HÍREK
A Rovatból
hirdetés

Kizárólagos lakossági parkolóhelyeket hoznak létre a VI. kerületben

Várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert. A V. kerületi önkormányzat kérelmét viszont elutasították, ezért szerintük diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése.

Link másolása

Hétfőn elkezdték kijelölni azokat a parkolóhelyeket Budapest VI. kerületének belső részén, amelyeket 18 óra és másnap 7 óra között kizárólag a helyi lakosok használhatnak; várhatóan az ősz folyamán az V., VII. és XIII. kerületben is bevezetik az új rendszert - közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hétfőn az MTI-vel.

Elsőként a VI. kerület belső részén kezdődött el az újfajta parkolóhelyek kijelölése: a Király utca - Nagykörút - Bajcsy-Zsilinszky Endre út határolta területen a parkolóhelyek mintegy 30 százalékát biztosítják a lakosság számára.

A kizárólagos lakossági parkolóhelyeket várakozni tilos tábla jelöli, amelyet a "Kivéve lakossági parkolási engedéllyel 18 és 7 óra között" kiegészítéssel látnak el. Ezeket a helyeket csak az engedéllyel rendelkező helyi lakosok használhatják a jelzett időintervallumban, a nap többi részében továbbra is bármely autós igénybe veheti azokat

- áll a témában tartott sajtótájékoztató után küldött közleményben.

A megváltozott parkolási rend egy átmeneti türelmi időszakkal lép életbe. A közterület-felügyelők eleinte csak figyelmeztetni fogják a szabálytalanul parkolókat, majd várhatóan októbertől élesben fog működni a rendszer.

A könnyebb felismerhetőség érdekében a kezdeti időszakot követően a parkolókat egységes, kék színű burkolati jellel is körbefestik.

Terézváros után három másik belső városrésszel, az V., VII. és XIII. kerülettel is egyeztet a kizárólagos lakossági parkolóhelyekről a Fővárosi Önkormányzat, a BKK és a Budapest Közút. Ezekben a kerületekben várhatóan még az ősz folyamán véglegesíthetők a tervek, majd megkezdődhet a táblák kihelyezése - írták.

Megjegyezték: a kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozása a belvárosban élők régi kérése. A megoldás nem példa nélküli, hiszen több nyugat-európai nagyvárosban - Milánóban, Bécsben, Prágában, Londonban - is ehhez hasonlóan kedveznek a lakosságnak.

Ezzel párhuzamosan elkezdődik a mikroMobilitási Pontok telepítése is: a kijelölt területen 100-150 méterenként helyeznek el kerékpártámaszokat, és alakítanak ki az e-rollerek tárolására szolgáló területeket. Az új rendszer célja, hogy megszűnjön "a városban jelenlévő rollerkáosz" - fogalmaztak. A tervek szerint a szolgáltatókkal történő megállapodásokat követően csak ezeken a helyeken lehet majd letenni a megosztott e-rollereket és kerékpárokat, de ugyanott lehetőség lesz saját kerékpárok, rollerek biztonságos lerögzítésére is.

Elsőként a mikroMobilitási Pontok is Belső-Terézvárosban jelennek meg. A szolgáltatókkal való megállapodások megkötése a következő hónapok feladata lesz.

A V. kerületi önkormányzat szerint diszkriminatív a fővárosi vezetés döntése

Az V. kerületi önkormányzat diszkriminatív fővárosi döntésnek tartja, hogy bár a városrész polgármestere már tavaly novemberben előterjesztette kizárólagos lakossági parkolóhelyek létrehozásáról szóló ötletét a fővárosnak, arra Belváros-Lipótváros még mindig nem kapott engedélyt, de a VI. kerületben elindulhatott az új parkolási rend.

Az önkormányzat az MTI-vel hétfőn azt közölte: Szentgyörgyvölgyi Péter (Fidesz-KDNP), Belváros-Lipótváros polgármestere 2020 novemberében elsőként nyújtotta be javaslatát a főpolgármesternek arról, hogy minden budapesti polgármester az általa vezetett kerület lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki. Ezt Karácsony Gergely akkor elutasította, arra hivatkozva, hogy a jogszabályi környezet nem tesz lehetővé a Fővárosi Önkormányzat számára a fővárosi parkolási rendeletben meghatározottakon túlmenően bármilyen további szabályozást. Ennek ellenére több szomszédos kerület az V. kerületi ötlet alapján elkezdett forgalomtechnikai terveket készíttetni a kizárólagos lakossági várakozás vonatkozásában - írták.

A közlemény szerint az V. kerület forgalomtechnikai kiviteli tervét idén január 25-én nyújtották be a Budapest Közút Zrt.-hez jóváhagyásra. A cég az előírás szerinti 20 napos határidő helyett a polgármester által írt újabb levél után, csak július 26-án küldött "megdöbbentő választ".

