Totális megfigyelés: 10 inkorrekt módszer, amivel a hirdetők adatokat gyűjtenek rólad a neten
Valószínűleg senkinek nem újdonság, hogy mindent, amit online teszünk, azt nyomon követik, rögzítik, és eladják, hogy célzott hirdetéseket küldhessenek nekünk. A helyzet azonban ennél is rosszabb...
A kórházak és patikák eladják a kórtörténetedet
A Facebook a közelmúltban több kórházat is megkörnyékezett, hogy adják el neki a páciensek bizalmas adatait egy kutatáshoz. Bár hivatalosan anonim adatokat kértek (másképp az egészségügyi intézmények ki sem adhatják), de a Facebook annyi információval rendelkezik a felhasználóiról, hogy úgy vélték, képesek lesznek a mesterséges intelligenciáik segítségével összepárosítani a kórtörténeteket a megfelelő nevekkel.
A terveiket keresztül húzta a Cambridge Analytica botrány, de ne higgyük, hogy a Facebook az egyetlen. A Rite Aid és a CVS is beismerte, hogy kereskedik a betegek adataival, az IBM és a Google pedig nyíltan vállalja, hogy megveszi azokat. Vannak cégek, amelyek teljes egészében csak ebből élnek. Az IMS Health például 2014-ben 2.6 milliárd dollárt keresett vele.
Az Apple ellenőrzi, mennyi pénz van a bankszámládon
Az Apple 2015-ben szabadalmaztatott egy programot, amely folyamatosan fut az iPhone-on. Egyetlen feladata, hogy figyelje, amikor ellenőrzöd a számla vagy a hitelkártya egyenlegedet, megtudja, mennyi pénzed van, és ezt az infót eladja a hirdetőknek.
Hivatalosan az Apple azt nyilatkozta, hogy a valóságban nem akarják használni a programot. De kissé gyanús, hogy kifejlesztettek és szabadalmaztattak egy programot csak azért, hogy ne használják.
A hirdetők a kamerádon keresztül megnézhetik az arcodat
Sok felhasználó panaszkodott már rá, hogy az interneten elé kerülő hirdetések sokszor mintha csak tudnák, mit visel, vagy mi látható mögötte, ha a számítógép előtt ül. Az Emotional Analytics nevű cég le is fejlesztett egy szoftvert, amely képes a webkamerán keresztül elemezni a felhasználó arcát a reklámcégek részére. A legtöbb cég tagadja, hogy élne ezzel a módszerrel. Minden esetre az Android nem rég frissítette az adatvédelmi nyilatkozatát, amely szerint letiltanak minden olyan alkalmazást, amelyek a webkamera segítségével titokban rögzítik az ügyfelek arcát.
A rendszámszkennerek mindenhová követnek
A cégek akkor is képesek követni, ha nem használsz semmilyen elektromos eszközt. Rengeteg vállalat állít fel az utak mentén rendszámtábla szkennelő rendszert, így gyűjtenek adatokat arról, hogy merre jársz, hová mész. Állítólag a biztosító társaságok is használják ezeket az adatokat, hogy megállapítsák a díjaikat. Ha például az ügyfélről tudható, hogy rendszeresen megfordul veszélyesnek számító környékeken, kicsivel magasabb biztosítási díjat szabnak ki.
A boltok a telefonod wi-fijén keresztül követnek
Ha egy üzlet ingyen wi-fit kínál, valószínűleg nem csak szívjóságból teszi. Sokkal inkább azért, hogy az üzleten belül követhessék, mit csinálsz. Tudják, mit néztél meg a boltjukban, közben milyen oldalakat kerestél fel a neten. Azt is tudják, ha kipróbáltál valami terméket, azután megrendelted az Amazonon és vásárlás nélkül távoztál tőlük.
Több cég is követ arcfelismerő technológia segítségével
A biztonsági kamerák nem csak a tolvajok miatt vannak a boltokban. Figyelik minden mozdulatodat a bolton belül, és gyűjtik az értékesíthető információkat. A modern kamerák és az arcfelismerő technológiák megtippelik a vásárló korát, etnikumát és nemét. De nem csak a kereskedelemben lehet hasznosítani ezt a technológiát. A rendőrség is hasznát veheti. Nem kell sok idő, hogy a világon bárhol perceken belül megtaláljanak minket a kamerák segítségével, az arcunk alapján. Kínában már működik a rendszer, például egy koncert 60.000 látogatója között sikerült kiszúrni egy bűnözőt.
A Facebook követi az összes telefonhívásodat
Amikor a Cambridge Analytica botrány után a felhasználók letöltötték, hogy milyen adatokat tárol róluk a Facebook, kiderült, hogy a közösségi oldal rögzítette minden egyes telefonhívásukat. Tudta, kit hívtak, meddig beszéltek vele, és tárolta az esemeseiket is. A Facebook tagadta, hogy ténylegesen lehallgatta volna a beszélgetéseket. A Pudding Media viszont erre alapozta az üzleti modelljét. A Skype-hoz hasonló netes telefonszolgáltatást hozott létre, a hívásokat rögzítette és eladta a reklámcégeknek.
Az Accu Weather eladja a tartózkodási helyedet
Az Accu Weather 2017 augusztusában került bajba, amikor kiderült, hogy az ügyfeleik beleegyezése nélkül eladta a tartózkodási helyüket. Az app nem csak azt határozza meg, hogy melyik városban vagy, hanem a pontos házszámot, sőt azt is, hogy melyik emeleten tartózkodsz.
Több száz app titokban felveszi minden egyes szavad
Több százra tehető azoknak az alkalmazásoknak a száma, amelyek egy titkos program segítségével a telefon mikrofonján keresztül folyamatosan figyelik, mi történik körülötted. Például tudják, hogy egy tévés pizza reklám után rendelsz-e pizzát. Technikailag ez nem törévnytelen, mert az alkalmazás engedélyt kér tőled rá, épp csak az engedélykérés jól el van rejtve valahol az adatvédelmi nyilatkozatban.
A Facebook adatokat gyűjt azokról, akik nem használnak Facebookot
Majdnem minden honlapon megtalálható már egy ravasz kis gomb, amely figyel téged: a "like" gomb. A Facebook olyan kódokkal egészítette ki a like és megosztás gombokat, hogy képesek követni az internetes szokásaidat még akkor is, ha nem is nyomod meg őket. Szóval hiába bojkottálod a Facebookot - Zuckerberg testvér figyel.