztést, amivel megszűnhetnek a villamosbalesetek Budapesten

Az utasok biztonságát növelő ütközéselkerülő rendszer fejlesztésébe kezdett a BKV és a Bosch, aminek bemutatóján mi is részt vettünk.
Pitz Dániel - szmo.hu
2022. augusztus 31.


Link másolása

Egyelőre tesztelési céllal két darab – jellemzően a 41-es vonalán közlekedő – BKV-s Tátra villamosra telepítették a Bosch új, külföldön és Debrecenben már bizonyított ütközéselkerülő technológiáját, amely hozzájárul a még biztonságosabb közlekedéshez. Ezzel az autóipar csúcstechnológiáját hozták el a városi tömegközlekedésbe.

Tavaly összesen 365 baleset történt a budapesti villamoshálózaton, de csak 47 esetben volt felelős a BKV. Ez azt jelenti, hogy minden megtett egymillió kilométerre 2,3 baleset jutott, ami a BKV hibájából történt. Szerencsére ezek közül is csak három esetben történt személyi sérülés.

Minden más esetben külső tényező miatt történt ütközés vagy egyéb baleset, aminek megelőzésében segíthet az új ütközéselkerülő rendszer, ami veszély esetén hangjelzéssel figyelmezteti a villamosvezetőket, akik így másodpercekkel hamarabb megkezdhetik a fékezést, elkerülve a koccanásokat, baleseteket.

Az ütközések elkerülésével ráadásul nem csak az utazók biztonsága növekszik, de hosszú távon a karbantartási a javítási munkák csökkenésével pénz takaríthat meg a BKV.

Borbás Péter, a BKV villamos üzemigazgatója kérdésünkre elárulta, hogy a villamosok jelzésrendszerrel történő telepítésének mértéke elsősorban az anyagi lehetőségeiktől függ.

Arra is rákérdeztünk, a fejlesztésnek lehet-e az a következő lépése, hogy a villamosok akár önvezető módon működjenek, mint a 4-es metró.

Az üzemigazgató válaszában elmondta, hogy

„vizsgáljuk azt, hogy az önvezetésnek bizonyos fázisai mikor és milyen formában valósíthatóak meg. Van is nemzetközi példa erre, de azért ebben mi még gyerekcipőben járunk. De vizsgáljuk a technikai lehetőségeit.”

A villamosokra szabott technológiára duplán is büszkék lehetnek a magyarok, ugyanis a Bosch Budapesti Fejlesztési Központjának magyar mérnökei és a Bosch Engineering GmBH közösen fejlesztették ki a rendszer alapját képező kamerát, a radarszenzort pedig a vállalatcsoport magyarországi, hatvani telephelyén gyártják.

Az egyik BKV-s Tátra villamosra telepített érzékelő

A technológia egy multifunkciós kamerából, egy radarszenzorból és egy vezérlőegységből áll. A speciális adatkamera pontos képet készít a forgalmi viszonyokról, követi, előre jelzi a mozgásokat, a radarszenzor pedig folyamatosan figyeli a pályát, és mindent észlel, ami a villamos útját keresztezheti.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Népszerű
Ajánljuk
Szeretlek Magyarország Hírlevél
Felíratkozás
Semmilyen személyes adatodat nem osztjuk meg harmadik féllel.
Címlapról ajánljuk



Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Szeretlek Magyarország Hírlevél
Felíratkozás
Semmilyen személyes adatodat nem osztjuk meg harmadik féllel.

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Szeretlek Magyarország Hírlevél
Felíratkozás
Semmilyen személyes adatodat nem osztjuk meg harmadik féllel.


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Szeretlek Magyarország Hírlevél
Felíratkozás
Semmilyen személyes adatodat nem osztjuk meg harmadik féllel.


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk
Szeretlek Magyarország Hírlevél
Felíratkozás
Semmilyen személyes adatodat nem osztjuk meg harmadik féllel.