Pucérkampány – vásároljunk csomagolás és zacskómentesen!
Szóval úgy döntöttem, leszámolunk legalább a zacskókkal, úgyhogy be is szereztem többféle csini textilzsákot és szatyrot, és komolyan mondom, tök büszkén szoktam velük demózni, hogy én bizony ilyen ökotudatos nőszemély vagyok, vesszenek a nejlonok. A probléma csak az, hogy a családi munkamegosztás miatt én aztán hiába grasszálok szépen ezekkel a zacsikkal, ha főleg a férjem jár vásárolni. Na, ő aztán kemény dió, ha a műanyagok visszaszorításáról van szó, mert igazi macsóként abszolút nem hajlandó ilyen dizájnos textilszütyőkkel mutatkozni.
Odáig már eljutottunk, hogy nem vesz semmilyen szatyrot a vásárlás végén, hanem inkább kér egy dobozt a boltból, és abban hozza haza a cuccot. Ez mondjuk így tényleg elég férfias, nincs gond. Azt viszont nem bírom elérni, hogy a zöldséget meg pékárut ne tegye nejlonba: „Most mit vacakoljak vele darabonként? A boltoknak kéne ezt megoldani, nem nekem.”
„Egyedül kevés vagyok ahhoz, hogy változtassak – mondta 7,6 milliárd ember”
Arra aztán várhatunk, hogy boltok maguktól lépjenek… Tavaly ugyan a Greenpeace lebonyolított egy komoly zacskóellenes kampányt – már több mint 160 ezren írták alá a petíciójukat. Készült is egy jogszabálytervezet a nejlonzacsik ellen, de sajnos az „nem nyerte el a kormány tetszését”. Szerencsére EU-tagok vagyunk, ezért legalább 25 százalékkal nálunk is csökkenteni kell 2025-ig az egyszer használatos műanyagok mennyiségét.
De ezt leszámítva nagyon is úgy tűnik, ezen a téren felülről nem nagyon számíthatunk egyéb ukázra, hadd fulladjon bele az ország a műanyagba, nem gond, a gazdagéknál biztos lesz, aki összegyűjtse meg kiszűrje a vízből, a többi meg nem az ő gondjuk. Nincs más hátra, nekünk, kisembereknek kell valahogy hatást, változást elérnünk, különben a gyerekeinknek már nem az uzsonnás zacskója lesz műanyagból, hanem maga az uzsonnája.
A #pucérkampány
Szerencsére vannak köztünk hétköznapi hősök, például azok a hazai vállalkozó anyukák, akik már pár éve igyekeznek változtatni ezen a helyzeten. Nekik köszönhetően már jelentős a választék azokból a termékekből, amelyekkel kiválthatóak a gaz nejlonzacskók. A sok szelíd-szolid, visszafogott mompreneur között azonban van egy igazi harcos, aki nem elégszik meg azzal, hogy csak úgy szépen, mosolygósan kínálgassa fenntartható portékáját. Lay Boglárka ugyanis pontosan tudja, hogy itt a kedvesség már nem lesz elég, és sokkal komolyabb célokat tűzött ki maga elé, mint dizájnos ökozacskókat gyártani és eladni.
- Rendszeresen mondják nekem azt, hogy sokan félnek használni a textilzsákokat, mert a boltokban kifejezetten rossz szemmel néznek rájuk emiatt. Tipikus gond például, ha nem látszik át a zsák, és ki kell nyitni. Az egészet túl feltűnőnek és macerának élik meg, amivel nem illenek a „normális” vásárlók közé. Pedig csak abba kéne belegondolni, hogy összes műanyag, amit eddig az emberiség világszerte előállított, az még mindig itt van a nyakunkon, és még évszázadok múlva is itt lesz. Nem akarok nagy szavakat használni, de tényleg létfontosságú, hogy az egyszer használatos műanyagok visszaszorítása érdekében új rutinokat alakítsunk ki.
Boglárka épp ezért pár hete elindított egy szemléletformáló kampányt azzal a céllal, hogy felhívja a figyelmet arra, hogy a vásárlóknak igenis lehetősége van arra, hogy az egyszer használatos nejlonzacskók helyett – akár otthonról hozott – környezetbarát eszközöket vegyenek igénybe a termékek csomagolásához, és hogy ebben semmi extra vagy kínos dolog nincs.
A kampányhoz eddig több mint hetven hazai kisvállalkozó, blogger és influencer csatlakozott. Ők együttesen folyamatosan demonstrálják a közösségi médiában, hogy minden apró lépés, apró változtatás számít.
Hiszen ha naponta csak egyetlen zacskóval kevesebbet viszünk haza, az egy embernél akkor is már évi 365 darabot jelent. Némi tudatossággal pedig tényleg jelentős hatást lehet már elérni.
- Ezek tényleg nem olyan nagy dolgok, hiszen pár évtizede még mindenki így járt boltba. Legyen nálunk mindig egy vászontáska, írjunk bevásárlólistát, tervezetten vásároljunk, kerüljük az előrecsomagolt termékeket, mérjük fel, melyik közeli boltban mit tudunk „pucéran”, azaz műanyag csomagolás nélkül beszerezni – tanácsolja Boglárka.
Lassan a boltokban is zöldre váltanak
Megkérdeztük a nagy áruházláncokat is, milyen lehetőségeket biztosítanak az alternatív, környezetbarát csomagolás használatára, és hogyan bátorítják a vevőket a „zöld” vásárlásra. Érdemi választ nem kaptunk, viszont többen kiadtak gyorsan egy-egy közleményt, amely arról szól, milyen intézkedéseket terveznek ezen a téren.
A Tesco és az Auchan válaszra sem méltatott, a SPAR sem, de az pont egy hete jelentette be, hogy a szegedi, győri, és tatabányai áruházaiban bevezeti az újrahasználható zöldség- és gyümölcstároló tasakokat. A kezdeményezés szuper, bár kicsit ront a képen, hogy a kihelyezett, valóban olcsó zacskók a címkéjük szerint sajnos 100%-ban műanyagból készülnek.
Az Aldi és Lidl ezzel szemben azt írta, hogy 2025-re a saját márkás termékek esetében 100%-ban újrahasznosítható csomagolóanyagot fognak használni, de összességében is jelentősen csökkentik majd a műanyag felhasználását. Az utóbbi azt is kiemelte, hogy semmi kifogása az ellen, ha a vásárlók textil vagy tüll szatyrot használnak a vásárlás során a környezettudatosság jegyében, így járulva hozzá a műanyag-felhasználás csökkentéséhez.