A 15 éves magyar diákok negyede olvasási nehézséggel küzd – jóval az uniós átlag alatt teljesítenek
Az Európai Bizottság csütörtökön tette közzé az oktatás és képzés fejlődését elemző Oktatási és Képzési Figyelőjét, amelyet a 24.hu szemlézett.
A jelentésből többek között az is kiderül, hogyan alakult az alulteljesítő 15 évesek részaránya az egyes képzési területeken tavaly.
Olvasásban 27%, matematikában 28%, a természettudományokban pedig 26% volt ez az arány.
Leginkább az olvasást tekintve vagyunk lemaradva az uniós átlagtól, ami ezen a területen 19%.
10 éve, 2009-ben az alulteljesítő magyar diákok részaránya még pont hogy alacsonyabb volt az uniós átlagnál vagy megegyezett azzal.
Olvasásban ekkor 17%, matematikában 22%, természettudományokban 14% volt az érték. Az uniós átlag tavaly is nagyjából megegyezett a 2009-ben mérttel.
A jelentés a pedagógusokra is kitért. Azt írják, a koragyermekkori nevelésben és oktatásban részt vevő gyermekek számának növekedésével párhuzamosan az ezen a területen dolgozó pedagógusok képzettségi szintje is emelkedett.
A tanárok munkával való elégedettsége azonban az uniós átlag alatt van, és a tanárhiány is egyre nagyobb problémát jelent, főleg a szegényebb régiókban.
A meglévő pedagógusállomány idősödik. Habár a tanárképzésre jelentkezők száma az elmúlt években nőtt, a lemorzsolódók azonban szintén sokan vannak.
A tanári diplomát szerzőknek kevesebb mint fele helyezkedik el a szakmájában.
Továbbra is magas a korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon, főképp a hátrányos helyzetű térségekben és a szakképzésben.
Az idegennyelv-tanításról azt írták: a középiskolákban tanult idegen nyelvek száma elmarad az uniós átlagtól. A középfokú oktatásban a diákok 49 százaléka tanul kettő vagy annál több idegen nyelvet, az uniós átlag ezzel szemben 59 százalék.