Felállhat-e a Facebook, miután 250 milliárd dollárral csökkent az értéke egyetlen hét alatt?
A hétköznapi ember számára szinte felfoghatatlan volt a február eleji hír, mely szerint a Facebook anyavállalata, a Meta értéke egyetlen hét alatt 250 milliárd dollárt zuhant. Csak néhány tucat olyan cég van az amerikai tőzsdén, ami egyáltalán ennél többet ér.
Mindezt Mark Zuckerberg személyesen is megérezte, egyetlen nap alatt 30 milliárd dollárt veszített a vagyonából, és kiesett a világ 10 leggazdagabb embere közül.
Az óriási zuhanásra azóta is keresik az elemzők a magyarázatot. Tény, hogy a felhasználók növekedése megtorpant, pontosabban a napi felhasználók száma félmillióval csökkent, és ez először fordult elő a Facebook történetében.
Aztán ott van Zuckerberg legnagyobb félelme, a Tik Tok. A kínaiak által kifejlesztett alkalmazás felhasználóinak száma már elérte az egymilliárdot, és vitathatatlanul népszerűbb a fiatalok között, mint a Facebook, vagy akár a Meta másik vezető alkalmazása, az Instagram.
Zuckerberg megpróbált előre menekülni, és ahogy korábban már sokszor, most is lemásolták a konkurencia alapvető funkcióit a Reels nevű szolgáltatással, amely először az Instagramon, tavaly pedig a Facebookon is megjelent. A probléma azonban az, hogy a Meta szerint ezzel nehéz pénzt keresni, a videóreklámokat az emberek hajlamosak átugrani, szemben a hírfolyamban elhelyezett hirdetésekkel.
Tavaly tízmilliárd dollárt öltek bele ebbe a projektbe, és egészen biztos, hogy a jövőben még ennél is többet kell költeni rá, miközben senki sem tudja, hogy meddig sikerül eljutni, és üzletileg mekkora siker lesz. Az is benne van a pakliban, hogy megmarad egy szűk réteg hobbijának.
A legnagyobb fejtörést azonban az Apple okozza a Facebooknak. A hatalmas zuhanás előtt kiadott előrejelzésük szerint csak idén 10 milliárd dolláros veszteséget jelent nekik, hogy az Apple ezentúl nem engedi az iPhone felhasználók tevékenységének automatikus követését.
A Flurry elemző cég által decemberben kiadott adatok szerint a felhasználóknak csupán 24%-a engedélyezte a követést. Timothy D. Cook, az Apple ügyvezető igazgatója azzal indokolta a váltást, hogy a reklámipar „nyomkövetők és kufárok ökoszisztémájává vált, amelynek egyetlen célja a könnyű pénzszerzés.”
Mindez hatalmas pofon volt a hirdetőknek, akik többé nem látják, miből és mennyit vásárolnak az ügyfeleik. Így ellehetetlenültek azok a reklámok is, amelyek a korábbi vásárlói magatartás alapján adtak személyre szabott ajánlatokat.
A történtek miatt ugyanakkor versenyelőnybe került a Facebook legnagyobb ellenfele, a Google. Mivel a hirdetők a Facebookon már kevésbé láthatják a felhasználók viselkedését, sokan elkezdték áthelyezni hirdetési költségvetésüket más platformokra. A Google a keresőjéből származó adatok révén sokkal kevésbé függ az Apple által nyújtott információktól. Sőt, az Apple Safari böngészőjének alapértelmezett keresőmotorja is a Google, így eleve hozzájut bizonyos adatokhoz az iPhone felhasználókról.
És akkor még szót sem ejtettünk az európai adatvédelmi szabályozásról, amelynek kapcsán a Meta vezetői a héten azt a lehetőséget is felvetették, hogy a Facebook és az Instagram kivonulhat Európából. Bár ebből gyorsan kihátráltak, ha Európa bekeményít, a Facebook kénytelen lesz a teljes adatgyűjtési és adatelemzési működését újratervezni, garantálva, hogy az európaiak adatai nem jutnak ki a kontinensről. Ez viszont ugyancsak nagy csapás lehett a célzott reklámokra.
„Az embereket nem lehet többé úgy megcélozni, mint korábban” – nyilatkozta a New York Times-nak Eric Seufert médiastratéga, aki szerint az eddigi modell összedőlése esetén alapjaitól kell majd újjáépíteni a reklámipart.