Eszerint bár időközben sikerült megtalálni vagy kialakítani azt a jogi környezetet, amely már lehetővé teszi kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, a Fővárosi Önkormányzat útmutatása alapján az V. kerület kérelmét elutasították, miközben a VI. kerületét jóváhagyták.

Az önkormányzat hozzátette: egy a főpolgármester és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) képviselőjével folytatott augusztusi egyeztetésen elhangzottak szerint a főváros olyan feltételekhez, mikromobolitási pontok létrehozásához kötné a kizárólagos lakossági várakozóhelyek létesítését, amelyekre "semmilyen jogalapja nincsen". Emellett ezek létrehozása csak a lakossági parkolóhelyek rovására lehetséges. Továbbá a mikromobolitási pont fogalmának, kritériumainak meghatározására szintén semmilyen jogszabályra nem tudtak hivatkozni az egyeztetésen - írták.

Kiemelték, hogy míg a VI. kerület 90 mikromobilitási pontot hoz létre a fővárossal kötött megállapodás értelmében, az V. kerület már jelenleg is mintegy ezer kerékpártámaszt üzemeltet, több mint kétezer kerékpár lerakására alkalmas kapacitással, emellett pedig 18 MOL Bubi állomásnak is helyet ad. Belváros-Lipótvárosban a biciklitárolók nem foglalnak el lakossági parkolóhelyeket, és a tervezett új tárolópontokat sem az útpályán alakítják ki, mint más kerületekben - hangsúlyozták.

Kitértek arra is, hogy a belvárosi önkormányzat Magyarországon elsőként szabályozta a segwayek és egyéb gépi meghajtású közlekedési eszközök használatát. Az elektromos közösségi rollerek kijelölt pontokon történő elhelyezése is V. kerületi kezdeményezés, amelynek előfeltétele az egyéb, biztonságra és rendezett közterületek megtartására vonatkozó feltételek teljesülése - sorolták.

Az V. kerület polgármestere a helyzet megoldása érdekében a főpolgármesterhez fordult, kérve, hogy hogy a vonatkozó jogszabályhely megjelölésével határozza meg azokat a feltételeket, "amelyekkel a belvárosiakat hajlandó támogatni a lakossági kizárólagos várakozóhelyek létesítésében"

- áll a közleményben.


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


HÍREK
Országszerte megszólalnak a szirénák 11 órakor
Hétfőn tartják a lakossági riasztó rendszer teljeskörű próbáját. Percekig hallani lehet majd a szirénajelzéseket. Mutatjuk, mi fog történni pontosan.

Link másolása

Délelőtt 11 órakor országszerte megszólalnak a szirénák, ugyanis

hétfőn kerül sor a lakossági riasztó rendszer (MoLaRi) hangos üzemű (teljes körű) próbájára

- közölte az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság.

A MoLaRi-rendszert Borsod-Abaúj-Zemplén, Csongrád-Csanád, Fejér, Hajdú-Bihar, Heves, Komárom-Esztergom, Pest, Tolna, Vas, Veszprém, Zala megyében és Budapesten építették ki, ennek során 667 lakossági riasztó-tájékoztató, illetve 419 monitoring végpontot telepítettek.

A katasztrófavédelem tájékoztatója szerint a próbánál a következők fognak történni:

• „Figyelem, ez próba! Figyelem, ez próba! Most a katasztrófariadó jelzését hallják” szöveges részt követően megszólal szirénajelzés, amely egy két percig tartó, váltakozó hangmagasságú, mélyebb tónusú (üvöltő) hang.

• Majd ismét szöveges rész következik: „Figyelem, ez próba! Figyelem, ez próba! Most a veszély elmúlt jelzését hallják”. Ezután ismét szirénajelzés jön, ezúttal a veszély elmúltát jelző: kétszer fél percig tartó, fél perces szünettel megszakított egyenletes hangjelzés.

• A szirénajelzést követően azonnal következik a szöveges rész: „A próbának vége! A próbának vége! A jelzésekkel kapcsolatban a lakosságnak teendője nincs. Ez a rendszer próbája.”

Videó: Angyalföldi MoLaRi. Katasztrófavédelmi próba

Valós riasztás esetén a szirénarendszeren lesugárzott szövegben nem szerepel a „Figyelem ez próba” kifejezés.

Az eredeti menetrend szerint a lakossági riasztó rendszer teljeskörű próbájára a március 7-én került volna sor, de akkor az orosz-ukrán háborús helyzet miatt ez elmaradt.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

HÍREK
A Rovatból
Orbán Viktor felparcellázná Szlovákiát a szlovák parlament elnöke szerint
Boris Kollár többször is Magyarország felől érkező fenyegetésről beszélt egy tévéműsorban.

Link másolása

Boris Kollár, a szlovák parlament elnöke, a Sme Rodina koalíciós kormánypárt vezetője egy vasárnapi televíziós vitában arról beszélt, hogy az orosz agresszió átrendezheti a nemzetközi békerendszert, amely szuverenitást garantál Szlovákiának. A politikus szerint ezt kihasználva, Orbán Viktor "felparcellázná Szlovákiát".

