Egy 30 perces tréninggel lehetne csökkenteni a fiatalok stressz-szintjét a tudósok szerint

A tanulmányi eredményeket javítaná, a szorongást pedig csökkentené egy új, speciális tréning.

Link másolása

A tudósok szerint a tinédzserek stressz-szintje csökkenthető lenne mindössze egyetlen 30 perces online órával, amelynek célja a növekedési szemlélet ösztönzése, és a szervezet stresszválaszának pozitív szempontból történő vizsgálata – írja a Guardian.

Egy több mint 4000 középiskolás diák és egyetemi hallgató bevonásával készült tanulmány eredményei arra utalnak, hogy a rövid tananyag olcsó és hatékony kezelést jelenthet a tinédzsereket érő stresszre. A tréning arra ösztönzi a fiatalokat, hogy a stresszt a fejlődés egyik lehetőségének tekintsék, az olyan fiziológiai válaszokat, mint a heves szívdobogást pedig potenciális teljesítményfokozóként értelmezzék.

„Megpróbáljuk megváltoztatni a tinédzserek stresszes helyzetekkel kapcsolatos hiedelmeit és az azokra adott reakcióikat, hátha rá tudjuk ébreszteni a serdülőket arra, hogy lehet jó dolog is, ha valamit keményen csinálnak és a fizikailag stresszesnek érzik magukat"

- mondta Dr. David Yeager, a Texasi Egyetem pszichológusa és a Nature folyóiratban megjelent tanulmány szerzője.

A növekedési szemlélet széles körben elterjedt fogalom, amit ma már a sport- és oktatáspszichológiában is alkalmaznak. Ennek legújabb megközelítése az embereket arra ösztönzi, hogy a stressz fizikai jeleit hasznosnak tekintsék:

a gyorsan dobogó szív például segíthet az energia mobilizálásában és az agy oxigénellátásának fokozásában.

Hat randomizált kontrollált vizsgálatsorozat során Yeager és munkatársai kimutatták, hogy a 30 perces tréning tartós hatást gyakorolt a test stresszre adott válaszreakciójára, a tanulmányi eredményekre és a mentális egészségre.

Az egyik kísérletben 166 diáknak oktatták a rendes tananyagot és a placebó tréninget, amelyben az agyról tanultak. Ezután azt kérték tőlük, hogy tartsanak egy rögtönzött beszédet személyes erősségeikről és gyengeségeikről a kortársaik előtt, akiket titokban arra kértek, hogy sóhajtozással és homlokráncolással elutasító légkört teremtsenek. Azoknak a fiataloknak, akiknek az új szemlélet szerinti tananyagot adták le, kevesebb stresszválaszt adott a szervezete, amit az alacsonyabb pulzus és más fiziológiai mérések alapján állapítottak meg.

Egy másik kísérletben kimutatták, hogy a beavatkozás még kilenc hónappal később is befolyással volt a tanulmányi eredményekre, ugyanis tanulók 14%-kal nagyobb eséllyel teljesítik az órákat a tanév végén.

A tudósok még arra is rájöttek, hogy a tréningen résztvevő tinédzserek néhány hónappal később általánosan kevesebbet szorongtak.

Yeager szerint ez a megközelítés azért lehet hasznos, mert ellentétes azzal az elterjedt szemlélettel, amely szerint a stressz kifejezetten negatív dolog, amit különböző nyugtató módszerekkel kell elkerülni - ez viszont nem segít a stressz mögöttes okainak kezelésében.

Link másolása
KÖVESS MINKET:

Címlapról ajánljuk



Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk

Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk


Link másolása


Link másolása
KÖVESS MINKET:

Ajánljuk