/hirek/napokig-sot-akar-hetekig-is-eltarthat-mire-felszabadul-a-szuezi-csatorna/
hirdetés

HÍREK

Napokig, sőt akár hetekig is eltarthat, mire felszabadul a Szuezi-csatorna

A világ egyik legnagyobb konténerhajója három napja szorult be a csatornába, ezzel teljesen megbénítva az egyik legfontosabb kereskedelmi útvonal forgalmát.
hirdetés

Már harmadik napja áll keresztben a világ egyik legnagyobb teherhajója a Szuezi-csatornában, ezzel teljesen eltorlaszolva az utat a hajóforgalom elől. Ami azért óriási probléma, mert

éppen a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalán alakult ki dugó, ami jelentős fennakadást okoz a világkereskedelemben.

Csakhogy érzékeltessük, miért olyan fontos ez a Földközi-tengert a Vörös-tengerrel összekötő mesterséges csatorna a globális kereskedelemben: csak tavaly 19 ezer hajó hajózott át rajta, 2019-ben pedig a kereskedelmi járatok 13 százaléka használta ezt az útvonalat. Miután 2015-ben kibővítették, már párhuzamos (egy déli és egy északi irányú) csatornákon is közlekedhetnek a hajók, ez a baleset viszont pont egy olyan helyen történt, ahol csak egy csatorna van.

Az Ever Given nevű hajó Kínából a hollandiai Rotterdam kikötőjébe tartva kedden reggel 7 óra körül, déli irányból hajózott be a csatornába. Nagyjából 24 km/h-s sebességgel haladt, amikor egyszercsak keresztbe fordult orrával a keleti part felé nézve.

Fotó: MTI/AP/Planet Labs Inc.

Az Ever Given tulajdonosa, az Evergreen Marine Corp. szerint egy hirtelen széllökés okozhatta a bajt. Nehéz elképzelni, hogy egy 220 ezer tonnás teherhajót hogy tud így elmozdítani a szél, de a csatornában jelenleg elég szeles az idő, akár 50 km/h-s széllökések is lehetnek. A hajó pedig 400 méteres hosszúságával hatalmas felületet ad a szélnek.

Természetesen rögtön megkezdték a munkálatokat, hogy irányba állítsák az Ever Givent, de egy ekkora hajót bizony nem egyszerű elmozdítani a helyéről. A mentésben részt vevő egyik vállalat elnöke azt mondta, a hajó olyan, mint egy hatalmas, partra vetett bálna, és mivel az elmozdítására tett erőfeszítések egyelőre nem vezettek eredményre, más megoldásokat kell keresniük. Szerinte több fronton is próbálkozni kell: szükség lesz a vontatóhajókra, ki kell kotorni a homokot a hajó útjából, és le kellene pakolni a rakományt, hogy csökkentsék a hajó tömegét. Ez az összetett folyamat viszont akár hetekig elhúzódhat.

hirdetés
Az Ever Given által okozott dugó pedig már így is nagy fennakadást okozott a világkereskedelemben. A csatorna mindkét oldalán már legalább 150 olajat, autóalkatrészeket és egyéb termékeket szállító hajó torlódott fel.

A történtek miatt az olaj árfolyama rögtön elkezdett emelkedni, ami annak a jele, hogy a kereskedők attól tartanak, hogy a szállítások hosszabb ideig megakadhatnak.

Az, hogy milyen hatással lehet még a hajó beszorulása a globális kereskedelemre, nagyban függ attól, hogy mennyi időn belül sikerül helyreállítani a forgalmat. Persze vannak alternatív útvonalak is, például Afrika megkerülése, de ezek sokkal több időt vennének igénybe, ezért valószínűsíthető, hogy a hajók inkább kivárnak, bízva abban, hogy napokon belül folytathatják az útjukat.

Forrás: Guardian, New Scientist


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
Ajánljuk
Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk