hirdetés

HÍREK

Kivágták a tihanyiak kedvenc fáját a bringaút kiszélesítése miatt

A készülő bicikliút éppen kikerüli a kivágott fát.
Fotó: Az Év Fája - szmo.hu
2021. november 05.


Link másolása

hirdetés

Ahogy azt október elején mi is megírtuk, a tihanyi bringaút szélesítése miatt több fát is kivágtak – köztük azt az akkor még 250 évesnek hitt nyárfát is, amelyet tavaly az év fájának jelöltek. A fa a környék szimbóluma volt, sokan Tihany kapujának is nevezték és bár a kivágásakor kiderült róla, hogy terebélyessége ellenére nem volt még 40 éves sem, nemcsak a helyiek, hanem a biciklisek is nagyon kedvelték, főként meleg időben az árnyéka miatt.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a fa kivágása után azt nyilatkozta a Telexnek, hogy nem volt más lehetőségük, mindenképpen ki kellett vágniuk a fát, mert a bicikliút nyomvonalának megváltoztatásával még több fa kivágása vált volna szükségessé. Hozzátették: a kivágott fák pótlásáról a beruházás keretében gondoskodnak.

A lap olvasói azonban a napokban megdöbbentő fotókat küldtek, amelyeken az látható, hogy a kivágott fa tönkjét benne hagyták a földben, így pontosan látszik, hogy a készülő bicikliút éppen kikerüli a fát.

„Rettentően felháborított a ma tapasztalt állapot, amin az látszik, hogy a konkrét út megvalósulását látva teljesen indokolatlan volt a 250 éves fa kivágása. Az lenne a minimum, hogy az érintett szervek beismerik a hibájukat. Megérintő volt ugyanakkor látni, hogy valaki mécseseket tett ki rá” – írta az egyik olvasójuk.

Arról, hogy történhetett-e ebben az esetben természetkárosítás, és ha igen, ki azért a felelős, a Telex megkérdezte a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóságot, akik azonban válaszukban csak annyit írtak: „a Balatoni Bringakör korszerűsítése kapcsán folyó kerékpárút szélesítése miatt történt beavatkozásokat az illetékes hatóságok engedélye alapján végezték. A jogszabályok adta lehetőségek mellett továbbra is azon dolgozunk, hogy a természetben okozott károkat a lehető legnagyobb mértékben mérsékeljük.”

A lap a NIF Zrt. munkatársait is megkereste. Megkérdezték, hogy ők feleslegesnek látják-e a monumentális fa kivágását, és ha igen, akkor indul-e valamilyen felelősségre vonás az ügyben. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. válaszában azt írta, hogy a tihanyi kerékpárút 2-ről 3,3 méteresre szélesítésének tervezése a helyi önkormányzattal és a kezelőkkel történt, „az egyeztetések alapján kijelölt nyomvonallal érintett fákat minden szükséges engedély birtokában a Veszprém Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály engedélyével és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. hozzájárulásával vágták ki”.

hirdetés
Álláspontjuk szerint nem volt felesleges a kivágása, ugyanis „a nyárfa a 71-es főút és a Tihanyi bekötőút kereszteződéséhez gépjárművel vagy kerékpárral érkezők látóterét csökkentette, láthatóságát is zavarta, ezzel növelve a baleseti kockázatokat. A főút megfelelő színvonalú üzemeltetését is akadályozta azzal, hogy a vízelvezető árokban állt”.

Ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy „a fa törzsének vizsgálata alapján, az évgyűrűk megszámolásával megállapítható volt, hogy a három ágú fa életkora nem érte el a 40 évet sem”.

A cikkben kiemelik, hogy a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság megerősítette ezt az információt. Mint írták: „a kivágott háromágú nyárfa a sajtóhírekkel ellentétben nem 250 éves, kora valójában mintegy 40 év, faja pedig nemes nyár, melyet több nyárfafaj keresztezésével éppen a rendkívül gyors növekedés érdekében, faültetvények céljára hoztak létre”.

Azt, hogy a kivágott fa 250 éves lett volna, az Ökotárs Alapítvány Az év fája versenyének oldala írta. A Telex őket is megkereste. Válaszukban azt írták, hogy „minden fa leírását a jelölő adja meg az adatlap kitöltésénél”, ami azt mutatja, hogy a megadott információkat ők utólagosan nem ellenőrzik.

A fa szimbolikus volta miatt azonban nem is az a legfontosabb, hogy pontosan hány éves volt, hanem az, hogy az események ilyen alakulása után hogyan lehet csillapítani a felháborodott tihanyiak indulatait.



hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk

Címlapról ajánljuk


hirdetés
HÍREK

Amerikai Egészségügyi Intézet: Nincs ok a pánikra az omikron miatt, hatásosak a jelenlegi vakcinák

Az intézet vezetője szerint a hír lendületet adhat az emlékeztető oltások beadásának.

Link másolása

hirdetés

Mint azt korábban mi is megírtuk, az új, dél-afrikai koronavírus-varinást már vizsgálják. Egy napja Joe Phaahla, a dél-afrikai egészségügyi miniszter arról beszélt, hogy ő úgy látja, hogy jobban fertőz az omikronnak elnevezett B.1.1.529 variáns, de a koronavírus elleni vakcinák még mindig hatékonyak a súlyos megbetegedés ellen, még ebben az esetben is.

A Bloomberg cikke most Francis Collins-t, az Amerikai Egészségügyi Intézet igazgatóját idézi, aki szerint

nincs ok a pánikra, mert a vakcinák megfelelő védelmet tudnak nyújani. Ez pedig lendületet adhat az emlékeztető oltások beadásának is.

A cikk megjegyzi, hogy az új variáns még nem jelent meg az Egyesült Államokban. De mivel a vírus terjed több kontinensen is, elkerülhetetlen lesz, hogy megjelenjen Amerikában is. "A kérdés az, hogy felkészültünk-e rá?" - mondta a szakember. Ugyanakkor emlékeztett rá, hogy még sok mindent nem tudunk az omikron viselkedéséről.

hirdetés

hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:

hirdetés
HÍREK

Elindult a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között, már az első órákban rengetegen akartak feljutni rá

Lázár János, a projekt kormánybiztosa szerint a fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország legyen a régió egyik legjobb országa.

Link másolása

hirdetés

Elindult a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train, az első utasokat szállító, menetrend szerinti szerelvény hétfőn fél négykor gördült ki a vásárhelyi nagyállomásról.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a helyszínen újságíróknak azt mondta, a tram-train kialakítása Magyarország leginnovatívabb vasútfejlesztése, olyan közlekedési eszköz, melyre az utasok a lakásukhoz legközelebbi megállóban felszállva eljuthatnak egy másik város központjába. „A következő vasútvillamost két hasonló helyzetben lévő város, Debrecen és Nagyvárad között hoznák létre. A fejlesztésnek a közlekedési mellett nemzetpolitikai vetülete is van, hiszen a határ két oldalán élő magyarokat kötné össze” – hangsúlyozta a politikus.

Lázár János a térség fideszes országgyűlési képviselője, a közlekedési beruházás kormánybiztosa szerint a vasútvillamos indulása történelmi pillanat a hódmezővásárhelyiek, a szegediek és az ország minden lakosa számára.

„A fejlesztés hozzájárul ahhoz, hogy Magyarország legyen az egyik legjobb hely Közép-Európában, jó legyen vidéken élni” – hangsúlyozta a politikus. „A tram-trainnel a két város központja 35 perc távolságra kerül egymástól” – tette hozzá.

A Stadler által gyártott szerelvények már hibátlanul megtettek 50 ezer kilométert a villamos és vasúti pályákon. December 31-ig a beüzemelési szakasz zajlik majd. A végleges menetrendet március közepére alakítják ki, ehhez várják az utasok véleményét. A tram-traint április közepéig ingyenesen használhatják az utazók – jelezte a képviselő.

Korábban mi is írtunk a beruházásról, és megemlítettük azt is, hogy számítások szerint az új közlekedési eszköz kb. 3 perccel csökkenti majd a menetidőt a két város között.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
HÍREK

A szomszédban az új vírusvariáns – Ausztriában is megjelent az omikron

Nyugati szomszédunkhoz egy Dél-Afrikában járt beteg vitte be a vírust.

Link másolása

hirdetés

Ausztriában is megjelent a koronavírus legújabb, omikron nevű vírusmutánsa – írja a Kronen Zeutungra hivatkozva a Telex.

A megerősített esetet a tiroli Schwaz járásból jelentették. Az érintett nemrég tért vissza Dél-Afrikából.

A vírust két oltás után kapta el, tünetei egyelőre nincsenek.

A Reuters jelentése szerint az új variáns feltűnt már Svájcban, Dániában és Kanadában is. Ugyanakkor a WHO továbbra is a határok nyitva tartására szólította fel az országokat. A szervezet dicséretesnek nevezte a Dél-afrikai Köztársaság és Botswana hatóságait, amiért időben tájékoztattak az új mutációról, és jelezték, hogy továbbra is támogatni kellene az adataikat átlátható módon kezelő államokat.


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET:


hirdetés
HÍREK

Meghalt Virgil Abloh legendás divattervező

A 41 éves amerikai divattervező és vállalkozó súlyos betegség után hunyt el.

Link másolása

hirdetés

41 éves korában meghalt Virgil Abloh amerikai divattervező és vállalkozó. A Louis Vuitton férfiruházati kollekciójának művészeti igazgatója volt 2018-tól egészen 2021-ben bekövetkezett rákbetegségben bekövetkezett haláláig. Abloh emellett a milánói székhelyű Off-White divatház vezérigazgatója volt, amelyet 2012-ben alapított.

A hírt Abloh hivatalos közösségi oldalán írták meg. A közlemény szerint odaadó édesapa, férj, fiú, testvér és barát volt. Felesége, Shannon Abloh, gyermekei Lowe Abloh és Gray Abloh, nővére Edwina Abloh, szülei Nee és Eunice Abloh, valamint számos barát és kolléga gyászolja. A poszt szerint a férfi több mint két éve küzdött a rákkal.

Az amerikai tervező, Virgil Abloh a Louis Vuitton férfirészlegének művészeti vezetője volt, és ő alapította meg az Off-White márkát.

A Louis Vuitton is a közösségi oldalán búcsúzott a neves kollégájától: "mindannyiunkat sokkolt ez a szörnyű hír. Virgil nemcsak zseniális tervező és látnok volt, hanem egy gyönyörű lelkű és nagy bölcsességű ember is" - mondta LVMH vezérigazgatója.

hirdetés


hirdetés
Link másolása
KÖVESS MINKET: