250 bicikliutat építenek New Yorkban, az autók uralma lejár
A városi tanács a héten elfogadott egy olyan törvényjavaslatot, amelynek célja, hogy tíz év alatt 1,7 milliárd dollárt fektessenek be a közúti infrastruktúrába a biztonság javítása érdekében.
Így New York várhatóan több mint 250 új kerékpársávot épít, és a gyalogosok is sokkal több teret kapnak majd, ez pedig hatalmas mérföldkő abban a törekvésben, melynek célja a város "autókultúrájának megtörése".
Ennek értelmében az elkövetkező tíz év alatt a metropolisz utcáira jelentős átalakulás vár, és azt szeretnék, hogy a kerékpárosok és gyalogosok biztonsága drasztikusan javuljon, írja a The Guardian.
Az "utcák mesteri terveként" emlegetett törvényjavaslatot a New York-i városi tanács elnöke, Corey Johnson mutatta be. Ő egyébként 2021-ben valószínűleg indul majd a polgármesteri címért.
"Annak, ahogy most tervezzük az utcáinkat, nincs semmi értelme, és ezért nap mint nap a város lakói fizetik meg az árat. Lassú buszokon vesztegelnek, vagy saját testi épségüket kockáztatva védelem nélküli bicikliutakon kerékpároznak. Én teljesen forradalmasítani szeretném az utcai tér megosztásának módját, és ezt teszi lehetővé ez a törvényjavaslat"
- mondta.
"Ez egy ütemterv az autókultúra átgondolt, átfogó megbontására, és nagyon büszke vagyok arra, hogy ma elfogadjuk ezt a törvényjavaslatot."
Bizonyítottan egyre többen pattannak biciklire New Yorkban - 2012 és 2017 között 26 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik havonta többször is ezt a közlekedési módot választják.
A statisztikák szerint közel 800 000 helyi polgár kerékpározik rendszeresen. A becslések szerint naponta több mint 490 000 biciklis utat tesznek meg - háromszor annyit, mint 15 évvel ezelőtt.
Ugyanakkor kevésbé pozitív fejlemény, hogy egyre többen vesztik életüket kerékpározás közben.
Ebben az évben eddig 25 biciklis baleset végződött halállal, ez pedig a legmagasabb szám az elmúlt 20 évben. Összességében a gyalogosok és a kerékpárosok haláleseteinek száma 24%-kal növekedett.
Az új törvény előírja, hogy a város ötévente adjon ki és hajtson végre egy "főtervet", amelyben prioritást élvez az utcai biztonság, a tömegközlekedés használata, a járművek kibocsátásának csökkentése és a fogyatékkal élők hozzáférése a közlekedési lehetőségekhez.
Az első, 2021 decemberében esedékes tervben 150 mérföldnyi fizikailag vagy kamera által védett buszsáv és 250 mérföldnyi védett ( vagyis a forgalomtól elválasztott) kerékpársáv szerepel.
Emellett továbbfejlesztett buszmegállók és utastájékoztatás, valamint a közlekedési lámpák megváltoztatása a buszok felgyorsítása érdekében.