"Nagy-Magyarországról beszélnek, ingatlanokat vásárolnak itt, útleveleket adnak ki. Ez nem vicc!"

- fogalmazott a politikus.

A Ma7.sk tudósítása szerint Kollár többször is Magyarország felől érkező fenyegetésről beszélt a műsorban.

A Telex cikkében megjegyzik, Kollár ingatlanvásárlásról szóló mondatai arra az októberi hírre utalhatnak, amikor a magyar kormány titokban vásárolt értékes ingatlanokat Szlovákiában. A szlovák külügyminiszter akkor magyarázatot kért Szijjártó Pétertől. Ivan Korčok azt kérte, a szlovák felet is vonják be a magyar állam hasonló lépéseibe, de a magyar kormány ezután elállt az üzlettől.

Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A Rovatból
The Times: Finnország és Svédország már a nyáron csatlakozhat a NATO-hoz
Oroszország azzal fenyegetőzik, hogy ha ez valóban megvalósul, annak „katonai következményei” lesznek.

Link másolása

Finnország már júniusban kérheti a felvételét a NATO-ba, Svédország pedig várhatóan szintén csatlakozik a katonai szövetséghez a nyáron - írja a The Times.

A finn kormányfő, Sanna Marin hétvégén azt mondta, itt az ideje, hogy Finnország újragondolja a NATO-val kapcsolatos álláspontját.

"Oroszország nem az a szomszéd, mint amilyennek gondoltuk" - jelentette ki. Hozzátette, hogy bár nagyon körültekintően járják körbe a témát, nem akarják a kelleténél tovább húzni a döntést, mert a helyzet "nagyon súlyos".

Az orosz-ukrán háború kitörése után, a finn sajtóorgánumok megbízásából készült közvélemény-kutatások alapján a lakosság nagy része támogatná a tagságot.

A svéd miniszterelnök, Magdalena Andersson sem zárta ki a csatlakozás lehetőségét. A kormány jelenleg felülvizsgálja biztonsági helyzetét, a vizsgálat a hónap végéig tart.

Ha mindkét ország valóban csatlakozna a NATO-hoz, a szövetségnek már 32 tagországa lenne. Finnország és Svédország felvétele viszont nagy csapás lenne Oroszország számára, hiszen akkor már északon is határos lenne a NATO-val.

A Kreml már korábban jelezte, hogy ha ez valóban megvalósul, annak "katonai következményei lesznek". Vlagyimir Dzsabarov, az orosz parlamenti felsőház külügyi bizottságának alelnöke múlt héten azt mondta, nem valószínű, hogy a finnek aláírnának valamit az országok elpusztítására.


Link másolása
KÖVESS MINKET:


HÍREK
A pedagógusok 86 százaléka rendelkezik megtakarítással az Állami Számvevőszék felmérése szerint
Az Állami Számvevőszék éppen a sztrájk idején végzett felmérést, amely szerint egész jól élnek a pedagógusok Magyarországon.

Link másolása

Az Állami Számvevőszék márciusban közzétett jelentése szerint meglehetősen jól élnek az utóbbi időben a béremelésért sztrájkoló pedagógusok. A felmérésben - amelyet a Népszava vett észre - a tanárok pénzügyi kultúráját, anyagi helyzetét mérték fel.

A megkérdezettek 86 százaléka azt válaszolta, hogy rendelkezik valamilyen nagyságú megtakarítással - ez a jelentés szerint "rendkívül jó arány".

Azok, akik azt mondták, hónapról-hónapra élnek, az alacsony jövedelmükkel, gyermekeik nevelési költségeivel, illetve idős szüleik támogatásával indokolták a spórolt pénzt hiányát.

A megtakarítással rendelkező válaszadók 75,32 százaléka minden hónapban félre tud tenni valamennyit, a többiek eseti jelleggel.

Arra nem kérdeztek rá a felmérésben, hogy átlagosan mennyi a félretett összeg. Az viszont kiderült, hogy elsősorban folyószámlán tartják a megtakarításaikat, a tudatosabbak (vagy azok, akiknek van annyi, hogy érdemes legyen ezzel foglalkozni) állampapírban, lakástakarék-pénztárban, biztosításban, esetleg befektetési alapban. A jelentés készítői nem tagadják, hogy az eredményből nem lehet általános következtetést levonni, mivel a válaszadók egy része alacsony fizetésről számolt be.

A kutatás szerintük azért volt fontos a pénzügyi kultúra fejlesztése szempontjából, mert a pedagógusuk tudása és viselkedése jelentős hatással van az általuk oktatott tanulók pénzügyi tudatosságára. A cél az volt, hogy felmérjék a különböző szakokon végzett tanárok ismeretei, attitűdje, viselkedése és motivációi közötti különbségeket. Összesen 752 pedagógust kérdeztek meg, akik közül 705-en adtak "érvényes válaszokat" a 21 kérdésre.


Link másolása
KÖVESS MINKET: