Egy magyar művész zseniális alkotása most Velencét díszíti
Szentendre nem akármilyen műalkotással képviselteti magát a Velencei Biennálén. Vincze Ottó River-pool című installációja május 30-tól július 4-ig lesz látható az olasz városban.
A River-pool – Giudecca egy látványközpontú, címválasztásában is játékos, időszaki térinstalláció. A helyszínre készült, szigorú fizikai paramétereket nélkülöző alkotás első látásra inkább hívogató játéka a szemnek, mintsem nehéz feladványokat tartalmazó szellemi tréning.
A méretes biliárdgolyókká alakított hajózási ütközőbóják a víz mozgásának engedve hol lágyan ringatóznak, hol pedig egy elhaladó hajó nyomán, a hullámverésben mozognak lagúna felszínén - írták az esemény ajánlójában.
További információk ITT
Ilyen volt az első nap
A megnyitó, az első tárlatvezetés és az első este képei:
Werkfotókon láthatod, hogyan készült az alkotó és segítő csapata a megnyitóra.
Vincze Ottó (1964) Munkácsy-díjas képzőművész, a Vajda Lajos Stúdió elnöke. Jelentős egyéni tárlata volt – többek között – a budapesti Stúdió Galériában, a Paksi Képtárban, a pécsi Művészetek Házában és a szentendrei Ferenczy Múzeumban, de többször állított ki Németországban, Svájcban, Szlovákiában, Finnországban és Olaszországban is. Korai munkái a szentendrei konstruktivizmus hagyományához kapcsolódnak, de szívesen kísérletezik új formai megoldásokkal is. A táblaképek mellett gyakran készít installációkat és objekteket.
A River-pool című látványközpontú, időszaki térinstalláció tizenhét (méretes biliárdgolyókká alakított) hajózási ütközőbójából áll, melyek a víz mozgásának engedve ringatóznak a Giudecca világhírű, széles lagunáján. A biliárdtól eltérően itt nincs szilárd alap – a szüntelenül áramló víz miatt az egyébként rögzített, állandó pozícióval rendelkező golyók helyzete mindig más.
Vincze Ottó installációjában a közismert játék golyókészlete két fehér golyóval és az oldalukon viselt jelvényekkel egészül ki. Velencében az oroszlán, Szentendrén a horgonyos, kettős kereszt szimbóluma játszik jelentős szerepet. A két kalmárváros jelképei egyszerre utalnak a vízi úton folytatott kereskedelemre és az abból felvirágzó sokszínű kulturális örökségre; ugyanakkor e komoly üzenetét az installáció könnyed, a változás illúzióját keltő, színes környezetben hordozza.
Vincze Ottó az installáció elkészülte után elmondta, hogy nem a szentendrei projekt újbóli létrehozása volt a célja, hanem annak folytatásaként a helyszínhez illeszkedő, autonóm térinstalláció megalkotása. „Teljes egészében elégedett vagyok a végeredménnyel. Fantasztikus élmény látni, hogy mennyire szereti az itteni közönség” – tette hozzá a művész.
Gulyás Gábor, aki korábban már két kortárs magyar képzőművésznek is rendezett önálló kiállítást Velencében a biennále idején, arról beszélt, hogy ez egy jó lehetőség a nemzetközi megmutatkozásra. „A siker elsősorban a művész érdeme, de a magyar képzőművészet egésze szempontjából is fontos – mindannyian büszkék vagyunk rá” – mondta el a Ferenczy Múzeumi Centrum igazgatója.
Ez idő tájt Velence a kortárs képzőművészet legfontosabb nemzetközi központja. A nemrég megnyílt biennáléra közel félmillió látogatót várnak, a városban pedig szó szerint egymást érik a kiállítások: a híres pekingi Times Art Museumtól a moszkvai Puskin Múzeumig megannyi neves intézmény képviselteti magát egy-egy erre az alkalomra kibérelt helyszínen.
Ezúttal a kiállítók között van a magyar Ferenczy Múzeumi Centrum is, amely tavaly ősszel Art Capital elnevezéssel indított Szentendrén egy évről-évre ismétlődő kiállítás- és programsorozatot. A projekt egyik legnépszerűbb része volt a Dunán installált River-pool című mű, Vincze Ottó Munkácsy-díjas képzőművész alkotása. Ennek új változatát vitték most el a szentendreiek Velencébe, ahol már a hivatalos megnyitó előtt is biztosan kijelenthető: a Giudecca széles lagunájában elhelyezett, látványos magyar alkotás hatalmas siker.
A partról szinte folyamatosan fényképezik, filmezik a művet, amely felállítását követően azonnal népszerű szelfi-helyszín lett.
Itt láthatod, ha arra jársz: